• Darling73

vad ska man göra med en "tjurig" 5åring??

Vi håller på att bli galna, och vet inte längre hur vi ska handskas med vår älskade son som 5 år.
    Han har ett humör som inte är av denna värld, och det svänger så himla fort. Från att vara glad och trevlig till ett minimonster som härjar och är så tjurig!

Ett exempel är från nu ikväll.....allt har varit bra idag, det har varit lugn lek hemma, lekpark ute och si o så....sen till middag ska vi göra hemmagjord pizza..."åh så gott" säger han och tillägger att han vill göra sin själv. Frågar honom om det är OK att jag kavlar ut den, vilket han tycker är bara bra. Sen när han kommer in i köket för att lägga på sina saker börjas det---vill inte ha en pizza som ser ut så där. nähä, säger vi, men då blir du ju utan. han tar plåten o ställer ut i hallen...sen är han hur tjurig som helst ett lång stund, men kommer tillslut och fixar till sin pizza.

Han får ett väldigt argt tonfall, kan hota med "får jag inte det så slår jag dig", "ska jag sparka dig eller", han ska kasta bort våra saker, kallar oss för dumsnut, dumskalle, pruttfis mm mm.....visst, inga "farliga och fula" ord så, men det är inget språk som vi vill ha hemma. Och han lär ju lillebror på 2½ år dem oxå.

Ber vi honom sluta med ex att putta på oss med foten, så fortsätter han bara...och det tills vi flyger i atket och det blir en stor höna av inget alls.

Men det är just det här eviga testandet, han humör som pendlar, hans hot om slag och sparkar och hans otroligt jobbiga ton när han är tjurig och inte får som han vill.

Visst, vi låter inte så roliga alla gånger vi heller..man kommer till en gräns där man inte orkar vara så pedagogisk och tålmodig längre, och man förvandlas till en 5åring själv.

Vi var på Malta här för ett par veckor sen...var underbart, när allt flöt på...men jisses vilka utbrott han kunde få där då!! "jag hatar att åka båt", "vill bada i poolen NU NU NU NU"...osv osv...jätteskoj att bråka och vara osams under sin semester...

Vad ska vi göra?? Har några fler såna här duster hemma?? Är det så "enkelt" som 6årstrotsen?

hjälp!! tips och råd någon!?

• Svar på tråden vad ska man göra med en "tjurig" 5åring??
  • wajlet

När jag började läsa ditt inlägg, var min första tanke "hm, har vår grabb flytat in hos dem?" Vi har PRECIS samma problem med vår 5-åring. Han kan vara så himla rolig, snäll och go' men ibland flyger f-n i honom och gör honom till ett monster. Frågar man runt bland vänner och bekanta säger de att "det ääääär så i den åldern" eller "det är en faaaaas de ska igenom". Hoppas de har rätt. Jag tycker i alla fall att det är illa här hemma och är vi borta eller har folk/lekkompisar här är det dessutom pinsamt som han bär sig åt. Han blir arg, skäller på dem, säger riktigt fula saker (precis som du skrev är det ord vi inte vill ha i vårt hus), sparkar, hotar och kastar grejer omkring sig. Jag är riktigt rädd för att han bär sig så illa åt mot sina kamrater att de snart inte vill leka med honom för att han är så dominant. Jag tror att det enda raka är att vara konsekvent och köra på linjen "vi tycker om dig men vi tycker inte om att du beter dig såhär mot oss och dina kompisar".

Jag har med andra ord inget svar att ge dig. Vi sitter tydligen i samma båt. Vad ska vi ta oss till? Hoppas någon klok förälder kan hjälpa oss...

• Darling73

halleluja!!!! vi är inte ensamma!!!!

jadu, vad göra...vi har kommit fram till att nu verkligen köre benhårt emd "handling och konsekvens"....är man 5 år så borde det fungera, och han borde lära sig tillslut...
    han älskar sitt lego just nu, så vi kör med "säg/gör det där en gång till, då tar vi bort legot"...och vi GÖR det oxå!!!!!!! annars lär han sig ju att vi bara kör med tomma hot...än så länge har vi bara gjort det en gång..men innan vi han ta bort det så blev han alldelses jätteledsen och sa förlåt och kramade...och sen var det bra igen...så det verkade fungera, och han såg att vi verkligen tänkte ta bort det...

nu kommer vi ju inte ta bort det helt o hållet, utan han får tillbaka det efter en dag....

vi får kanske hjälpas åt lite här....

• Trollet Ludenben

Funkar det att distrahera honom när han tex sparkar med foten. Istället för att be honom att sluta som bara gör det värre, kan det bli bättre att säga tex "kom här så ska vi...." eller börja prata om nåt helt annat, fråga vad han gjort på dagis eller vad som helst. Det kör vi mycket med här. Din son vet att han inte ska sparka på benet så det är ju inte fråga om att han behöver höra "sluta" utan att ni fokuserar mer på annat än det han gör.
    Det funkar bra här, om man tar tag i detta när man ser att nu är han på väg att börja provocera.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • LeaveMeAlone

satt för en minut sen och diskuterade exakt detta med min 5-årings pappa. testat har han väl gjort av och till i perioder från det att han var 2 år iaf, men det här är svårare att ta på tycker jag.

han är så kaxig ibland att man blir helt paff. dels är det ju mycket bergodalbana i humöret. men det är mer som att han är en liten hormonstinn tonåring. humöret går i taket på en sekund jag är den "dummaste mamman i hela världen" så fort jag säger nej till något så är jag "SÅÅ ELAK" och han springer titt som tätt in på rummet och riktigt smäller igen dörren. världens dramaqueen. ifrågasätter mig själv emellanåt och undrar om jag verkligen är så orättvis som han verkar tycka att jag är, men det tycker jag inte.

sen det att han kan testa en något så extremt att man blir helt galen. idag hemma hos min pappa tex så satt han och tjatade "nam nam nam" jättehögt hela tiden när han åt och både jag och hans morbröder sa åt honom både vänligt och till slut på skarpen men han bara fortsatte. sen kastar han demonstrativt mackan på andra sidan bordet och går iväg från bordet och flinar åt mig. när jag säger åt honom så höjer han hakan och fnyser åt mig och säger "jag struntar i vad du säger".
    ENORMT provocerande beteende.

jag pratar mycket med honom och försöker vara tydlig med vad hans beteende har för konsekvenser. ibland är han väldigt motaglig och förstående och ibland stängs öronen.

Svar på tråden vad ska man göra med en "tjurig" 5åring??