• J L86

Hur går en ultraljudsundersökning av livmodern till???

Jag har troligen pco eller pcos och min läkare har skrivit en remiss till mig. ska på en ultraljudsundersökning av livmodern nästa vecka. hur går detta till??? Någon som vet ??

• Svar på tråden Hur går en ultraljudsundersökning av livmodern till???
  • stjärn fall

Man får en stav upp i underlivet, så tittar läkaren på en monitor..helt smärtfritt

• J L86

stjärn fall skrev 2009-11-07 18:22:27 följande:

Man får en stav upp i underlivet, så tittar läkaren på en monitor..helt smärtfritt
    Okej tack... har du genomgått en sådan undersökning???
  • Strawberry3

Vaginalt ultraljud = VUL kallas det. Du kan säker googla om du vill ha bilder/mer info. Jag har gjort mååååånga VUL och det gör som sagt var inte ont men det är klart att det flest tycker det är lite obekvämt att få någonting in i underlivet och att det kan trycka lite när läkaren rör ultraljusstaven.
    Har även gjort hydrosonografi = kontrastultraljud av livmodern men jag tror att du skall gör ett vanligt VUL.

• J L86
    Strawberry3 skrev 2009-11-07 20:01:09 följande:
    Vaginalt ultraljud = VUL kallas det. Du kan säker googla om du vill ha bilder/mer info. Jag har gjort mååååånga VUL och det gör som sagt var inte ont men det är klart att det flest tycker det är lite obekvämt att få någonting in i underlivet och att det kan trycka lite när läkaren rör ultraljusstaven.Har även gjort hydrosonografi = kontrastultraljud av livmodern men jag tror att du skall gör ett vanligt VUL.
    tack =) Vad kan de se med ett vul?? cancer??
  • LiselottePCOS

Tex på VUL kan läkare se om slemhinnan växer som den ska om kvinnan får hormonell behandling eller om slemhinnan saknas om kvinnan saknar ägglossning mm.

Svar på tråden Hur går en ultraljudsundersökning av livmodern till???