MikuAndSaraLi skrev 2010-01-08 09:27:11 följande:
Man gör det inte alltid bara lättare för sej själv. Utan lättare för barnet. Har man blivit gravid med någon som hellre vill se både mamman och barnet död t.ex - är det bättre att säga att han inte finns - för BARNETS skull. Det är vad jag tycker - och jag står fast vid min åsikt, oavsett vad alla predikanter säger.
Men vad menar du med att han "inte finns"?? Säger du att han är död då alltså? Eller försvunnen?
Jag håller med många här inne; man får berätta på ett ärligt sätt, anpassat till barnets ålder.
O som någon skrev; de flesta har väl varit åtminstone liiiite kära i pappan åtminstone vid själva tillverkningen av barnet, så förhoppningsvis har man väl något positivt att kunna berätta om pappan
också.
Men f.ö så får man ju försöka förklara att det finns en pappa, men att han inte vill/kan/orkar finnas med o vara pappa just nu - eller hur man nu väljer att formulera sig. O att det inte är barnets fel, utan att det är pappan som har valt så.
Sen kan man ju visst säga att det är ett dåligt o dumt val av pappan - det får man väl göra som man vill, men jag menar bara att det på många vis går att förklara så att barnet förstår.
Sen får man ju berätta det positiva man har om pappan också; vad han är/var duktig på, eller om barnet är lika honom osv.
För när barnet är så pass litet som bara några år så finns det ju stora chanser att barnet en dag, trots allt, kommer att träffa sin pappa - på något vis. Vare sig det är på pappans eller barnets initiativ.
Min yngsta son är bara 4 mån än så länge, o hittills har hans pappa bara varit hit o träffat honom en gång, när han var nyfödd, men jag funderar ju redan jättemkt på detta.
Dock hoppas jag ju fortf att pappan hinner ta sitt förnuft till fånga o såsmåningom vill ta sitt föräldraansvar trots allt!
Mkt hinner ju hända innan sonen är så pass stor att han börjar undra över sin pappa.