• mamj80

Ammar och går ner för mycket i vikt

Nu är min son 4.5 månader och jag helammar fortfarande. Jag gick upp 16 kilo under graviditeten och efter 3 månader var jag tillbaka till min startvikt. Men nu forsätter jag att gå ner i vikt (ca 0.5-1 kilo/vecka) och nu börjar jag bli orolig.

Är det någon annan som har samma problem? Jag försöker att äta så mycket som möjligt och passar på att äta pajer, kakor, godis och annat onyttigt men ingenting verkar stoppa min viktminskning.

Jag planerar att amma i minst 2-3 månader till men om jag fortsätter att tappa kilon kommer jag väga 45-46 kilo i december och det är ju helt sjukt lite (är 162 cm)!

Ska jag gå till min läkare?

• Svar på tråden Ammar och går ner för mycket i vikt
  • Toka2

Fett ger mycket energi, bättre att äta än kakor som mest är socker.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Tylösand70

Jag gick upp 14 kg när jag var gravid och gick också ner allt på dagen 3 månader efter den lilla föddes. Jag slutade amma när hon var 7,5 månad (nu blir hon 1år) men jag går fortfarande ner i vikt! Nu är det minus 7 kg! Är 170 cm och väger nu 53kg. Alldeles för lite tycker jag.

Funderar också på att gå och kolla upp mig....

• luspudel

Jag hade samma problem. Jag gick upp 4 kilo under graviditeten och jag behöver väl knappast säga hur jag såg ut redan efter två veckor, då jag redan var smal innan. Jag fick tyvärr sluta amma för det gick bara inte...

• mamj80

Skönt att höra att jag inte är den ende med det här problemet. Jag var hos läkaren och det visade sig att min sköldskörtel är överaktiv. Det kommer att stabilisera sig inom ett år men nu ska jag kolla upp det varje månad för att se om jag behöver medicin eller inte. Detta drabbar tydligen 10% av alla kvinnor efter en graviditet.

• lisadragon

Samma här, upp 20 kilo, ner 20 kilo på 2-3 veckor sen fortsatte jag gå ner, slutade gå ner när jag slutade amma och då var han 7 veckor, tappade 25 kilo och jag fick börja delamma vid 2-3 veckor då min mjölk blev riktigt blaskig..

• xxIDAxx

hej
    har samma problem.
    Gick upp 16kg under graviditeten och nu har jag gått ner 26kg på 6 månader så ligger på minus 10kg nu. Och fortsätter att minska. Kan inte ha gamla kläder längre, allt är för stort.

Bör man gå och kolla om det är något fel, eller är det normalt? går jag upp sen igen?

• middiz

Jag gick upp 13 kg med minsta, nu efter 5 månader har jag gått ner 15 kg...men på hoppas att det blir lite bättre nu när hon får lite smakportioner och börjar få lite gröt på kvällarna..

• pumpkinhead

Mamma Cia skrev 2009-11-11 14:20:48 följande:

Om man ändå hade haft den fördelen
    å vem har sagt att de är en fördel?? så jäkla trött på folk som inte fattar... gick ner mina 13 kg redan första veckan o sen fortsatte de bara, men hur ,ycket hjälp fick ja då??? folk suckarnär man tar upp de som problem och en sköterska på vårdcentralen sa att de va dumt att banta så tidigt efter förlossningen (va där av annan anledning) så neee de ä ingen fördel!!
  • middiz
    pumpkinhead skrev 2009-11-22 22:00:05 följande:
    Mamma Cia skrev 2009-11-11 14:20:48 följande: å vem har sagt att de är en fördel?? så jäkla trött på folk som inte fattar... gick ner mina 13 kg redan första veckan o sen fortsatte de bara, men hur ,ycket hjälp fick ja då??? folk suckarnär man tar upp de som problem och en sköterska på vårdcentralen sa att de va dumt att banta så tidigt efter förlossningen (va där av annan anledning) så neee de ä ingen fördel!!
    Precis! Jag ser ut som skinn och ben och det vill jag inte! Kämpar med att äta hela dagarna men jag fortsätter gå ner i vikt..
    Jag har haft problem med mat/vikten innan och kämpar så hårt för att det inte ska bli så igen, då vill man inte höra att man ska vara glad för man går ner i vikt!
  • Skruff

Här är en till som tappat vikt för snabbt. Har dock en dotter som är överkänslig mot det mesta känns det som, så för min del handlar det om att jag inte kan äta det jag är van vid. Tyvärr vägrar hon den ersättning som hon får äta. Jag fick hjälp av en dietist att lägga om min kost och nu tror jag att viktminskningen stannat av (har ingen våg hemma). Men ligger -8 kg från vad jag vägde innan jag var gravid och det är varken hälsosamt eller särskilt kul att tappa vikt så snabbt. Så otroligt trött som jag vart kan jag närmast jämföra med första trimestern av graviditeten!

