• Mamma till viljestark dotter

Bra bok till en 3-årig kille?

Har en kompis vars grabb fyller 3 år snart. Funderar på att köpa en bok till honom. Men vilken?! Vad har ni för förslag???

• Svar på tråden Bra bok till en 3-årig kille?
  • annatb

Tummen tittar på natten av Inger och Lasse Sandberg

Bajsboken av Pernilla Stalfelt
    Båda böckerna älskas högt av min nästan 3-årige son
    Sluta jiddra, börja trolla
  • Nasse7

Min son fick en bok på sin 2-årsdag som heter Räkna till 10 med Dagge. Den tycker han är jätterolig. Dessutom finns det en serie om figurerna i boken på TV. Tror serien heter "Hurra för Kalle".
    Sedan börjar det väl bli roligt med Se-Lyssna-böcker i den åldern. Finns många böcker med CD-skiva till så man kan följa med i boken samtidigt som man lyssnar på sagan.

• Boktokig

Min grabb på tre½ älskar böckerna om Kråke. Trevliga och faktiskt rätt pedagogiska böcker.

• hannaliza

Min pojke som snart är tre älskar Petson och Findus böckerna, speciellt "Stackars Petson" som handlar om när Petson är på dåligt humör... jättebra för barn i den åldern som ofta känner sig lite sura och "tvärt emot".

Annars gillar han "Gruffalon" av Julia Donaldson, "Vem ska trösa knyttet" och "Vad hände sen" av Tove Jansson och Alfons Åberg böckerna förstås.

En både populär, fin och billig bok (en bok för alla) med en kortfilm på dvd till är "Astons stenar" av Lotta Geffenblad. Filmen har samma handling som boken men följer den inte precis - det är lite mer än bara en animerad bok...

• CvW

Såg just att den redan rekommenderats. Men Astons stenar är bra!
    Författare är Lotta Geffenblad
    Stackars stenen! Blöt. Kall. Ensam. Aston tar med stenen hem och bäddar ner den i den varma docksängen. Och varje kväll hela vintern och våren hittar han nya ensamma stenar som behöver sällskap. En del är stora, andra små. Men alla är det synd om.
    Poetisk, sagolik och alldeles underbar ? Vinnaren i Bonnier Carlsens bilderbokstävling 2004.

• The Bumblebee
    Mamma Mu-böckerna har varit favoriter hos våra pojkar och är även underhållande för oss föräldrar.

Annars har fakta- och bilderböckerna om t.ex. olika maskiner och dinosaurier varit uppskattade.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden Bra bok till en 3-årig kille?