• Stossan

Vi som plussat i februari 2008 forts. (VII)

Vi började vår resa ihop för 1½ år sen då vi plussade efter många års längtan. En del av oss fick hjälp genom IVF och några på "annat" sätt. Nu är våra barn födda och nu stöttar vi och ger varandra råd om hur vi bäst ska ta hand om våra dyrbara juveler som nu har fyllt 1 år. Tiden går så fort! 

Födda

Selenea: Flicka, 20/9
    Peki: Pojke, 28/9
    Tic1: Flicka 30/9
    lillawi: Pojke & flicka 7/10
    embla253: Flicka 13/10
    Fjällsippan: Pojke 14/10
    Cakan5: Pojke 14/10
    Stossan: Flicka 19/10
    Primrose: Pojke 22/10
    Selinda: Flicka 22/10
    Pajama: Pojke 29/10
    Carrie: Pojke 1/11
    SysterYster2: Flicka 10/11
    Lycklig 78: Pojke 15/11

Länkar till tidigare trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-139/m43588833.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m38054168.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m34967649.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.htmlwww.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (VII)
  • lillawi

Kul med ny tråd, tack Stossan! Roligt att få lite koll på hur alla ni gamla kändisar har det.

Jag jobbar, barnen är hemma med pappa till januari då det blir inskolning.

Inga planer på fler, tre känns som många. Ryggsäckar, skor, leksaker, kläder och små jävla nallar överallt.

Stora har tagit sprutan mot grisen men inte de små, velar lite där. Hur tänker ni?

lw

• Peki

Nu har jag också hittat hit.

Jag började ju jobba redan i juni och Cs pappa skulle vara hemma. Tyvärr hann jag bara jobba 6 veckor + några veckors semester innan de lade ner mitt jobb så nu är jag arbetslös för närvarande.

Vi har varit hemma alla tre under hela hösten men nu är det slut med det, på måndag börjar mannen jobba och på tisdag börjar C på dagis. Det blir 20 timmar/v det är det man får ha i vår kommun när man är arbetslös.

C går i stort sett alltid numera, han har gjort det i ca 1,5 månad nu. Han kom till slut fram till att det fanns vissa fördelar med det framför krypandet *s*. Han är fortfarande en liten apa som klättrar överallt. Vi har för närvarande köksstolarna fastbundna i bordet när vi inte använder det eftersom vi inte vill att han ska vara på bordet. Kan han dra ut dem tar det typ 2 sekunder så är han uppe.

Vi vaccinerade honom i förra veckan. Det var allmänt kaos, vi fick vänta i över en timme på att öht få en nummerlapp och totalt var det 2,5 timmes väntan. Vi märkte inte av något efteråt, mer än möjligtvis lite ömhet i benet. I vår kommun är det för närvarande enbart barn som vaccineras, vårdcentralerna slussar allt vaccin de får vidare till BVC så vi vuxna får vänta.

Lw: Va, vill du inte ha ett fotbollslag? Ni kan ju inte sitta därhemma och bli alldeles försoffade nu när de två har blivit så stora haha

Vad gäller vaccinet så var valet rätt självklart för oss. Kan man undvika att han blir sjuk så vill vi göra det. De är ju så små än så länge...

• Peki

Nu har jag också hittat hit.

Jag började ju jobba redan i juni och Cs pappa skulle vara hemma. Tyvärr hann jag bara jobba 6 veckor + några veckors semester innan de lade ner mitt jobb så nu är jag arbetslös för närvarande.

Vi har varit hemma alla tre under hela hösten men nu är det slut med det, på måndag börjar mannen jobba och på tisdag börjar C på dagis. Det blir 20 timmar/v det är det man får ha i vår kommun när man är arbetslös.

C går i stort sett alltid numera, han har gjort det i ca 1,5 månad nu. Han kom till slut fram till att det fanns vissa fördelar med det framför krypandet *s*. Han är fortfarande en liten apa som klättrar överallt. Vi har för närvarande köksstolarna fastbundna i bordet när vi inte använder det eftersom vi inte vill att han ska vara på bordet. Kan han dra ut dem tar det typ 2 sekunder så är han uppe.

Vi vaccinerade honom i förra veckan. Det var allmänt kaos, vi fick vänta i över en timme på att öht få en nummerlapp och totalt var det 2,5 timmes väntan. Vi märkte inte av något efteråt, mer än möjligtvis lite ömhet i benet. I vår kommun är det för närvarande enbart barn som vaccineras, vårdcentralerna slussar allt vaccin de får vidare till BVC så vi vuxna får vänta.

