• gelin

Tankelekar,aktiviteter för en 3-årig?

Hej,
    har en 3-årig son som vi försöker sysselsätta tillsammans men han är duktig och leka själv också vare sig med leksaker, rita, måla, lera,klippa och klistra. Men ibland känns det som fantasin tar slut och söker nu efter andra tips eller råd på tankelekar, lekar eller aktiviterer för att vidga hans horisont eller bidra ytterligare till hans utveckling.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Tankelekar,aktiviteter för en 3-årig?
  • Birgitta L

Svar till gelin:

Jag vet inte riktigt vad du menar med tankelekar men jag tänker att en sådan är att lägga några få saker som han käner igen på en liten begränsad plats, tex en krita, en sax, lite lera osv. Därefter går ni tillsammans igenom vad som ligger där, du pekar på sakerna och säger vad det är. Sen lägger du en fil över sakerna och säger innan att du ska trolla bort en sak och så får han gissa vad det är som är bortasen när du tar bort filten igen.

• gelin

Ja men det är en typ av sådan tankelek jag menar, tack, det är kul och testa!

• ElinC

Hitta på och fantisera tillsammans... Lek fantasilekar. Det tycker min 3 åring är jättekul... Börja och säg nu är jag en doktor, eller busschafför osv. och låt honom spinna vidare på leken. Hitta på nya grejer efter hand hela tiden. tex Å nej, nu gick bussen sönder, vad ska vi göra nu?

• Popkorn

Att man beskriver hur den ser ut, bor, gör, nån speciell detalj tex ett djur eller en känd person i barnets närhet utan att säga vem det är så får han/hon gissa.

• Nocia

Spela spel! Typ Lotto eller memory. Finns även jättefina spel att köpa där man tränar färger och dyl. T.ex. fånga ballongerna eller In i Stallet.

Bygg med klossar/lego. Ni har likadana klossar, du bygger före och han ska härma.
    Frys in is. Ta vatten i en balja och se vad som händer när ni lägger i isen. Låt honom känna isen i händerna - vad händer då?

Lek med vatten, häll i olika formar, ös med olika saker, blås med sugrör. ta i diskmedel, vad händer då?

Gör eller köp play doh. Inte bara roligt utan stimulerar även finmotoriken!

Enklaste sättet att hjälpa sitt barn i utvecklingen är att inte ge dem svaren på allt. Ofta frågar en 3-4:åring massor med saker. Låt barnet fundera själv istället för att ge svaret på en gång.

Svar på tråden Tankelekar,aktiviteter för en 3-årig?