• IMLVLM

Ingen mat på natten...7månader.

Min son är snart 7 månader och sover dålig om natten.

Jag undrar nu hur mycket era 6-7 månaders äter om dagen, för att sova bra om natten?

Så här ser vår dag ut:

07-08 Välling 220ml

11-12 Gröt + fruktpure

ca. 14 Fruktpure

16-17 Burkmat, nästan en hel burk 6 månaders mat + fruktpure

19.30 Välling 220ml

Under natten varierar det, han vaknar en massa gånger och snittar ca. 100 ml välling per natt. Försöker få honom att inte äta men han verkar behöva minst 100ml per natt skulle nog kunna ge honom ännu mer, BVC säger dock att man inte ska införa vällingmål på natten....

Har slutat amma helt. Han är en stor kille som väger 9.5 kg.

Hur gör ni? Som det är nu får jag ju inte sova...och utan sömn funkar man inte.

• Svar på tråden Ingen mat på natten...7månader.
  • IMLVLM
    SötFlöt skrev 2009-11-02 07:54:43 följande:
    Jag blev tillsagd när hon var 6 månader att ge två lagade mål per dag, låter som att han får för lite mat. Ingen som sagt nåt? När det gäller sömn så sover min dotter 12 timmar och sover 2 gånger på dagen. Vaknar inte på natten men aldrig gjort, hon är inte så stor i maten heller, tar 30 min eller mer att mata henne med mat...
    Min BVC sköterska säger ingenting, jag kommer med förslag och hon säger gör så på alla förslag. Men jag ska helt klart införa lunch nu. Hoppas att det gör att hans nätter blir bättre...kanske att han sover mer eller iaf längre under dagarna också.
  • SötFlöt

Mä vilket jäkla pucko! Hoppas det blir bättre för er. kram

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Nova82

Min dotter på ca 7 1/2 mån (korr 5 mån) vaknar fortf. var tredje/fjärde timma och vill käka lite. Håller med om att det är tungt. Det längsta hon har sovit i sträck är 4 timmar. Och då blev jag orolig och kollade henne hela tiden - så jag sov inget ändå {#lang_emotions_undecided} På BVC här säger de att vissa barn vaknar och vill äta/mysa/snutta på nätterna länge. Att de växer ifrån det förr eller senare. Men jag tror ju oxå att lite extra käk måste göra att man sover bättre.. Lycka till!

Swallowing pride never choked anyone
  • Elli77

Testa med lunch. Annars kommer jag tyvärr med det tråkiga rådet att bara avvakta... (suck, jag vet). Min lillkille sover jättebra på nätterna, min dotter sov förskräckligt dåligt (värre än vad du beskriver). Någonstans vid 9 månader vände det och sedan dess har hon sovit riktigt bra (1-2matningar per natt - men det var ju toppen efter att ha varit vaken var 45e minut efter de första timmarna. Visst, maten påverkar. Lillkillen äter massor, hon åt lite men jag tror faktiskt mer på att min tjej bara inte har någon ro i kroppen. Hon var supertidig med allt, tränade tränade och tränade på vändningar (även i sömnen), krypa (även i sömnen) och gå och hon är likadan idag. Det räcker med minsta lilla stimulans så skall hon upp och göra saker. Livsglad! Min lillkille är lugnare i sättet, gillar att ligga kvar och mysa och ja, somnar själv om igen om han inte är färdigsoven.

Det finns ju vissa saker man kan göra för att påverka sättet de små har - men mycket är deras personlighet trots allt.

Ok, jag hör att jag låter som min dåvarande bvc-sköterska som typ bara sa "ja, så kan det vara" "ja, så kan det också vara..." hon brukade säga - "vips en dag så vaknar du på morgonen och inser att du sovit hela natten" och så var det ju också.

