• ViddernasVera2

Min son äter Strattera och försökte förra veckan ta livet av sig

Min son medicineras med både Strattera och Concerta. För några dagar sen försökte han ta livet av sig. Han övermedicinerade och tog 50 tabletter Strattera, helt oväntat. Hans pappa letade på internet och såg att en biverkning kan vara ökade självmordstankar och då sökte jag själv på Google på Strattera och självmord och fick fram att många barn har tagit livet av sig då de ätit Strattera. Är det någon av er som har erfarenhet av detta. Min son lever och jag är otroligt lycklig för det och han mår bra.
    Vera

• Svar på tråden Min son äter Strattera och försökte förra veckan ta livet av sig
  • bumsis mamma

Vet inget om dessa mediciner men hoppas din son får hjälp att må bättre.

• Elinar

Jag vet bara att Strattera kan ge enorma biverkningar hos några få, t.ex väldigt aggressivt beteende. Det är därför är enormt viktigt att den doktor som ger Strattera till ett barn måste ge besked till föräldrarna om varningssignaler att hålla utkik efter. Jag blir jätteupprörd när jag hör om alla som sätts på medicin utan att få noggrann uppföljning innan man funnit en fungerande dos, alternativt sett att den medikamenten inte fungerar för den personen, eftersom det ju är så oerhört individuellt. Ta omedelbart kontakt med läkaren som skrev ut medicinen och kräv att ni får komma in och prata så fort som möjligt. Lycka till!

• Hudde

Usch vad hemskt! Som Elinar skrev ta genast kontakt med läkaren som skrev ut preparatet åt din son. En undran är hur länge sonen har tagit Strattera? En neurolog jag har talat med sa att dessa biverkningar är av övergående natur, vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till det då om ett självmord lyckas...ja då är det ju inte längre övergående.
    Det är även viktigt att du som förälder får hjälp att tala med någon! Lycka till med barnen.

• Karina09

Förstår verkligen om du känner dig skakad. Jag trodde man använde antingen eller. Min son började med concerta för en månad sedan. Mycket biverkningar vecka 3 när dosen kom upp till 54mg. Klåda, bristande aptit och aggressivitet. Dosen sänktes och nu kommer skov med ångest/aggressivitet.

• Neko

Vad är det för medicin? Hade en vän på universitetet som fick en medicin som jag läst om kunde ha självmordstankar och depression som biverkningar och hon gick från att vara en glad person till att må jättedåligt. Hon nämnde till mej att hon ofta tänkte på att ta livet av sig och jag sade till henne att hon måste minska ner på dosen av medicinen. Det gjorde hon efter samråd med sin läkare och blev glad igen. Det var en aknemedicin som hon tog, minns inte namnet. Hemskt med mediciner som påverkar psyket sådär.

• gabrielito

OJ OJ OJ!!!vA NERVÖS JAG BLIR!

Min 6 åriga son äter stratera och conserta combinerat och sen vi började med det har han haft enorma hömörssvängningar och grinar och skriker för allt!!!

Han har oxå sen vi började vid flertalet tillfälle sagt.Nej nu vill jag dö!!!!Ge mig en kniv så jag kan mörda mig själv!!!!

Jag har bara avfärdat detta som ett led i hans lite sena utväkling men nu blir jag riktit orolig!!!

hoppas att ni får hjälp och tack o lov att er son mår bra!!!många kramar

• Equal

Strattera kan enligt min sons läkare ge deppressioner och just självmordstankar, så han sa att den medicinen skriver han inte ut

• Killarnas morsa

Usch, vilken mardröm! Hoppas verkligen att det är bättre nu.

Dock är det synd att föräldrar blir så oroliga för att använda Strattera. ALLA mediciner till våra barn med npf-diagnoser har samma risk för biverkningar. Titta i Fass och läs om Concerta t ex, det är samma sak med risk för självmordstankar.
    Under godkännandet av Strattera var det tyvärr en ungdom som tog livet av sig. Fruktansvärt, naturligtvis, men vi får inte glömma att dessa barn/ungdomar ofta mår väldigt dåligt även utan medicin. Var det medicinens fel eller hade det hänt ändå? Ungdomar tar även livet av sig under behandling med Concerta pga den utsatta situationen de befinner sig i.

Att ständigt "misslyckas", att ha svårt med kompisar och ofta hamna i konflikter som inte var meningen, det kan knäcka vem som helst. Mina söner fick medicin först när det var dags för högstadiet och de kan utförligt berätta hur det är att ha ADHD utan hjälp och medicin och ingen förstår. Det är ingen rolig beskrivning! Nu har de bytt från Concerta resp. Ritalin till Strattera av många skäl och det funkar kanonbra.

