• myrstacken

Förblir majoriteten av mammorna utomlands hemmafruar?

Tänkte fråga er som bor i utlandet vad som är mest vanligt hos er i länderna där ni är bosatta.

Jag har fått för mig att majoriteten av dem som blir mammor utomlans förblir hemmafruar ett bra tag framöver istället för att ha nanny eller day-care.

I Sverige är det förskola ofta redan vid 1,5 år då mamman återgår till sitt jobb.

Vad har ni för upplevelser vad gäller det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 20:03
    Men om då så många mammor utomlands börjar jobba efter födseln av deras barn. Hur kommer det sig att man anser Sverige vara så jämtställt land om även mammorna jobbar efter förlossning?

• Svar på tråden Förblir majoriteten av mammorna utomlands hemmafruar?
  • Jess

I Australien er de flesta mammor eller pappor hemma tills barnen borjar skolan. 2 dagis dagar verkar vara det normala fron 3 or och do jobbar mamma och pappa.

• Augustiblomman

Jag bor i Spanien och här är föräldraledigheten 16 veckor. Man disponerar över tiden som man vill, enda obligatoriska är att mamman är hemma på heltid de första sex veckorna efter födseln. Ofta tar mamman och pappan ut sin semester också i samband med födseln. Min erfarenhet är, att även om Spanien är ett land fullt med hemmafruar, så fortsätter de som redan jobbade att jobba ca 3-6 månader efter förlossning. Sen har man rätt till att gå ifrån jobbet en eller två ggr per dag eller börja senare/sluta tidigare fram tills barnet är 9 månader, för att amma. Man har rätt till obetald tjänsteledighet tills barnet fyller 3 år. Få väljer det alternativet... Många barn går på dagis tills de börjar skolan när de är 3, men favoritlösningen i det här landet heter MORMOR.

• FOA

Att manga förblir hemmafruar kan bero pa att barnomsorgen utomlands sallan ar sa subvensionerad som i Sverige och att det da inte alltid lonar sig att jobba.

Har i London tex kostar en heltidsplats pa dagis runt 12,000kr manaden. Med 2 barn blir det 24,000kr osv.

• FruPriftis

Ingen som vet hur det ser ut i Grekland?

• Exelle

Här i Tyskland har jag inte "valt" att stanna hemma, jag har varit tvungen eftersom barnomsorgen är sämre. Har man ingen mormor som ställer upp ser det illa ut. Här börjar barnen på dagis när de är 3 år och då blir de hämtade vid lunch igen! Man börjar bygga ut barnomsorgen nu, men det är långt ifrån den svenska "standarden".
    Jag har, som mamma till 4 barn, inga större chanser att kunna jobba här. Enda möjligheten vore en au-pair, men det skulle inte löna sig för mig, då är jag hellre hemma själv.
    Av mina grannar och väninnor är det ingen som jobbar, alla är hemmafruar.

• Mosie

Jag bor i Australien och har tva barn. Jag ville aldrig vara hemmamamma, men nu ar jag ju det anda, praktiskt taget iaf, jag jobbar tva dagar per manad da min sambo inte jobbar och tar barnen.

De flesta mammor har ar hemma med barnen tills dem borjar pre kindy iaf (3ar) och sen jobbar dem deltid tills skolan borjar. Sen nar barnen borjar skolan sa MASTE de bli hamtade fran skolan fran 15.00 oftast sa om man jobbar da maste man sluta tidigt pga av detta.

Hursomhelst, de kompisar jag har som jobbar deltid eller heltid har gratis barnvakt av mor- och farforaldrar. Vi har inte den lyxen sa jag ar hemma eftersom jag annars skulle vara tvungen att betala for att jobba pga av dagsikostnaderna. Det ar knappt, men vad gor man.

• mia567

Här i Österrike finns det ett bra system, det sägs att dom inspirerats mycket av svenska systemet.
    8v innan födseln är man ledig, med en del av sin lön (tror det är 80%).

Sen kan man välja olika alternativ för föräldrapenningen, den totala föräldrapenningen är samma men man kan välja över hur lång tid man vill sprida ut pengarna. Vi har valt 15+3 månader, som är det kortaste alternativet. Då har den enda föräldern 15 månader och den andra 3. Det ger oss ungefär 800euro/mån

Nästa år kan man också välja alternativet att få föräldrapenningen beräknad på sin lön, då är det 15+3 månader som man kan få 80% (tror jag) av sin lön.

Dagis finns och om jag förstått rätt så kostar det ungefär lika mycket som i Sverige.
    Men terminen börjar i mars och det är nästan omöjligt att börja en annan tid på året.

När min sambo var barn så var det mycket vanligt med hemmafruar men inte längre, nu är det inte alls vanligt.

• Faile
    myrstacken skrev 2009-11-05 21:22:27 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-06 20:03Men om då så många mammor utomlands börjar jobba efter födseln av deras barn. Hur kommer det sig att man anser Sverige vara så jämtställt land om även mammorna jobbar efter förlossning?
    Utomlands ( de flesta länder ) så är det mammaledighet de veckor/månader man är hemma. Det finns alltså inget som heter pappaledigt tex.
    Det finns liksom inte på kartan att kvinnan skulle börja jobba och mannen stanna hemma i 6mån-3 år.

