• Äldre 8 Nov 10:15
    22336 visningar
    14 svar
    14
    22336

    Laktosintolerans??? Ont i magen, huvudet och torr hy...

    Hej,

    Jag skulle vilja veta om det är någon som känner igen min dotters symptom?

    Hon är tre år gammal och har egentligen tre olika "problem", jag tror att åtminstone två av dem - huvudvärken och magvärken alltså - kan hänga samman. Drar även hennes "hud-historia"...

    Torr hy.
    Sedan hon var bebis har hon varit jättetorr i hyn. Vi kunde inte använda våtservetter för hon blev väldigt röd av det utan tvättade med enbart vatten. Efter badet måste hon smörjas ordentligt: barnolja gör henne bara ännu torrare, men vi smörjer med en fet kräm (fenuril oftast) och det fungerar rätt bra. När hon blir extra torr (sommar och vinter) får hon små prickiga torrhetsutslag som måste smörjas extra mycket. Någon gång fick vi ge kortisonsalva för att de liksom varade sig (som ömmande finnar).

    Sedan drygt ett år tillbaka har hon skorvliknande (fast torrare) utslag i hårbotten. Vi var hos en (stressad) barnläkare som ordinerade mjällschampoo (fungerade ej) och kortisonlösning. Efter en hel flaska kortisonlösning var det bättre, men ej helt borta. Var inne på apoteket som tyckte det var alldeles för mycket kortison på ett så litet barn utan att det blev bra. Vi bytte till extra milt shampoo och balsam (Apotekets barnprodukter). Efter ett tag blev det värre igen. Vi var på BVC som inte sett något liknande och hänvisade till barnmedicin. Där fick vi rådet att smörja med olja - vilket inte är tillämpbart i hårbotten... Om man "river" på utslagen lossnar de, men håret följer med!!! Så därför låter vi det vara... Dottern har inga som helst besvär av utslagen och de syns enbart om man synar hårbotten. Är ändå oroad.

    Huvudvärk och magvärk.
    I våras började hon klaga på huvudvärk. Vi tänkte att det kunde ha att göra med att det var stressigt just då: lillebror var några månader och ofta sjuk, ny förskoleavdelning hon inte trivdes på etc etc. Vi gick ändå till Barnmedicin när det fortgick. De tog prover, men hittade ingenting. Vi fick gå till tandläkaren som inte kunde se några fel i bettet. Vi var hos ögonläkaren också. De hittade ett synfel (som inte behandlades då utan vi ska tillbaka i årsskiftet), men hon var helt säker på att det inte orsakade huvudvärken. Under sommaren gick det över.

    I höstas började huvudvärken igen och nu även ihop med magvärk. Vi gick tillbaka till barnmedicin där de nu tog oss mer på allvar. De tog blodprover av olika slag samt borreliaprov och glutenprov. Det visade ingenting. Vi har fått gå på datortomografi av hjärnan, den visade ingen skada eller tumör. Endast en liten ofarlig svullnad troligen orsakad av en förkylning.

    Kan tillägga att hon senaste tiden haft ont i huvudet eller magen en stund på eftermiddagen 1-2 gånger per vecka. Jag har även märkt att hon ofta har riktigt dålig andedräkt, särskilt när hon inte ätit på ett tag. Vi fick råden att se till att hon dricker mycket (det har hon alltid gjort), äter bra och regelbundet (har hon också alltid gjort) samt vilar en stund efter lunch. Det har inte gjort någon skillnad. Jag började då göra en del GI-mat för att vi fått rådet att hålla blodsockret på jämn nivå - gav inte heller något resultat på en dryg månad ungefär.

    Jag har trott att det är barnmigrän eftersom jag läst på om detta och symptombilden stämmer bra, och det kan även sätta sig på magen. Värken verkar gå över hyfsat snart för henne.

    Nu vill läkaren att vi testar laktosfritt. Först att bara byta ut vanlig mjölk och fil mot laktosfritt och om det inte hjälper byta ut all laktos. I måndags började vi byta ut dryck och fil.

    Sedan i onsdags har hon haft ont i magen varje dag, ofta flera gånger och mycket längre stunder. Sedan i fredags har hon haft jätteont och varit hård i magen, hon spydde en gång i fredags (vi andra var dåliga och lösa i magen samt spydde varsin gång i torsdags resp. lördags så kräkset kan ha med det att göra). Igår (lördag) fick hon till slut bajsat en stor hård korv, samtidigt kom dock gult kletigt bajs ut. Senare på dagen var det också gult och kletigt. Hon klagar fortfarande på ont i magen.