Lw: Va, vill du inte ha ett fotbollslag? Ni kan ju inte sitta därhemma och bli alldeles försoffade nu när de två har blivit så stora haha

Vad gäller vaccinet så var valet rätt självklart för oss. Kan man undvika att han blir sjuk så vill vi göra det. De är ju så små än så länge...

• SysterYster2

Hej!

Vi har tagit vaccinet alla tre. Jag fick på jobbet iom att jag jobbar inom vården. Sambon och H fick på bvc i förra veckan. Var tydligen lugnt och gick fort. Ibland är det bra att bo på ett mindre ställe... Sambon och jag fick ont i armen. H blev förkyld efter. Börjar bli bättre nu.

H går för fullt. Mer än hon kryper. Allt är mycket lättare nu. Kan sköta sig själv lite mer. Leker även bättre nu själv. Man finns ju i närheten men jag behöver inte sysselsätta henne hela tiden.

Jag har nu jobbat en månad. Sambon är hemma. Har fungerat bra. Skönt att hon kan ty sig till oss bägge.

Även skönt med maten när de fyllt ett år. H är nyfiken på den mesta maten som vi äter. Helst ska hon ha den maten jag äter även om hon har samma mat på sin tallrik... Att äta med sked är mkt svårt. Går lättare med händerna. Skeden håller hon bara i eller vänder upp och ned.

Vad gäller syskonförsök så börjar jag bli väldigt sugen på en till. Vi använder ju inte preventivmedel så varje månad är det ju en liten önskan om att det funkat. Dock inte ännu. Vi har ju inga ägg kvar i frysen så vi får ju börja om från början med ivf om det skulle behövas. Känns inte så lockande.

Kramis och ha en bra advent!!!

• Stossan

Hoppas att allt är fint mer er så här inför julen!

Här är allt bara bra. Julia är ju 1 år o 2 månader...full rulle hela tiden. Nu ser man att benen går allt fortare o fortare inomhus..bara dagar tills hon springer. Ute går hon allt bättre med...skönt att hon nu kan det med nu när hon ska börja på förskolan.
    Sambon börjar skola in henne den 4 januari...då jag börjar jobba...buhu buhu ångest för att börja jobba. Vi har redan varit o hälsat på på gården många gånger vid detta laget o hon trivs jättebra o blir väl omhändertagen av både personal o barn. Skulle bara våga annat...annars skickar jag chefen på dem {#lang_emotions_wink} Känns bra att jag har henne 1 minut från där jag jobbar..o det tar oss 10 minuter att gå dit på morgonen + att jag fått jättebra schema..så det känns bra. Ska jobba 87.5% så lite mindre i alla fall.

Tiden nu är ju bara för underbar. Allt hon förstår o alla små uppdrag man kan skicka henne på o munnen som går i ett o busen hon gör...Njuter verkligen! Nätterna är väl bättre...fast vi sover fortfarande inte hela nätter..men men...Det är väl nätterna som gör att jag inte vill ha fler barn ännu. Hade man haft ett barn som sov på nätterna så kanske....suget kommer ibland..men viftas undan rätt fort. Sen är det ju försäkringskassans regler som oxå gör jag ibland vill. Men nä...vi avvaktar. Har aldrig velat ha barn särskilt tätt o sen har vi ju fortfarande ingen åldersbrådska...det är ju i såna fall frystiden som kan avgöra..men vi hoppas ju på naturligt om några år istället.

Det va en liten rapport från oss...

Ha nu en riktigt GOD JUL & ETT GOTT NYTT ÅR! {#lang_emotions_tomte}

• Selenea

Freja är 15 månader och varken går eller pratar än. Kryper med en djävulsk fart, däremot, och har sitt eget lilla språk. Är redan i trotsåldern och jag tror att vår hund gärna hade flytt fältet om han bara hade kunnat. Typ långsemester hos mormor eller nåt.

Vi har nu två misslyckade syskonförsök bakom oss, plus all den tid vi var oskyddade efter Frejas födelse. Så 15 månader utan resultat. Vårt FET gick om intet när vårt enda embryo dog före återförandet, sen gjorde vi en fullvärdig IVF med ÄP på min födelsedag i förra veckan. De fick bara ut ett enda ägg, och trots ICSI blev det inte befruktat. Så snart min mens kommer igång kör vi igång med vårt allra sista försök. Känns lite bittert att det skulle bli så svårt när Freja kom till på första IVF:en, men men. Vi är inställda på att det förmodligen inte blir fler barn, trots en stark önskan om ett syskon.