Om mamman jobbar eller inte beror oftast helt och hållet på mannens inkomst. Det är allså inget kvinnorna kan välja själva, till skillnad mot Sverige tex.
  • Exelle
    Faile skrev 2009-11-25 08:03:03 följande:
    Utomlands ( de flesta länder ) så är det mammaledighet de veckor/månader man är hemma. Det finns alltså inget som heter pappaledigt tex.Det finns liksom inte på kartan att kvinnan skulle börja jobba och mannen stanna hemma i 6mån-3 år. Om mamman jobbar eller inte beror oftast helt och hållet på mannens inkomst. Det är allså inget kvinnorna kan välja själva, till skillnad mot Sverige tex.
    Min mans inkomst är inte alltid den bästa, men jag kan inte välja att jobba för det! Jag har fyra barn och där vi bor är barnomsorgen ännu inte optimal. Dagis till eftermiddagen, fritids saknas!Jag har ej heller far- och morföräldrar i närheten som kan passa . Ej heller någon som tar hand om dem när de blir sjuka. Alltså är jag TVUNGEN att stanna hemma och ta hand om barnen och kan INTE VÄLJA att jobba, oavsett hur ekonomin är!!!
  • evaoregon
    Faile skrev 2009-11-25 08:03:03 följande:
    Utomlands ( de flesta länder ) så är det mammaledighet de veckor/månader man är hemma. Det finns alltså inget som heter pappaledigt tex. Det finns liksom inte på kartan att kvinnan skulle börja jobba och mannen stanna hemma i 6mån-3 år. Om mamman jobbar eller inte beror oftast helt och hållet på mannens inkomst. Det är allså inget kvinnorna kan välja själva, till skillnad mot Sverige tex.
    Här i USA är det inte alls ovanligt med hemmapappor som stannar hemma med barnen medan mamman jobbar. Jag har träffat flera "hemmapappor" där jag bor.

Barnomsorgen är väldigt dyr här i USA, så i många familjer så väljer en av föräldrarna att stanna hemma tills barnen börjar skolan och även längre än så (fritids är också dyrt). Det är heller inte ovanligt att många har jobb som de kan sköta hemifrån och att de jobbar när barnen sover och leker eller har barnen på förskola delar av dagen alt annan barnomsorg (t ex baranflicka). Ibland passar farföräldrar eller morföräldrar barnen hela dagarna eller på deltid, det finns ganska många lösningar. En del föräldrar jobbar ju också obekväm arbetstid så att de kan skiftas om att passa barnen eller kanske bara behöver barnomsorg några timmar i veckan.

Överhuvudtaget så är det svårt att säga något generellt om USA eftersom det finns cirka 300 miljoner invånare här. Helt klart är det dyrt med barnomsorg och vanligare att en förälder är hemma på heltid även om det på senare år har blivit allt vanligare att båda jobbar.
  • evaoregon

Pappaledighet finns också här i USA. I motsatsen till Sverige så bestämmer företagen själv hur mycket ledighet de vill ge sina anställda (det kortaste är 12 veckor utan lön).

När vårt yngsta barn föddes hade min man 2 månaders ledighet med full lön. En kvinna på hans jobb tog ledigt i 6 månader och hennes man var hemmapappa under tiden samt även efter hennes ledighet. Han är fortfarande hemma på dagarna nu flera år senare, men jobbar lite med teater på kvällarna.

Flera män på makens nuvarande jobb har tagit ledigt i flera månader för att ta hand om nyfödda barn. Det är inget ovanligt här. Oftast har då mamman varit ledig på samma gång, men det bestämmer man ju själv.

• Faile
    evaoregon skrev 2009-11-25 17:09:29 följande:
    Pappaledighet finns också här i USA. I motsatsen till Sverige så bestämmer företagen själv hur mycket ledighet de vill ge sina anställda (det kortaste är 12 veckor utan lön). När vårt yngsta barn föddes hade min man 2 månaders ledighet med full lön. En kvinna på hans jobb tog ledigt i 6 månader och hennes man var hemmapappa under tiden samt även efter hennes ledighet. Han är fortfarande hemma på dagarna nu flera år senare, men jobbar lite med teater på kvällarna. Flera män på makens nuvarande jobb har tagit ledigt i flera månader för att ta hand om nyfödda barn. Det är inget ovanligt här. Oftast har då mamman varit ledig på samma gång, men det bestämmer man ju själv.
    Men då är det alltså beroende på hur generöst företaget är ifråga om ledighet med lön? Inget som staten finansierar?
  • evaoregon
    Faile skrev 2009-11-26 11:33:47 följande:
    Men då är det alltså beroende på hur generöst företaget är ifråga om ledighet med lön? Inget som staten finansierar?
    Nej, det beror på vilket företag man jobbar för. Staten finansierar enbart detta om man jobbar för ett stat eller kommun.
  • evaoregon

Fast 12 veckors ledighet har både män och kvinnor rätt att ta ut i samband med att barnet föds. Dock behöver företaget inte betala någon lön för den tiden.

