• Aurora82

    Någon med mjölkallergi som vuxen?

    Hej! I våras testade jag mig för mjölkproteinallergi, vilket visade negativt... jag har sedan 1,5 år sedan förstått att jag under alla år varit laktosintolerant, och efter detta befriats från en massa krångel med magen...(gjorde även ett test på detta i gymnasiet som visade negativt, men det finns ingen tvekan att jag är laktosintolerant) men jag har periodvis blossande eksem på händerna.. och jag tycker att det alltid kommer i samband med att jag ätit något med mjölk i, även då laktosfritt... i vintras åt vi mycket röror gjorda av creme fraiche, gräddfil eller keso och mina händer hade mycket eksem... Och givetvis resten av året när jag ätit mycket mjölkprodukter. Däremot märker jag inget om det bara är lite smör på smörgåsen.

    Ibland kommer symptomen direkt efter att jag ätit mjölkprodukter, men ibland kan det ta två timmar, sen börjar händerna klia och blir fläckvis illröda för att sedan bara vara väldigt torra och fnasiga till nästa måltid.

    Finns det fler här som inte visat positivt på test men ändå är mjölkproteinallergiker? Hur har er resa fram till rätt diagnos varit? Känns som man inte blir tagen på allvar om man inte har papper från läkaren.. vet inte riktigt vad jag vill med inlägget, men hoppas på att kanske någon med liknande erfarenhet kanske hittar hit!

  • Svar på tråden Någon med mjölkallergi som vuxen?
  • södertälje

    När jag testades för laktosintolerans fick jag en remiss till sjukan,fick dricka laktosdryck och vänta i en halvtimma innan jag fick blåsa ut luft i en apparat som mätte halten av någonting som fanns i utandningsluften.Detta upprepades varje halvtimma fyra gånger.
    Jag fick det som vuxen men inget eksem i händerna däremot små små blåsor på hand och fotsulor,såg ut som vattkoppor,dom torkar ihop på dag 2-3 och ser ut som pyttesmå blodblåsor.
    När jag fuskat eller fått i mig laktos märks det direkt i min mage och dagen efter kommer blåsorna som inte kliar eller gör ont,man känner det som små knottror när dom börjar växa.

  • Aurora82

    jahaa... jag trodde att man bara fick magproblem av laktosintolerans. Något sådant test har jag aldrig fått göra... de tog bara blodprov på mig. Både på celiaki, laktos och mjölkprotein. Alla har visat negativt. Trots att jag är helt säker på laktosintolerans. Det vet jag oavset vad något blodprov säger. Men jag ska skriva matdagbok nu och sen måste jag väl kanske helt utesluta mjök ett tag för att se om eksemen försvinner.

  • Octobers

    Jag är allergiker i största allmänhet, och då speciellt matallergiker. Alla tester har i alla år visat negativt, men det är ingen tvekan då jag har eksem lite överallt beroende på vad jag får i mig och även laktosmage. För mig spelar det ingen roll alls vad läkarna säger utan jag äter det som jag vet att jag mår bra av och tar konsekvenserna när jag vill äta något annat. Så vad spelar det egentligen för roll vad läkarna säger det finns inget annat än kortisonsalvor och laktostabletterna som är receptfria på apoteket som hjälper ändå.

  • Sacajawea

    Jag har inte fått någon diagnos, eftersom att min läkare anser att det är onödigt...

    Jag tror stenhårt på att jag är allergisk mot mjölkprotein, för så fort jag ätit något av det (vilket jag inte gör längre) så reagerar jag med magont, illamående och diarré. Har provat med laktosfritt, men det var ingen skillnad.

    Har nu kört mjölkfritt i 3 veckor och jag mår sååå bra i magen! Äntligen!

