• Anonym (Så less!)

Gravid och "mobbad" av Brukare (långt)

Hu!
    Jag är så less på mitt jobb just nu, behöver bara gnälla av mig!

Jag har jobbat som personlig assistent hos denne brukare i 2 år, aldrig har det varit några problem utan vi har kommit överrens och trivts med varandra.

Men allt har uppenbarligen ändrats då jag blev gravid, för nu har jag ett nytt focus i mitt liv och brukaren känner nog att han inte är lika viktig (jag har alltid gjort allt enligt mina arbetsuppgifter och graviditeten har än inte påverkat min förmåga förutom att jag tar det lite långsammare och försiktigare).

Jag har sökt HP, väntar på svar vilket är nog stressande och enerverande. Och nu har Han börjat med att pika mig, vill veta om FK hört av sig, så att han kan ta in sin nya PA som är så spännande (dagligen får jag höra att han vill få in denna PA så snart som möjligt), han pikar mig om att situationen inte är hållbar mycket längre eftersom jag är gravid, (jag klarar fortfarande uppgifterna jag ska göra) han surar om jag missar att ge honom 100% uppmärksamhet då han fejkar (jag skojar inte) panikångest. (han vill att jag skall yla och ojja och tycka synd om honom)...

Och jag tror att han med vilje "sparar" tunga arbetsuppgifter till de dagar jag jobbar... Stor handlingar, inköp av möbler, besök på ställen där rullstolen skall puttas upp för jobbiga backar... Att jag tror han gör det med vilje är att han "bytt" inköpsdagen till min dag för att han inte "hunnit" göra det ordinarie dag... (men detta VARJE gång jag jobbat de senaste månaderna, och efter att jag meddelat att jag måste vara försiktig med lyft)...

Hua, jag orkar faktiskt inte mycket mer och jag klarar inte av att skriftligt förklara allt som denne gör för att jag skall känna mig värdelös... Jag hoppas bara på att FK bestämmer sig för att bevilja mitt HP ärende så jag kan få lite lugn och ro innan plutten kommer till världen...

• Svar på tråden Gravid och "mobbad" av Brukare (långt)
  • Anonym

Jobbar du för en kommun eller privat vårdbolag? Har du någon chef eller är brukaren din enda chef?

• Anonym (Så less!)

Jobbar för privat bolag, men jag vill inte ställa till det för brukaren genom att prata med min chef...

• Anonym

men du kanske kan prata med din chef om att byta brukare under graviditeten eller också be att en samordnare och du gemensamt pratar med brukaren om din graviditet.

Försök också tänka lite överseende han är säkert svartsjuk över den här situationen han kommer att sakna dig och istället för att säga det så vänder han sig mot dig.

• Mamsis

Men det är ok för brukaren att riskera ditt barns liv?

• Anonym (xxx)

Hans beteende kanske är en del av hans funktionsnedsättning. Ångesten över att förlora en trygghet driver honom att stöta bort dig istället. Har du provat att prata med honom? Verkligen prata om känslorna? Hjälpt honom att sätta ord på det han kanske känner? Försvinner du för alltid? Vet han om du kommer tillbaka eller ej?
    Ärligt talat tycker jag inte att hans beteende är så väldigt konstigt. Du är en stor trygghet i hans liv och du är påväg bort från honom. Du ser honom kanske bara som ditt jobb, men för honom är du en del till frihet.

• Anonym (JT)

Hej!
    Jag är nu i nästan samma situation. Har du fått något svar från Försäkringskassan? 

Svar på tråden Gravid och "mobbad" av Brukare (långt)