• Tjillevippen

råd till er med klåda och puppp

hej tjejer.

jag fick diagnosen puppp i vecka 17 min första graviditet. jag sökte vård 8 gånger på vårdcentral, jourcentral, akut och på förlossningen innan jag fick hjälp och en diagnos.
    mina symtom var fruktansvärd klåda, utslag på armar och ben, nässelutslag på bröstet och i pannan. på hudmottagningen tog dom ett hudflicksprov på min arm som skickades iväg.
    diagnosen blev puppp. det skulle gå över efter förlossningen sa dom till mig och världen rasade samman. jag höll på att bli galen, kunde aldrig föreställt mig en sån tortyr som det faktiskt kan vara med klåda. jag googlade och försökte få så mycket info som gick men med lite resultat. jag fick prova mig fram och under dessa veckor testade jag allt. massor med salvor, allt på apoteket, var också hos en homopatläkare. Tyvärr är det ju vissa dunderkurer som man inte får ta när man är gravid. det som hjälpte och som jag vill tipsa er om är:

elocon ( kortisonsalva en gång om dagen )
    bad i kalium 1 gång/var annan vecka ( på hudmottagningen på sjukhuset i skövde. )
    sola i uvb-ljus solarium 1 gång/var annan vecka ( på hud i skövde )
    tavegyl ( tab mot klåda )
    lergigan ( tab mot klåda )
    sömntablett proppavan
    jag smorde ofta in mig med kylbalsam och då det var som värst asolspritlösning.

Jag lyckades att dämpa och tygla klådan efter ca 9 veckor
    men den försvann inte helt för än efter förlossningen. jag fick en liten flicka.
    nu är jag gravid i vecka 6 och oroar mig för att puppp ska komma tillbaka.

jag antar att det är flera där ute som känner igen sig och jag hoppas att detta har kunnat hjälpa någon därute.

kram från Tjillevippen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 23:36
    ...Vill tillägga att i vecka 7 fick jag puppp igen. Jag har fått en kortisonsalva som jag inte vågar använda eftersom jag är så tidigt i graviditeten. Kan ge skelletskador står det i fass. ska försöka stålsätta mig fram till vecka 12-13.
    allt kretsar kring den här förbaskade klådan och smärtan som uppstår när prickarna övergår till ett aggresivt stadie. som stora nässelutslag som man knappt kan vidröra.
    det här tar glädjen från att vara gravid.
    Ska det vara så här i över 30 veckor :(

• Svar på tråden råd till er med klåda och puppp
  • Sixten1
    Olga81 skrev 2010-06-30 20:36:03 följande:
    Jag har inte puppp men en sån fruktansvärd klåda som driver mig till vansinne. Är gravid med andra barnet och första gången hade klådan med, men inte lika jävligt.
    Denna gången startade den i v.19 och är nu i v.39 (38+2). Ska imorgon till förlossningen för ev. igångsättnig. Denna fick jag gråta mig till för ingen verkade riktigt förstå hur jobbig klådan kan vara. Det kliar overallt, värst fötter, händer och underlivet. Det sistnämda började klia rund v.36 och gjorde att livet blev till helvetet. Svett och egen flyttning gör inte klådan bättre.
    Har tagit alla möjliga prover - allt är OK, så ingen vettig förklaring till klådan finns.
    Jag har ingen utslag, men har smörjt mig med allt som går att smörja på huden. Spenderar nätter på toa samt dushar kallt, vilket lindrar liiiite. Har inte sovit en hel natt sen v.30 och har dessutom en aktiv tjej på 4,5år att ta hand om.
    Tycker att det är så tråkigt att vår psykiska hälsa ignoreras och man bara stirrar blind på antal veckor. Dessutom i mitt fall krävdes det 5-6 BM samtal/besök, 3 läkarbesök och 2 samtal till förlossningen inräknad sista nära-gråta-desperat-samtal för att få tid för EVENTUELL igångsättning. Känner mig verkligen jobbig och påträngande, men jag okrar inte vänta mer. Annars hamnar jag på psykakut...
    Hoppas verkligen att de sätter igång dig i morgon!!!!Nu räknas ju barnet som färdigt så det ska ju inte vara några problem.
    Lycka till och tala gärna om hur det gick!
  • Mia W