• Skruff

Ah, och nu läste jag inlägg nr 14...ser att du fått hjälp

• ÅÅsaGGåsa

samma här, stor viktnedgång samt tappar håret.

• FruSascha

jadå här rasar kilona av. Gick upp runt 15-20 kilo och nu 1 månad efter förlossningen så är jag tillbaks igen men nu ligger jag på minus

Jag försöker också fika och äta massor hela tiden men det hjälper inte.

Tänk vad fetmadoktorerna hade varit glada om de hade fattat hur effektivt amning är Nån kanske borde upplysa dem

• caem

Jag går också ner i vikt. Väger 50 kg nu vilket var min vikt då jag blev gravid. Gick upp 16 kg och det är 6 veckor sedan jag födde. Tråkigt för jag ville gärna behålla några kilon. Jag tycker dock att aptiten börjar komma igång nu men jag är inte sugen på massa onyttigt. Mest mat och vatten.

• Novemberstenen

Går också ner i vikt. Gick upp 10 kg under graviditeten. Kunde ha mina vanliga kläder 4 dagar efter förlossningen, efter en vecka var jag tillbaka på startvikten och nu en månad efter förlossningen ligger jag några kilon under startvikten... Oroar mig också för att det ska frisättas en massa gifter som inte är bra för barnet. Är smal redan innan så jag har heller inte mycket reserver att ta av samtidigt som jag vill helamma... är ett dilemma hur man ska göra...

• clembke
    pumpkinhead skrev 2009-11-22 22:00:05 följande:
    Mamma Cia skrev 2009-11-11 14:20:48 följande:
    å vem har sagt att de är en fördel?? så jäkla trött på folk som inte fattar... gick ner mina 13 kg redan första veckan o sen fortsatte de bara, men hur ,ycket hjälp fick ja då??? folk suckarnär man tar upp de som problem och en sköterska på vårdcentralen sa att de va dumt att banta så tidigt efter förlossningen (va där av annan anledning) så neee de ä ingen fördel!!
    Håller med. Det är sjuk jobbigt när manbara rasar i vikt. Snart dax att folk börjar förstå att ofrivilliga extremt smala männikor lider lika mkt som folk som anser att dom är övervikiga.

Gick up 12 kg med sonen. Gick ner dom rätt snabbt. Det värsta va att när jag slutade att amma så fortsatte jag att rasa i vikt. När sonen va ca 6-7 mån hade jag gått ner en massa. Vid inskrivningen med min son vägde jag 58 kg o nu när jag väntar mi andra så va inskrivningsvikten på 51 kg. Jag säger att det va min räddning att bli gravid igen, annars ve jag inte vad jag skulle hamna på för vikt.
    Man så vartenda ben i kroppen o inga kläder satt snyggt utan allt bara hängde löst.

(saknas det nån bokstav så beror det på att mn dator är knepig)
  • Minli

Vad bra ts att du fått hjälp!

Jag gick upp 7 kg under graviditeten och var tillbaka på starvikten 58 kg efter 6 dagar. Nu efter 6 mån väger jag 54 (är 170cm). Och jag äter allt jag vill, behöver inte alls tänka på vad jag stoppar i mig men går ändå sakta men säkert ner. Har just börjat återuppta träningen (har inte haft tid innan p.g.a. olika saker) och jag känner mig svimfärdig efter varje träningspass och så faller håret av i tussar Jag tycker att vikten passar mig utséendemässigt, men jag vill ju må bra också...

• mliabel

Det är inte direkt någon fördel för oss som är underviktiga eller anser sig vara för smal. Jag är livrädd för att tappa i vikt under amningen. Är så glad för de extra kilona graviditeten gett (v.23) och hoppas verkligen de stannar. Har kämpat för att gå upp i vikt hela mitt liv.

Svar på tråden Ammar och går ner för mycket i vikt