• Foodlover

Hur hittar jag vispgrädde i Frankrike?

Jag har testat alla grädde i affären men jag får inte till det. Det går inte att vispa upp. Är det någon som vet vilken grädde man ska använda som man kan vispa upp och bli tjock. Mina är lika rinnande hela tiden, fast jag vispat hur länge som helst. Hjälp mig. Någon som vet vad man ska använda. Jag hittar annars bara färdigvispade men de vill jag inte ha. HJÄLP!!!!

• Svar på tråden Hur hittar jag vispgrädde i Frankrike?
  • Örnie

Nu var det länge sen jag bodde i Frankrike, men jag tror inte att det finns någon vispgrädde. I recepten står det ofta att man ska vispa crème fraîche. Du får väl se om någon annan vet bättre. Å andra sidan är det ofta okej att lägga en klick c. f. på kakan.

• Örnie

Tillägg: Här i Tyskland har den mesta grädden lite för lite fett för att hålla sig vispad länge (men man kan köpa ekologisk som har 32%, den är okej), men då kan man tillsätta en påse pulver som ska stabilisera fluffet. Alt. kan man böka med gelatin. Det kanske är samma i Frankrike om du nu har hittat annat än c. f.

• Laurentia

Problemet med fransk grädde (crème liquide) är att den inte är tillräckligt fet. Svensk vispgrädde har en fetthalt på 40%, medan fransk brukar ligga på max 30%. Ofta står det dessutom inte på förpackningen hur mycket fett den innehåller. Vad gäller smaken skall du se upp med UHT-grädde, eftersom den inte smakar som man vill att grädde skall göra. Godast grädde hittar du på ett crémerie, eller hos osthandlaren.

Enligt franska recept på chantilly, som är sötad vispad grädde, skall man ställa in grädden, men även skål och vispar i kylen en halvtimme innan den skall vispas.

Själv har jag gett upp de flesta recept som kräver vispad grädde, eftersom jag inte tycker att det blir lika bra som i Sverige. Även om jag lyckas vispa den tillräckligt tjock, så blir den rinnig efter ett tag. Det gäller att servera snabbt.

Nödlösningen är att köpa svensk grädde i svenska Affären, www.affarenparis.com/, eller på Svenska kyrkans julbasar. Är inte helt säker på att de har, men det är inte otänkbart.

• Ain

Ja, visst är det irriterande!

När jag gjort tartor med marsipanöverdrag har jag blandat i marsankräm. Det blir gott och stabilt. Men det passar inte lika bra till gräddtartor, semlor osv. Annars brukar det bli hart nog för att göra tex glass, om man tar grädden som finns i kyldisken (inte UHT) och har den riktigt kall när man vispar (som Laurentia skriver)

Denna grädde hittade jag för ett par dagar sedan pa var bio-affär www.demeter.de/Demeter-Bio-Schlagrahm.1139.0.html&F=

Tyvärr använde jag den för att göra kola, sa jag vet inte om den gar att vispa. Men det star pa sidan att den passar speciellt bra för att göra gräddtartor, och att den gar bra att vispa. Fetthalten 32%

Svar på tråden Hur hittar jag vispgrädde i Frankrike?