Tack Sixten1 och Ampi för uppmuntran! Det hjälper en att härda ut. Har varit ytterligare en sväng hos läkare, denna gång på vårdcentralen efter att ha pratat med barnmorska på telefon som tyckte att mina blåmärken var oroväckande. Nu har jag fått ta fler blodprover (känner mig som en nåldyna) och har fått antibiotika mot ev. hudinfektioner och Lergigan mot klådan. Ska testa Tavegyl någon dag till innan jag ger mig på Lergigan. Är så trött på att bli slussad mellan olika instanser där ingen verkar prata med den andra utan alla börjar om från början hela tiden. Läkaren på vårdcentralen visste inte ens vad PUPPP var trots att hon såg rätt gammal ut och var distriktsläkare. Hon viftade bort det som att det är vanligt med allergiska reaktioner under graviditeten... Man känner sig ibland behandlad mer som ett psykfall än som en person med en riktig sjukdom (undantag den trevliga läkaren på hudmottagningen senast som å andra sidan bara målade upp 20 veckors helvete för mig i bästa välmenande krasshet). Förstår dig verkligen Olga81 för hur trött du är på alla läkarbesök. Är nu tack och lov uppe i frikortsbeloppet så nu är det bara medicinen som blir dyr i fortsättningen.

Hade igår slut på Tavegylen och tog två Loratadin istället och vet inte om det var inbillning men klådan försvann för en eftermiddag men jag blev helt dåsig istället. Sen vågar jag inte ta mer Loratadin eftersom alla läkare säger olika. Barnmorskan hävdar att nya undersökningar säger att det är helt riskfritt för gravida men läkarna säger att det ännu är B-klassat och att Cetirizin ska vara något bättre men att de enda A-klassade ännu är Tavegyl och Lergigan. Vet inte vad man ska tro... Känns läskigt att barnmorskor rekommenderar Loratadin/Clarityn om läkarna säger tvärtom... Just nu fungerar kalla duschar, bordsfläkten, att vara ute då det är kallt/blåsigt, bada kallt utomhus och zinkpudervätskan bäst som klådstillande. Bad läkarna på hudmottagningen om att få ljusbehandlingen men de sa att den var stängd under sommaren och att det fungerade lika bra med 20 minuter i solen. Nackdelen med de 20 minuterna i solen fann jag var att man bränner den redan sönderkliade huden som är tunn av alla salvor väldigt fort och att klådan blir värre av att man exponerar sig för värmen... Skugga för mig med andra ord... Värmen gör det verkligen hundra gånger värre! 

Usch, vad jag gnäller. Men det är skönt att gnälla av sig lite här bland andra som vet vad det innebär! :)

• Charlotte1987

Hej, hoppar in här med. Googlade Puppp och utslagen ser exakt ut som de jag har/hade. Jag har haft klåda i en månad, ska väl va lycklig att jag inte haft det lika länge som många av er här inne. Min klåda började på magen, mina bristningar svällde upp å kliades satan. Sen kom dessa utslag först på magen å sen på ryggen och vidare på armar och ben. Min bm blev oroad direkt å skickade mig först till en läkare. Hon visste inte alls vad det kunde va å skrev ut tavegyl och en hudloation. Testade det i några dagar men klådan försvann inte. Då skickade min bm mig till spec-mv läkare som heller inte fatta vad det var. Men han skickade en remiss till hud så fick komma dit dagen efter. Där tog de hudprov å fler salvor å tabletter utskrivna. Han tyckte dock att jag skulle fortsätta med tavegyl ett tag till å loationet. Nu har utslagen försvunnit och klådan inte lika hemsk men fortfarande riktigt jobbigt att ja inte kan sova. Klådan blir värre när det är varmt. Och på natten svettas jag som bara den samtidigt som jag fryser så klådan är hemsk då. Eftersom man får så lite sömn så oroar jag mig inför förlossningen, har BF den 9e juli. Tänk om man är så pass orkeslös att man inte orkar förlossningen. Vågar heller inte ta upp igångsättning då jag läst mycket att förlossningen kan ta så mycket längre tid och mer smärtsam än om det skulle få starta naturligt.