Men angående maten. Min son - 6 månader (och stor!) äter:

06.00 200 ml mjölkvälling (blandning mellan ersättning och välling).
    09.00 frukost. Gröt och fruktmos i massor.
    11.00 150 ml mjölkvälling (sen sover han 2-3 timmar om man har tur)
    13-14 Lunch En hel stor burk med mat oftast. Eller en liten och matlagningsyoghurt blandat med fruktmos till efterrätt.
    17.30 Gröt med fruktmos och rån
    19.00 mjölkvälling 200 ml

Ibland får han riktig mat två gånger om dagen istället för en. Gröt äter han massor av nästan 2 dl plus fruktmos.

• IMLVLM

Tack för alla svar! Jag hoppas att jag vaknar upp en morgon och inser att jag sovit hela natten. Jag ska om int' annat ge igen när han kommer upp i tonåren. Då ska jag gå in och väcka honom varje morgon bara för att ge igen

natt fick lillkillen feber så då var han ju vaken pga av det. Hoppas att det släpper snart så ska jag införa mer mat och se hur det går.

• Ankissen

Tja, Ella är sex månader, sover hyffsat och äter lite (enligt era mått mätt då...)

07: Ammar
    10: Ammar
    11: Smakportion, två isbitar med rotfrukt/grönsaker
    13: Ammar
    16: Ammar
    18: En portion gröt och två isbitar katrinplommonpuré
    19: Ammar
    01: Ammar
    04: Ammar

Innan jag införde gröt på kvällen ammade hon klockan 22 oxå. Jag är nöjd med detta dock, för storebror vakande var 45:e minut natten igenom tills han var ungefär 8-9 månader. Grymt krävande. Sen är det kanske skönare/mindre jobbigt med nattvaket när man fortfarande ammar, för då behöver man ju inte lämna sängen för att mata.

• Sara 07

Testa med riktig lunch, som flera har sagt. Ett tips är hemlagad mat (om du inte redan gör det). Burkarna innehåller inte alltid så mycket kött etc har jag märkt, och då blir man såklart snabbare hungrig igen. Sen är ju äta på natten även en vana, som man kan vänja sig av med. Hoppas det går bra!

• SofieKarolina

The Bumblebee skrev 2009-11-01 16:16:52 följande:

Våra barn har sovit bättre när de börjat äta fler mål med "riktig mat". Jag klistrar in ett gammal inlägg, med matschema, från när min 3-åring var i den åldern:Elmer 6½ månad äter så här:(ungefärliga tider)7.00 Ammar (ibland välling efter det, 220ml. Sempers milda välling)9.00 Gröt + frukt och vatten (hemmahavregrynsgröt)11.30 Lunch - hemlagat eller burk (i mängd en liten burk) + fruktpuré och vatten14.00 Ammar, eller äter annat mellanmål t.ex. smörgås (har precis börjat att vägra amma ibland...) 17.00 Middag - som lunch.19.00 Ammar och dricker sedan 220ml. vällingHan äter alltså redan 2 mål mat. Han behöver äta två riktiga mål mat, fast inte så mycket åt gången. Sedan sover han hela natten till 7-tiden. Nu börjar han att inte bli mätt på morgonamningen så vi har börjat införa en flaska välling efter amningen på morgonen oxå.
    Exakt så äter våran son också som är 5 1/2 månad, bara det att han får ersättning ist för att ammas. Han somnar runt 19 och vaknar runt 07.
  • The Bumblebee
    SofieKarolina skrev 2009-11-02 10:43:07 följande:
    The Bumblebee skrev 2009-11-01 16:16:52 följande: Exakt så äter våran son också som är 5 1/2 månad, bara det att han får ersättning ist för att ammas. Han somnar runt 19 och vaknar runt 07.
    Ja...vår grabb åt efter samma schema en månad tidigare oxå. Men då lite mindre portioner mat.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • RebeccaE

6.00-7.00 ersättning, mängden varierar
    8.30 gröt och plommonpuré
    11.30 1 liten burkmat eller lika mycket hemmalagat + några skedar fruktpuré (hon är inte speciellt förtjust i frukten)
    14.30 gröt och plommonpuré
    17.00 ½ lite burk mat + några skedar fruktpuré
    18.00-18.30 ersättning, mängden varierar, sen är det godnatt.
    Vaknar oftast och äter 1 gång/natt

• RebeccaE

ojdå ½ stor burk mat ska det vara kl 17 inte ½ liten

• Nagoyam W

Min dotter äter så här och sover bra på natten.
    Hon vaknar bara på morgonen och vill då bara ha nappen.

