• Anonym (Tjockis)

Vad kan jag göra för att stå still/gå ner i vikt trots graviditet?

Hej hej! Jag är nu i v. 21 och har gått upp 7 kg. Alla de kilona är avgjort inte bebisen...

Dels äter jag mer nu när jag är gravid, dels har det slinkit ned en hel del snask och annat. Detta måste jag styra upp nu, vill gärna känna att jag inte går upp mer än vad bebisen faktiskt kräver.

Jag simmar 2ggr/veckan (ca 1km per gång) och nu ska jag skippa onyttigheterna med undantag för lördagar. Finns det något annat jag kan göra? Kan jag simma varje dag? Dra ner på mängden mat jag äter? Följa nån diet a la GI eller liknande? Vad mer kan jag göra för att inte gå upp i onödan?

• Svar på tråden Vad kan jag göra för att stå still/gå ner i vikt trots graviditet?
  • Mia skönhetsexperten

Hej,

Grattis till graviditeten. Hur man reagerar som gravid är ju olika från person till person... Men jag kan ju tänka mig att du är tröttare och mer hungrig än tidigare- innan du blev gravid? Kroppen får ett ökat sug utav kolhydrater på vintern p.g.a kylan och mörkret. Precis som andra däggdjur framkallar vintern ett behov av "att äta upp sig" för att stå emot årstidens påfrestningar som drabbar oss såväl fysiskt som psykiskt. Att sedan vara gravid på det gör ju inte saken lättare att stå emot snabba kolhydrater...

Jag får en känsla av att du redan är medveten om var dina kost fällor ligger? Jag skulle inte rekommendera att gå på någon särskild "diet" men skära ner på godis, kakor och glass- socker överhuvudtaget. Socker (snabba kolhydrater) framkallar hormonet insulin som verkar fettbildande och även om du inte äter stora mängder godis men ofta så påverkar det din viktkurva negativ med ständiga insulintoppar. Du kan även se till att äta mycket grönsaker och välja råris, fullkornspasta och matvete framför vanlig vit pasta, snabbris och pulvermos. Vitt bröd bör du också undvika. Se också upp med "sockerfällor" som t.ex. ketchup, sötade mejeriprodukter (läs noga på förpackningarna). Drick mycket vatten, törst är lätt att förväxla som hunger.

Då det kommer till din träning så tycker jag att du kan lägga till en annan form av motion som t.ex.; vattengympa, gång med stavar och styrketräning (finns vissa övningar som du ska undvika längre fram i graviditeten som kan framkalla för tidiga sammandragningar. Be en instruktör om hjälp med att lägga upp ett program anpassat för din graviditet.) Om du tränar för ensidigt anpassar sig kroppen till den träningsformen och gör av med mindre energi. Man måste "lura" kroppen genom att vara oförutsägbar.

Sist men inte minst, var noga med sömnen. Är du trött så blir allt mycket svårare att hantera och suget efter godsaker blir större då kroppen är undersövd. Dessutom är man som utvilad mer positiv och energisk. Det blir lättare att hålla humöret uppe och inte ge efter för formsvackor.

Önskar dig varmt lycka till:)

//Malin

(reds. Malin Eriksson är hälsoredaktör på GAZET.SE och utbildad inom fysiologi och näringslära. Har arbetat som PT i många år. I vår färdig hälsopedagog vid Lillsved Folkhögskola.)

Svar på tråden Vad kan jag göra för att stå still/gå ner i vikt trots graviditet?