Ja jag hoppas verkligen det går över direkt när bebis är född. Men hudläkaren sa att det kunde ta 2-6 veckor innan det försvinner helt. Lycka till för er alla andra som också kämpar med detta hemska!

• Mia W

Läste just när jag googlade på engelska resultat att några där hade testat maskroskapslar i kombination med att även äta omega 3-kapslar och dricka mycket vatten. Det hade tydligen hjälpt. Någon här med erfarenhet av det eller är det bara bluff? Var får man tag i det i svenska affärer? Läste även att någon använde babytalk efter varje dusch och hade någon tvål som hette Pinetarsol (kan det vara något tjär-aktigt?). Här är sidan där de diskuterade PUPPP:

pregnancy.about.com/b/2010/01/08/puppps-in-pregnancy.htm

Kommentera gärna ni andra om vad ni tror om tipsen där och om någon här redan testat något av det.

• Sar

Jag fick PUPPP efter förlossningen..... Födde prematura tvillingar 6 v tidigt.

Hade fruktansvärd klåda och fick utslag över precis hela kroppen med undantag för ansikte och händer. Jag fick också febertoppar som kom och gick förutom den jävulska klådan.
    För mig gick det inte över förrän jag fick cortison men de väntade i det längsta eftersom man inte får amma då.

Det som gör mig mest arg så här efteråt är sköterskornas försäkran om att det där vet inte doktorn något om så det löns inte att besvära honom etc. och man är så mesig att man lyder.
    Eftersom det är en graviditetskomplikation så ska de självklart vara pålästa, annars får de banne mig läsa på!

Tavegyl hjälpte knappt. Det jag kan tänka så här efteråt är att jag skulle ha provat potatismjöl i en påse i frysen )som när barnen har vattkoppor), det skulle nog kunna lindra tillfälligt.

Jag är nu gravid i v. 36 och har inte fått igen det (än.....ta i trä!). Jag lider med er tjejer och ni har min fulla sympati, det är en fruktansvärd åkomma!

• Mia W

Sar: Febertoppar lät jobbigt! Har varit förskonad från dem hittills iallafall... Har upplevt samma med olika sköterskor och än värre olika läkare. Det är så himla irriterande att slussas runt mellan olika instanser och då ingen läser journaler vara den som själv är medicinsk expert och förklara alla tidigare ställda diagnoser och utlåtandet. När man är trött och sjuk har man ju ingen kraft att debattera med läkare som inte tar en på allvar. Hur använde du potatismjölet? Tar tacksamt emot alla tips! :)

Har fått sömntabletter av specmödravården nu men vill vänta med att ta dem då det känns aningen läskigt med sådana tabletter. Har fått sova något bättre vissa nätter då det varit svalare luft men ser fortfarande aldeles prickig ut på armar, ben, rygg och lår... och på kvällarna kommer enorma "kliattacker" då jag kliar mig alldeles blodig. Känns extra jobbigt då luktsinnet är extra på alerten nu då jag är gravid så att blodlukten från alla småsår får mig illamående av mig själv. Hade tydligen inte gått upp i vikt riktigt bra och barnmorskan trodde att det kunde bero på att jag inte sovit nog och mått så vidare bra pga PUPPP. Vad är normalt att gå upp i vecka 24? Blev lovad av specmödravården att de ska agera "spindeln i nätet" kring detta fr o m nu så jag slipper börja om från början på alla mottagningar, känns betryggande. Hur går det för er andra som lider av detta?

• Sar

Förlåt att jag svarar sent! Du lägger påsen med fryst potatismjöl över eksemen, det lindrar klådan.

• Sixten1

Puffar för denna viktiga tråd i denna värme är det inte roligt med klåda.
    Läs ts ordentligt ring sedan er bm och be att få bli skickade till hudmottagning, ge er inte.'
    Okunskapen kring det här är stor, tydligen tror en de bm att man inte kan få puppp förrrens efter v35???
    Styrkekramar till dig som har kåda just nu.
    Anna

• valeri

Hej! Fått PUPPP utslag grav.vecka 16 (diagnostiserad av en hudläkare som har bekräftat diagnosen med hudbiopsi) och v.35.  Åkte till Teneriffa, solade och badade, klådan och utslag försvann ganska fort utan läkemedel.

Svar på tråden råd till er med klåda och puppp