Sen är vi mitt uppe i en flytt också. Lämnar Skåne för att flytta (hem för min del) till Stockholm. Lasset går i februari, så det är packa, packa, packa som gäller.

God jul allihop!

• Stossan

Jobbigt med misslyckade försök Selenea. Det är väl lite av den anledningen man känner att man gärna väntar...när man väl börjar i verkstaden igen så är väl risken rätt stor att man snabbt fastnar i det jobbiga om det inte tar sig. Visst är man glad o nöjd med en...men börjar man önska sig en till så blir väl hjärnan inrutad i tänket igen.

Grattis till flytten! Hoppas hela familjen kommer att trivas!

• Selenea

Stossan: Det känns lättare att misslyckas den här gången, samtidigt som man har större press på sig nu. Freja var landstingsfinansierad och nu måste vi ju betala försöken själva. Eftersom vi inte har så där jättemycket pengar har vi ju ett begränsat antal försök på oss att lyckas, och med två misslyckanden i bagaget och bara ett enda försök kvar... Det känns helt enkelt lättare och svårare på en och samma gång. Men får vi inte fler barn så har vi ju Freja, och det är ljusår ifrån den situation vi befann oss i innan hon kom till.

• SysterYster2

Hej!

Stämmer in i att det låter jobbigt med misslyckade syskonförsök. Hanna har hunnit bli 13,5 månad. Börjar bli väldigt sugen på syskon till henne då det är 4 st kollegor på jobbet som är gravida. Har inte skyddat oss alls efter att hon kom men ingen graviditet ännu. Vi har inga ägg kvar i frysen så det blir full ivf igen om vi bestämmer oss för det. Tar emot. Är ju ändå så nöjda med den klimp vi fått.

Ville bara komma in och önska alla en god jul och gott nytt år. Kramis!!!

• Carrie

Tråkigt med misslyckade försök Selenea, kramar till er.

Här har vi haft en bra jul. Ludvig är nog nöjd med sina julklappar {#lang_emotions_wink}! Jag önskade mig mer sömn men vi får väl se hur det blir med det....... Idag ska jag iväg och jobba, hade hellre varit hemma & provkört snowracern ihop med Ludvig men det får bli imorgon istället!
    Snart är det dags för inskolning även här & inatt drömde jag om det.... Hoppas att det kommer att gå bra!

Ha ett riktigt Gott Nytt År {#lang_emotions_cheers} allihop!!!! Jag ska jobba nyår men valde det själv för att slippa jobba julafton.....

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Fjällsippan

Selenea: Ledsamt och tråkigt med misslyckade försök, men skickar tummar inför nästa försök!

I mitten på januari börjar jag spraya inför vårt första syskonförsök. Känns nästan verklighetsfrånvänt att ge sig in i ivf-svängen igen. Ännu så länge känns det bara roligt och utan stress, men det förändras kanske när vi väl sätter igång på allvar. Annars så springs, dansas och "pratas" det för fullt här hemma. Det är inte en lugn stund . Men tyvärr tycks J ha tappat bort sömnknappen över jul och är vaken fram till tolv på kvällarna och sover oroligt fram till 6 och vill helst sova fram till 11 på förmiddagen. Riktiga tonårsfasoner. Nåväl, får försöka hitta tillbaka till rutinerna efter helgerna.

Gott Nytt År till er alla{#lang_emotions_cheers}!

• Primrose

De där sovtiderna känner jag igen, Fjällsippan. Men jag nattammar fortfarande så jag får skylla mig själv litet. Han har svårt att sova i sin egen säng numera tyvärr.

Vi har haft en vilsam jul och O har nu hunnit bli fjorton månader. Han går mycket och förstår mycket. De enda orden han säger tydligt är "dä(r)" och "nej".

• Carrie

Det är lugnt i tråden, hoppas att allt är bra med er allihop.
    Vi har skolat in Ludvig på fsk men så var han sjuk hela denna veckan {#lang_emotions_undecided}. Imorgon börjar sambon att jobba så jag ska lämna Ludvig på fsk, känner mig lite orolig för hur det ksa gå nu när han inte varit där på en hel vecka. Det blir iofs bara från 13.30 till 15.45 men ändå.... Får hoppas att det funkar.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (VII)