• Maja09

växtvärk hur kraftig är din???

Hej!
    ?
    Någon här som har ganska tydlig växtvärk? som en lite kraftigare mensvärk ungefär?
    Jag har väldigt stark mensvärk vanligtvis och nu har jag växtvärk men inte lika illa som mensvärk, men de gör ändå ont på sätt och viss.

Hur känns de för dig

• Svar på tråden växtvärk hur kraftig är din???
  • niwina

jag har ungefär lika ont som jag hade när jag hade mensvärk fast nu är det lite mer "utspritt" över magen så att säga. hur långt gången är du?

• mama90j

Jag har växtvärk dagligen spritt över magen, oftast nånstans under naveln. Ibland är den som vanlig mensvärk, lite molande så där. Men ibland så strålar det som ilningar ungefär och då kan jag knappt stå upp rakt utan bara sitta och ligga med böjda ben. Det varierar helt enkelt. Kan säga att jag är i v. 15 också.

• L E A

Jag hade otroligt mycket växtvärk från v10 till v17 med denna bebis. Bm sa att det i mitt fall beror på snittet efter första barnet.

• Maja09

hej!! tack så mycket! jag är i vecka 7, har bara verk ungefär 3 gånger om dagen.

• Bina86

Hej! Jag har haft växtvärk till och ifrån sen jag plussade i princip är i v.16 nu. När växtvärken har varit som värst var i v.6 och v.15. Då har det periodvis gjort riktigt ont. Nu senaste i v.15 var jag faktiskt lite orolig för foglossning men eftersom det blivit bättre (och känns som mensvärk) antar jag att det var växtvärk, vilket också är logiskt då min mage växte "mycket" vid v.15. Så Ts även om du bara är v.7 så kan man växtvärk (det sa min BM till mig också).

• Emmagbg

Jag är i vecka 15 o känner ingen växtvärk alls.. är de normalt med???

• jazzkatten

hej!

jag har haft ganska ordentligt ont från och till sedan en vecka tillbaka (är i v19+0 idag). Känns som mensvärk gånger tio, sitter liksom som ett band runt nedre delen av magen och ryggen, och strålar lite ner i benen, en molande värk som varierar lite i styrka.

tidigare har jag bara känt lite svag molvärk någon enstaka gång, nu har det varat längre och känts mycket mer. Jag är lite osäker på vad det är som är orsaken men växtvärk låter inte helt orimligt, magen har vuxit nåt kopiöst den senaste veckan (ibland känns det som om jag knappt kan gå upprätt för att huden på magen stramar för mycket!). Får väl prata med bm om det vid nästa besök, jag tycker det är svårt att veta om det är sammandragningar, foglossning eller nåt annat. Vet ju inte hur nåt av det känns liksom... men om det är sammandragningar verkar det oroväckande att de gör så ont.... hm.

• isisisis

Jag hade växtvärk tom v 14 ungefär.
    Nån gång bara helt sporadiskt.
    Sen har jag inte haft nån värk alls.
    Bara om jag ansträngt mig mycket,gått väldigt långt eller kutat omkring i affärer länge.
    Men ingen "växtvärk"
    Vet inte hur pass normalt det är heller.
    Minns ingen växtvärk i mina tidigare graviditeter heller.

• Moppis

Jag hade växvärk från v. 6-12 Känns nästan konstigt nu när det lagt sig.

• Madonna

L E A skrev 2009-11-03 22:12:30 följande:

Jag hade otroligt mycket växtvärk från v10 till v17 med denna bebis. Bm sa att det i mitt fall beror på snittet efter första barnet.
    Det var ju kul att höra, det har inte min BM sagt till mig. Jag har oxå mycket växtvärk och blev snittad förra graviditeten:) Då vet man ju varför!