• Wagram

Det dar beror nog lite pa var man bor. Kanske ar det vanligt i Oregon som ar mer liberalt, men har i konservativa Midwest ar det extremt ovanligt med hemmapappor. Vi hade faktiskt en granne som var hemma med dottern, men vi markte pa andras reaktioner nar vi pratade om honom att det verkligen inte tillhor det vanliga. Att foretaget sponsrar mamma- eller pappaledighet ar ju inte heller det vanligaste aven om de naturligtvis inte kan neka till obetald ledighet.

For att aterga till originalfragan sa tror jag att det har i USA ocksa ar de hoga barnomsorgsavgifterna som gor att det helt enkelt inte lonar sig for de flesta att jobba. I mitt eget fall sa var jag doktorand nar bada barnen foddes och egentligen gick vi back nar jag jobbade och barnen var hos dagmamma, men pga det visum jag hade da fick jag inte gora uppehall i studierna (andra regler galler for studenter an for anstallda).

evaoregon skrev 2009-11-25 17:04:01 följande:
    Här i USA är det inte alls ovanligt med hemmapappor som stannar hemma med barnen medan mamman jobbar. Jag har träffat flera "hemmapappor" där jag bor. Barnomsorgen är väldigt dyr här i USA, så i många familjer så väljer en av föräldrarna att stanna hemma tills barnen börjar skolan och även längre än så (fritids är också dyrt). Det är heller inte ovanligt att många har jobb som de kan sköta hemifrån och att de jobbar när barnen sover och leker eller har barnen på förskola delar av dagen alt annan barnomsorg (t ex baranflicka). Ibland passar farföräldrar eller morföräldrar barnen hela dagarna eller på deltid, det finns ganska många lösningar. En del föräldrar jobbar ju också obekväm arbetstid så att de kan skiftas om att passa barnen eller kanske bara behöver barnomsorg några timmar i veckan. Överhuvudtaget så är det svårt att säga något generellt om USA eftersom det finns cirka 300 miljoner invånare här. Helt klart är det dyrt med barnomsorg och vanligare att en förälder är hemma på heltid även om det på senare år har blivit allt vanligare att båda jobbar.
  • evaoregon
    Wagram skrev 2009-12-05 16:11:57 följande:
    Det dar beror nog lite pa var man bor. Kanske ar det vanligt i Oregon som ar mer liberalt, men har i konservativa Midwest ar det extremt ovanligt med hemmapappor. Vi hade faktiskt en granne som var hemma med dottern, men vi markte pa andras reaktioner nar vi pratade om honom att det verkligen inte tillhor det vanliga. Att foretaget sponsrar mamma- eller pappaledighet ar ju inte heller det vanligaste aven om de naturligtvis inte kan neka till obetald ledighet. For att aterga till originalfragan sa tror jag att det har i USA ocksa ar de hoga barnomsorgsavgifterna som gor att det helt enkelt inte lonar sig for de flesta att jobba. I mitt eget fall sa var jag doktorand nar bada barnen foddes och egentligen gick vi back nar jag jobbade och barnen var hos dagmamma, men pga det visum jag hade da fick jag inte gora uppehall i studierna (andra regler galler for studenter an for anstallda).
    Jo, säkert är det de höga barnomsorgsavgifterna som gör att det inte lönar sig för en del att båda föräldrarna jobbar. Jag vet inte om det är så illa att jag skulle säga "de flesta" då det ju finns många par där båda har välbetalda jobb. Som jag skrevovan så finns det många andra lösningar än just dyra förskolor, t ex barnflicka, dagmamma, far- eller morföräldrar som passar barnen, deltidsjobb som gör att bara kortare barnomsorg behövs, obekväma arbetstider som gör att föräldrarna kan skiftas om eller att man gör sitt jobb hemifrån. Jag känner familjer med alla de lösningarna.

De senaste åren (typ 20 eller 30 åren) så har allt fler kvinnor börjat jobba även här så de typiska hemmafruarna har blivit färre. På min mans jobb (advokatfirma) finns massor av kvinnor med småbarn och de har långa arbetsdagar. De har löst det som så att de har en man som inte jobbar eller som har ett jobb som inte är lika krävande. De vars män också har ett väldigt krävande jobb har en barnflicka på heltid eller liknande. En del kvinnor har helt valt bort barn.

Portland är liberalt (jag skulle inte säga Oregon då det finns många konservativa ute på landet här) och hemmapappor är inget ovanligt alls. Homosexuella par är också jättevanligt, mina barn reagerar överhuvudtaget inte över om någon har två mammor eller två pappor. Dottern har en klasskompis som har två pappor och den ene är hemmapappa!
Svar på tråden Förblir majoriteten av mammorna utomlands hemmafruar?