• JANniela

svin influensan i holland

Hej alla ni föräldrar som bor i Holland!

Är ni oroliga för svin influensan?
    Här vaccineras ju inte alla, och dom vet inte än om alla sk vaccineras, även om många har insjuknat och en del har dött, även barn.
    Jag pratade med en doktor häromdan som sa att det inte finns tillräckligt med vaccin för hela befolkningen in Holland, dom har inte köpt in mer än till riskgrupperna, och dom vet ännu inte om dom ska köpa in mer.

Jag antar att jag blir lite orolig nu eftersom man ser mer och mer att folk sjuknar in, men inte alls mycket om det i holländsk media, iallafall inte om man jämför med svensk media.

Har dom gått överstyr i Sverige? Eller borde holländarna reagera mer?
    Jag vet inte.
    Nån annan i Holland som känner likadant? Och om inte, kanske den personen kan få min oro att lugna ner sig...

(Denna fråga kan ju riktas till alla som bor i ett land där inte alla vaccineras, inte bara Holland.)

• Svar på tråden svin influensan i holland
  • Sunmoonstars

Hej!

Jag bor i Holland och funderar en del pa det har med influensan, jag skulle vilja vaccinera mig och har tankt att hora med min huslakare om det ar mojligt, men jag tillhor ingen riskgrupp sa da finns det alltsa inget vaccin??
    Har verkar det ju vara betydligt lugnare an hemma i Sverige vad galler influensadebatten men jag kanner anda att jag skulle vilja vaccinera mig, da har man gjort vad man kan liksom... men gar det inte har sa kommer jag att gora det i Sverige, vi ska aka dit ganska snart.

Var i Holland bor du? Vi bor i Groningen, tycker det ar en mysig stad!!

• JANniela

Hej,
    vi bor i Utrecht, jag har faktiskt aldrig varit i Groningen men jag har hört att det är en fin stad.
    Så här var det, jag pratade först med min hus läkare som sa att visst kunde jag vaccinera mig om jag ville, men då måste jag betala själv för det. Det hat jag ju inga problem med så hon sa att jag skulle gå till ett apotek och fråga om priserna för hon visste inte (..???)
    Sen pratade jag med min mans bror som också är hus läkare och han sa att det inte fanns tillräckligt med vaccin i Holland och att dom diskuterar just nu om dom ska ta in mer vaccin eller inte pga att så många nu har insjuknat. Lite för reaktivt för mig, tycker, jag. Jag gillar att vara proaktiv, och skulle nog gärna ta emot vaccinet om det fanns. Mest för min 6 månaders dotter som så klart måste gå på dagis (i och med den korta mammaledigheten i Holland...) och där finns det ju bakterier så det räcker. Nu har hon varit förkyld i nästan 3 veckor, dock utan feber, så jag undrar vad som skulle hända henne om, gud förbjude, hon får denna svininfluensa.
    Jag fattar bara inte varför det är så tyst om denna influensa här och så mycket mer omtalat i Sverige. Jag vet inte om det ät för lite gjort här eller för mycket gjort i Sverige??

Jag är inte längre skriven i Sverige så jag antar att jag inte bara kan resa hem och få vaccinet. Hur ska du göra?

• Sunmoonstars

Det ar ju sa svart att veta om de har ratt som ar halvt hysteriska i Sverige...men nu har ju flera manniskor till insjuknat och dott av influensan,sa jag ar sa radd att det bara sager "pang" har och helt plotsligt sa blir jattemanga sjuka.
    Jag har en dotter som ar 8,5 man, jag trodde inte att man fick vaccinera bebisar, vet du vad de sager om det har?? I Sverige verkar de inte ge vaccin till bebisar iaf, hmm maste nog lasa pa lite mer om detta....
    Jag ar fortfarande skriven i Sverige, har inte bott har sa lange permanent sa jag skulle vilja vaccinera mig (om det inte gar har) innan jag skriver ut mig.

• JANniela

Det är precis det jag är rädd för, att det helt plötsligt säger pang och en massa människor insjuknar, jag vet ju inte hur detta kan påverka mig eller min dotter, vi tillhör visserligen inte nån riskgrupp, men det är denna ovisshet och faktumet att det inte verkar vara nåt speciellt här.

Jag tror inte dom kommer att vaccinera bebisar här, det gör dom ju inte i Sverige heller, om dom inte tillhör riskgruppen. Jag tänkte mer på att vaccinera mig, eftersom jag ammar, så kan det gå till min dotter på det sättet.

• mandolina

Vet ej om Holland, men i Sverige anser man inet att vaccinet är testat nog för att ges barn under 3 år. Typiskt, för jag har en spädis på 4 mån & en dotter på 21 mån! Ett barn har dött i Sverige, 3-åring, tydligen med andra riskfaktorer/sjukdomar. Jag ska kolla allt idag...men jag bor ju här! Lycka till!

• mäuschen06

Jag bor i Tyskland och här är det inte heller lika stor hysteri som i Sverige. Jag har läst att många tyska läkare inte rekommenderar vaccinet, inte till gravida, inte till barn och läkarna själva ville inte ta något vaccin. Det jag har hört från Sverige säger precis tvärtom...
    Tror största delen av hysterin i Sverige har skapats av typ Aftonbladet...

Jag tror inte jag kommer ta något vaccin och inte min son heller. Känner mig mer trygg med tyska läkare, och dessutom vill jag inte ta något vaccin som inte funnits särskilt länge.

• Koffie

Fast - har det inte redan sagt "pang" i Holland? Läste igår på nu.nl att 95% av alla som kom till husläkaren med förkylnings/influensasymptom faktiskt hade mexikanska influensan.. Och häromdagen att infektionsklinikerna på sjukhusen är mer eller mindre fulla.

I Sverige ger de förresten vaccin till barn mellan 0,5 och 3 år BARA om de tillhör någon riskgrupp, annars inte.

• NederlandsSvensk

Jag kanske är lite sen med att svara men jag fick i förra veckan reda pa att barn födda före 23e maj i ar ska fa vaccin (och om de är under 4 ar). Eller föräldrar till yngre bebisar. Den här veckan kommer RIVM/GGD skicka ut kallelser.

www.grieppandemie.nl/

• JANniela

Hej,
    jo jag hörde samma sak, det kom ju fram utav presskonferensen förra veckan. Så nu väntar vi på kallelsen så vi kan få vår dotter vaccinerad. Det känns skönt!

Svar på tråden svin influensan i holland