//M
  • Cincy

Jag hade växtvärk, men det kändes uppe på magen och bak i bröstryggen. Riktigt kände hur magmuskeln delade sig och bindväven sträcktes ut. Inte så superskönt! Men nu har det gett med sig.
    Är i v 25 (går in i v 26)

• L E A

Igår fick jag åka in, det gjorde så satans ont i nedre delen av magen. Samandragningar, konstig värk o allt på en gång. Jag kunde inte sitta, inte gå, inte ligga, inte stå. Väl uppe på gyn så kollade hon mig. Hon tryckte lite lite i underdelen av magen å jag skrek av smärta.

Det är med all säkerhet växtvärk. Jag är snittad med min son samt så har jag en blindtarmsoperation där snittet är hela 12 cm. Magen och allt växer så det knakar där inne under just dessa veckor sa hon, det brukar göra mer ont på dom som är snittade. Nu vet jag i alla fall att allt är ok o vad smärtan beroro på. Som hon sa så är det "positiv smärta". Fick dexofen utskrivet som jag ska ta ihop med alvedon. Varm vetepåse, varma bad o lätt massage ska också hjälpa. Man ska undvika under o lyfta tungt samt belasta magmusklerna mer än nödvändigt.

Hoppas fler som är snittade läser detta för hon sa att det är mer vanligt hos snittade kvinnor. Senorna är kapade sa hon och man är inte lika "flexibel" just där omkring.

• Madonna

Tack för infon!! har oxå ett blindtarmsärr kombinerat med ett snitt. Svårt att tänka att det är positiv smärta när det gör ont bara;)

//M

• AstaHK

Jag är i vecka 15 och har haft väldig växtvärk senaste veckan. Det liksom stretchar och drar i nedre delen av magen. Särskilt på nätterna, så jag vaknar av det. Då måste jag böja upp benen, för ligger jag med raka ben gör det ännu ondare. Jag hade så här i typ vecka 6 också, men däremellan var det lugnt.

Det är först nu, efter denna värk, som en "riktig" gravidmage poppat fram så det var väl den som värkte :)

• L E A
    Madonna skrev 2009-11-09 12:02:21 följande:
    Tack för infon!! har oxå ett blindtarmsärr kombinerat med ett snitt. Svårt att tänka att det är positiv smärta när det gör ont bara;) //M
    Håller med dig om att det är svårt o tänke positivt om nått som gör så jäkla ont. Idag har jag inte ens klarat av o böja mig ner Det stramar o drar i magen, krampar o har sig Jag har inte ens klarat av o ta på mig stövlarna...Hoppas det släpper för jag känner mig handikappad
  • Maja09

Hej!

Tack allihop!!!

Jag har gått igenom 3 mf innan denna graviditet och alla har varit tidiga. OCh denna växtvärk hade jag inte med do andra och jag mådde dock heller inte illa vilket jag verkligen gör nu! Mest hela tiden men de är välkommet!

Tack LEA jag har också tagit bort blintarmen och har mest ont i den sidan kanske därför då.
    Skall få gå p åett tidigt VUL imorgon, pga mf och min stora oro. går in i vecka 9 på fredag tror jag,, antar att jag får veta imon, e sjukt nervös!!!
    Växtvärken är verkligen som ordentlig mensvärk men så länge de finns fler som jag så är jag glad!!!

• Gäst Tess
    Maja09 skrev 2009-11-11 10:55:59 följande:
    Hej!

Tack allihop!!!

Jag har gått igenom 3 mf innan denna graviditet och alla har varit tidiga. OCh denna växtvärk hade jag inte med do andra och jag mådde dock heller inte illa vilket jag verkligen gör nu! Mest hela tiden men de är välkommet!

Tack LEA jag har också tagit bort blintarmen och har mest ont i den sidan kanske därför då.
    Skall få gå p åett tidigt VUL imorgon, pga mf och min stora oro. går in i vecka 9 på fredag tror jag,, antar att jag får veta imon, e sjukt nervös!!!
    Växtvärken är verkligen som ordentlig mensvärk men så länge de finns fler som jag så är jag glad!!!
    hur gick det för dig?
Svar på tråden växtvärk hur kraftig är din???