Wagram skrev 2009-12-05 16:11:57 följande:
Det dar beror nog lite pa var man bor. Kanske ar det vanligt i Oregon som ar mer liberalt, men har i konservativa Midwest ar det extremt ovanligt med hemmapappor. Vi hade faktiskt en granne som var hemma med dottern, men vi markte pa andras reaktioner nar vi pratade om honom att det verkligen inte tillhor det vanliga. Att foretaget sponsrar mamma- eller pappaledighet ar ju inte heller det vanligaste aven om de naturligtvis inte kan neka till obetald ledighet. For att aterga till originalfragan sa tror jag att det har i USA ocksa ar de hoga barnomsorgsavgifterna som gor att det helt enkelt inte lonar sig for de flesta att jobba. I mitt eget fall sa var jag doktorand nar bada barnen foddes och egentligen gick vi back nar jag jobbade och barnen var hos dagmamma, men pga det visum jag hade da fick jag inte gora uppehall i studierna (andra regler galler for studenter an for anstallda).
Jo, säkert är det de höga barnomsorgsavgifterna som gör att det inte lönar sig för en del att båda föräldrarna jobbar. Jag vet inte om det är så illa att jag skulle säga "de flesta" då det ju finns många par där båda har välbetalda jobb. Som jag skrevovan så finns det många andra lösningar än just dyra förskolor, t ex barnflicka, dagmamma, far- eller morföräldrar som passar barnen, deltidsjobb som gör att bara kortare barnomsorg behövs, obekväma arbetstider som gör att föräldrarna kan skiftas om eller att man gör sitt jobb hemifrån. Jag känner familjer med alla de lösningarna.
De senaste åren (typ 20 eller 30 åren) så har allt fler kvinnor börjat jobba även här så de typiska hemmafruarna har blivit färre. På min mans jobb (advokatfirma) finns massor av kvinnor med småbarn och de har långa arbetsdagar. De har löst det som så att de har en man som inte jobbar eller som har ett jobb som inte är lika krävande. De vars män också har ett väldigt krävande jobb har en barnflicka på heltid eller liknande. En del kvinnor har helt valt bort barn.
Portland är liberalt (jag skulle inte säga Oregon då det finns många konservativa ute på landet här) och hemmapappor är inget ovanligt alls. Homosexuella par är också jättevanligt, mina barn reagerar överhuvudtaget inte över om någon har två mammor eller två pappor. Dottern har en klasskompis som har två pappor och den ene är hemmapappa!