Dessa tider har jag.

8:00 välling från sempers 300ml hon slukar allt hon blev jätte ledsen när hon
    bara fick 200 så jag har ökat med mer.

11:00 äter hon gröt från Nestlés.

14:00 blir det en halv burk mat vid 14:00 plus lite efterätt. Det är inte alltid hon får efterätt (frukt)

17: 00 En bebis smörgås med leverpastej och en halv bannan.

19:00 Blir det natt väling från Nestlés som ska vara lite tjockare och då driker hon 300ml.

sen lägger jag henne vid 21:30 och då sover hon fram till 06:00 och sen vaknar hon för att få nappen. sen sover hon vidare till 08:00.

Vad ger du honom för väling på kvällen? har du provat med grött det är en del som ger det för det är lite tjockare. Prova med att ge det för det kan funka. jag provade det på min tjej och det funkade sen köpte jag Nestlés natt välling provade jag lite småt och nu har jag gått över till det helt.

• sunshine82

Min kille är 7½månad och har sovit hela nätter sen han va 3 månader gammal!

Han tar napp, så jag började med att när jag hörde att han va påväg att vakna (låg o gydde) stoppade jag i nappen, så gjorde jag så ett par gånger (detta va när han va mindre) till slut blev det att han sov hela nätter.

Han äter nu välling 220ml till frukost, gröt till mellanmål, 2/3 av en stor burkmat för -8 månaders, mellanmål med riven frukt/mosad banan smörgåsrån majskrokar. sen får han resterande 1/3 av maten i från burken han fick till lunch. Och till kvällsmat 220 ml välling.

Han står sig bra hela natten, lägger sig emellan 18.30-20.00 och sover till typ prick 07 varje morgon.

• ELLEoClara

Min tjej är snart 6 1/2 mån, det här är vår dag:

06 - vakna och LEKA
    07 - gröt med fruktpure
    08.30 - sova 1-2 timmar
    11 - 1 liten burk mat, ibland lite frukt
    13 - sova 20 - 45 min
    14 - ersättning ca 180ml
    16 - sova 20 -45 min
    17 - gröt med frukt
    19 - välling och god natt!
    ( några nätter i veckan 1 mål ersättning på natten )

Vaknar och vill ha nappen 0 - 10 gånger per natt

• Maho81

Jag vet att det här är en gammal tråd, men skriver ändå:

Så roligt att läsa hur andra gör!

Min skrutt äter 1-2 gånger per natt och vårt schema ser ut så här:

08.00-09.00 1 dl gröt med katrinplommonpure

10.00 sova

12.00 hemlagad mat ca 4-5 istärningar + fruktpure

13.00 sova

15.00 150 ml ersättning

16.00 sova

17.00 1 dl gröt med fruktpure

20.00 200 ml välling

Jag gav honom två mål mat förut, men fick skäll av min Bvc sköterska att han blir tjock, vi skulle minsann det på hans kurva nästa gång! Hon sa att han ska äta 5 gånger per dag och att det är bättre att han äter gröt istället för ett av målen med mat för han skulle stå sig bättre på det...?

I mina öron låter det helt knasigt!

Och varför skulle han bli tjock av mat men inte av gröt?

Hans kurva var hur som helst perfekt så där fick hon ;)

• Maho81

Glömde skriva att han vaknar allt mellan 00.00 och 05.00 och vill ha mat.. Bara napp funkar inte alltid... Jag vill verkligen få honom att sluta äta på nätterna så jag ska försöka öka hans portioner sakta sakta på dagarna..

Idag tänker jag hur som helst köra med två mål lagad mat så får Bvc kärringen säga vad hon vill....

Svar på tråden Ingen mat på natten...7månader.