• skånetös78

Hur leker man med en 12månaders?

Min dotter är snart ett år och jag tycker jag är så dålig på att leka med henne. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra Märker ju att hon kan mer och mer och det gör att jag tycker det blir svårare och svårare.
    När hon var pyttebebis räckte det ju med att man visade henne olika saker för att hon skulle bli nöjd och när hon blir äldre kan man ju lägga pussel,rita,baka osv.. Men hur gör man nu? Känns som att det är en mellanålder som jag har lite svårt att hantera i lekväg! Böcker funkar inte för hon är en sån litan rackare som hatar att sitta still i ens knä! Någon som har bra förslag?

• Svar på tråden Hur leker man med en 12månaders?
  • Birgitta L

Svar till skånetös78:

Du kan kasta boll (mjuka) med din dotter, bygga med klotsar, leka titt-ut samt ha vattenlek tillsammans.

• parvati

Gå ut och lek. Åk rutshkanna, gunga, lek tittut bakom trädet, hoppa jämfota, plocka höstlöv, ruska ner löv från träden, plaska i vattenpölar, gräv i sandlådan, snurra, samla kottar, löv mm i en hink. Sjung rörelsevisor(lilla snigel tex) och andra barnvisor och lek lillramsor som "Det kommer en mus som söker hus och får han inte hus så tar han bus"

• Birgitta L

Svar till parvati:

Ja, att vara ute och leka är det bästa av allt. Utomhus så mycket som möjligt och vattenpölar och sandlådelek älskar alla små barn.

• parvati

killramsor ska det stå såklart

• Kålrabbin

"Liten och aktiv" tycker jag är en hyfsat bra bok med många olika lekförslag för små barn (ålder 1-2). Titta upp den på bibblan om du vill.

• Lorina

Vår tjej som blir 1 år i december älskar att leka tittut, bygga klossar, köra bil och tåg, gunga på sin "kogunga", sätta fast pippi magneter på kylskåpet, "läsa" tidningar, (blir lite att plocka upp sen), just nu älskar hon att bara gå omkring, pussa och pilla på dockan eller köra den i läragåvagnen, läsa prasselböcker, bygga torn av "burkar", rulla och "sparka" boll, klättra på mamma/pappa när de ligger på golvet, försöka klä på sig kläder och klä av, pop up leksakerna är roliga, de som man trycker på knappar så kommer det fram djur och sen stänger man dom, keyboard (piano) är jätterkul att plinka på.  Jaa, hon gör massa saker och bland leker vi med henne och ibland leker hon själv.

5 barns mamma!!
  • skånetös78

Vilka bra tips! Min dotter kan inte gå ännu så många av tipsen får jag spara till dess men nu har jag iallafall fått en hel del uppslag på vad vi kan hitta på!

• BlommyNess12

Jag brukar "lära" min son saker. Han är 12 månder, och för att hålla honom sysselsatt brukar jag lära honom att peta in russin i en petflaska, eller plocka i alla klossar i lådan, plocka ur dom, och sen i dom.. Att öppna och stänga skåpdörrar och samtidigt säga "Nicolas öppnar, Nicolas stänger", ja allt vad man kan komma på.. Lära honom att lägga i burkar i storleksordning så de "passar" i varandra. Visar man några gånger så är han sen helt uppslukad i att försöka få till samma grej som mamma just gjorde .

Svar på tråden Hur leker man med en 12månaders?