  • Clala

    Magknip och diarré. Typiskt för mjölkallergi hos vuxen. Men så okänt att ingen tror på mig när jag berättar om mina besvär, inte ens läkare. Utredd för 20 år sedan, ingen glutenintolerans, ingen laktosintolerans, inga inflammatoriska tarmsjukdomar,  ja då är det väl IBS (Irritable Bowel Syndrome), alltså nervös mage, blev konklusionen.
    Efter att senaste året (minst) haft kontinuerligt bubblig och illaluktande mage med återkommande diarrér slutade jag med mjölkprodukter. Efter några dagar lugnade det ner sig och nu är jag frisk! Utom när någon som ej tror på mig (eller jag själv är oförsiktig) ger mig mjölk, smör eller grädde, då kommer knip, illaluktade gaser efter 5-6 timmar och sedan diarré. Efter 9-10 timmar är magen (nästan) bra igen. Men tom min fru är skeptisk, "du med din mage" hör jag oftast när jag nämner ordet mjölkallergi.
    Elimination av alla mjölkprodukter i ett antal dagar, sedan provokation med tex smör eller grädde är det enda sättet att påvisa mjölkallergi. Blodprover ger inget i de flesta fall, blodet innehåller inte immunkroppar, det är bundet till tarmen, särskilt tjocktarmen. Gäller alltså vuxna i första hand.
    Jag tror att IBS är en slaskhink för sånt man inte kan utreda, och inte orkar ta tag i att utreda. Så enkelt att skriva IBS i sjukjournalen. Magproblem är ju så vanligt. Man får va klurig själv, inte ge sig. Men räkna med en oförstående omgivning.

  • Lindquist

    Hejsan, här har ni en som är mjölkproteinallergisk, jag har fått påvisad allergi mot komjölk jag ligger på 0,52 dom testade blod på mig mot LGE som visade antikroppar. Jag kan inte äta vanliga eller laktosfria produkter. Det finns flera proteiner i mjölken än bara kasein som jag inte tål. Jag tror jag tål vassle bättre och get produkter eftersom det är ett annat protein än betakasin a1 som finns i kossan och a2 i get.

    Getost kan jag äta och dricka getmjölk utan problem. Men kan inte äta eller dricka komjölk, grädde, ost, creme fraiche, yoghurt, filmjölk det som kommer från kossan.

    När jag inte blev bättre med lchf med mejerier så övergick jag till Paleo stenålderskost det våra förfäder åt. Det mår jag bättre på utan mejerier.

    Av min symtom som mjölkallergier så hade jag ofta

    Rinnsnuva
    Hosta
    Röda kliande ögon
    Slemhosta
    Svårt å andas
    Eksem i ansiktet, händer
    Diarre
    Förstoppning ofta
    Ledvärk
    Ögoninflammation
    Ont i mellanörat
    Öroninflammation ibland

    Mjölkproteinallergi kan visa sig som glutenintolerans symtom.

    Jag dricker nu mandelmjölk och havregrädde till paleo pannkakor

    Be dom ta ett blodprov på Vårdcentralen på er och säg jag vill testa mig för mjölkallergi. Dom gjorde det på mig för Komjölk F2 hette provet.

  • Lindquist
    Lindquist skrev 2023-01-03 07:36:16 följande:

    Hejsan, här har ni en som är mjölkproteinallergisk, jag har fått påvisad allergi mot komjölk jag ligger på 0,52 dom testade blod på mig mot LGE som visade antikroppar. Jag kan inte äta vanliga eller laktosfria produkter. Det finns flera proteiner i mjölken än bara kasein som jag inte tål. Jag tror jag tål vassle bättre och get produkter eftersom det är ett annat protein än betakasin a1 som finns i kossan och a2 i get.

    Getost kan jag äta och dricka getmjölk utan problem. Men kan inte äta eller dricka komjölk, grädde, ost, creme fraiche, yoghurt, filmjölk det som kommer från kossan.

    När jag inte blev bättre med lchf med mejerier så övergick jag till Paleo stenålderskost det våra förfäder åt. Det mår jag bättre på utan mejerier.

    Av min symtom som mjölkallergier så hade jag ofta

    Rinnsnuva
    Hosta
    Röda kliande ögon
    Slemhosta
    Svårt å andas
    Eksem i ansiktet, händer
    Diarre
    Förstoppning ofta
    Ledvärk
    Ögoninflammation
    Ont i mellanörat
    Öroninflammation ibland

    Mjölkproteinallergi kan visa sig som glutenintolerans symtom.

    Jag dricker nu mandelmjölk och havregrädde till paleo pannkakor

    Be dom ta ett blodprov på Vårdcentralen på er och säg jag vill testa mig för mjölkallergi. Dom gjorde det på mig för Komjölk F2 hette provet.


    även magknip, ont i övre magen, uppsvälld mage såg ut som gravid i 9e mån. 
Svar på tråden Någon med mjölkallergi som vuxen?