Självklart fungerar inte en medicin för alla men döm inte en innan ni prövat och tro inte att de andra är bättre!

Min son har tagit både conserta och strattera samtitigt.
    Jag tycker att strattera är livsfalig ta bort den, det gorde jag nu har han bara conserta och han är glad och trevlig
    varför dubbel medicinerar läkaren er son helt livsfaligt.

• Killarnas morsa

Anledningen att man dubbelmedicinerar är att Starttera byggs upp i kroppen under ca 3-4 veckor. Slutar man med t ex Concerta direkt och börjar med Strattera så är barnen "omedicinerade" under några veckor. Medicinerna påverkar helt olika funktioner i hjärnan så det blir inte överdoserat.

• ViddernasVera2

Tack för alla svar, jag har varit väldigt trött nu på sistone och stressad. Vi har varit hos läkaren och slutat med Strattera. Anledningen till att vi gick över till Strattera var att Concertan gick ur kroppen så tvärt och att kvällarna blev väldigt jobbiga, dessutom sov sonen dåligt. Det blev bättre med sömnen med Strattera. Strattera räckte inte så vi medicinerade då med mindre dos Concerta. Mycket är det nu vårt val som styr, läkaren säger att om vi inte vill ge Strattera så slutar vi med den och så provar vi med enbart Concerta i 1 månad och sen hörs vi igen, kanske vi drar upp Concertan. Vi alla kring sonen ser att han blir mer stirrig och intensiv när vi slutade med Strattera.
    För mig är rädslan hemsk, kan det hända igen? Svårt att sova, börjat gnissla tänder. Min chef säger att jag borde prata med någon men jag vet inte med vem, ska man bara ringa en kurator eller?

• bumsis mamma
    ViddernasVera2 skrev 2009-11-16 00:13:15 följande:
    Tack för alla svar, jag har varit väldigt trött nu på sistone och stressad. Vi har varit hos läkaren och slutat med Strattera. Anledningen till att vi gick över till Strattera var att Concertan gick ur kroppen så tvärt och att kvällarna blev väldigt jobbiga, dessutom sov sonen dåligt. Det blev bättre med sömnen med Strattera. Strattera räckte inte så vi medicinerade då med mindre dos Concerta. Mycket är det nu vårt val som styr, läkaren säger att om vi inte vill ge Strattera så slutar vi med den och så provar vi med enbart Concerta i 1 månad och sen hörs vi igen, kanske vi drar upp Concertan. Vi alla kring sonen ser att han blir mer stirrig och intensiv när vi slutade med Strattera. För mig är rädslan hemsk, kan det hända igen? Svårt att sova, börjat gnissla tänder. Min chef säger att jag borde prata med någon men jag vet inte med vem, ska man bara ringa en kurator eller?
    Han kan väl ta flera doser uppdelade under dagen?
  • tinygirl

Jag har två söner med ADHD, vilken ena tar Strattera..just för att den håller i sig, och han slipper bli stimmig på kvällen. Tar en liten dos Concerta på dagen för att fixa skolan, Han har faktiskt haft en del aggressivitet i sig som jag inte känt igen..dock har den lagt sig..men vi fick ingen info om dess biverkningar. Skall ta upp det med sköterskan på BUP, Men jag kan säga att utan medicinen hade han varit ännu mer illa däran. Har testat många olika varianter och att "fylla på" på em är en variant. Att din son tar en viss dos på morgonen och sedan en mindre på em för att lugnet skall bestå.. Min yngsta har Ritalin, men i och med att han växt och mognat har vi sänkt dosen.. det är ett ständigt pusslande och ångest över detta. Äldsta sa häromdagen att han känner sig som en idiot som måste ta medicinen, men jag VET att utan concerta på morgonen kan han inte koncentrera sig i skolan. Börjat Gymnasiet och vill att han skall lyckas, usch en balansgång är det!! Jag hoppas verkligen att din son mår bättre...och att han får samtala med tex skolkurator som mina. Det är bra för dem, slippa berätta allt för mamma och pappa ibland. Försök med mkt varm mat också, det är något som lugnar deras kropp..min äldsta hatar kall mat så han känner nog av det

Många varma hälsningar från mig.. 

• Neko

Usch, sånt är så hemskt. Har en kompis som började ta en medicin som också hade självmordstankar som biverkning och hon gick från att vara levnadsglad och en väldigt positiv person till att känna att livet inte var värt att leva längre och blev helt förändrad, och hade inte en tanke på att det kunde vara medicinen. När jag berättade för henne så slutade hon med den och blev sitt vanliga jag igen.

Svar på tråden Min son äter Strattera och försökte förra veckan ta livet av sig