    Vet inte vad vi ska tro??? Magen blev hård och mycket ondare strax efter att vi drog ner på laktosen. Är det en slump? Kan tillägga att hon aldrig är hård i magen annars. Hon har alltid varit frisk och ätit mycket och bra. Kan laktosintolerans vara problemet och kan det i så fall förvärras så här plötsligt?

    Kan också tillägga att jag har en syster som är laktosintolerant samt ett par andra släktingar. Har pratat med en kompis som är laktosintolerant och fick reda på detta i år: hennes magvärk OCH huvudvärk försvann då. Vad tror ni? Just nu har lillan det jättejobbigt med ont i magen.

    Magvärk.

  • Svar på tråden Laktosintolerans??? Ont i magen, huvudet och torr hy...
  • Äldre 8 Nov 10:43
    #1

    Laktosintolerans är brist på enzymet laktas som bryter ner laktosen(mjölksockret) i mjölken. Laktosintolerans ger lokala symtom från mag- och tarmkanalen genom att laktosen inte bryts ner så kroppen kan ta upp det utan istället ligger kvar i tarmen och jäser så det blir bubbligt, ont i magen, diarré mm. Laktosintolerans ger inte problem med huden eftersom det är en lokal reaktion i tarmen. Om hennes besvär orsakas av mjölk så skulle jag snarare säga att det är proteinet i mjölken som är betydligt troligare som orsak till hennes besvär än laktos. Är det mjölkprotein så krävs helt mjölkfri kost, dvs inte bara ta bort mjölk och fil utan absolut allting som innehåller mjölk i nån form och ersätta mjölk med vegetabiliska produkter av bla ris, havre (och ev soja).

  • Äldre 8 Nov 11:11
    #2

    Jag tror egentligen inte att hudproblemen har med det andra att göra, men ville ta med "allt".

    Vi ska testa en vecka till med bara att ta bort dryck och fil. Sedan blir det två veckor helt utan laktos är det tänkt, men jag kan ju då köra på havreprodukter och så istället. Provade att ge havremjölk och hon tyckte det var vråläckligt...

    Jag läste att många laktosintoleranta även reagerar på sojaprodukter?

  • Äldre 8 Nov 11:58
    #3
    Siri2006 skrev 2009-11-08 11:11:44 följande:
    Jag tror egentligen inte att hudproblemen har med det andra att göra, men ville ta med "allt". Vi ska testa en vecka till med bara att ta bort dryck och fil. Sedan blir det två veckor helt utan laktos är det tänkt, men jag kan ju då köra på havreprodukter och så istället. Provade att ge havremjölk och hon tyckte det var vråläckligt... Jag läste att många laktosintoleranta även reagerar på sojaprodukter?
    Du har blandat ihop mjölkproteinallergi och laktosintolerans. Det är två helt olika saker även om båda har med mjölk att göra.

    Tyvärr så är det alldeles för många inom sjukvården som är slarviga med begreppsanvändningen eller blandar ihop och säger laktos om allting som har med mjölk att göra vilket är HELT FEL. Vet inte hur många ammande mammor jag träffat eller hört/läst om på olika forum som har fått rådet från div BVC-sköterskor, läkare etc att de ska byta till laktosfria mjölkprodukter eftersom bebisen har verkat få ont i magen när mamman druckit mjölk. Som ammande mamma kan du dricka hur mycket laktosfritt som helst utan att få nån förbättring eftersom bröstmjölken innehåller större mängder laktos än komjölk oavsett hur mycket komjölk mamman dricker eller inte. För att få bort mjölkproteinet så kan man inte ha med nånting som innehåller mjölk i kosten. Liten utvikning bara.

    Du kan ge hur mycket laktosfritt som helst utan att det blir nån skillnad om det är mjölkprotein som är orsaken eftersom laktosfria produkter innehåller lika mycket mjölkproteiner som vanliga mjölkprodukter. Vid mjölkproteinallergi

    Mjölkprotein kan orsaka såväl hudproblem som torr hud, eksem, skorv mm som inte blir bra hur mycket man än smörjer; magproblem som tex diarré, förstoppning, magont; sömnproblem; grinigt humör mm, medan laktosintolerans endast ger lokal reaktion i tarmen med magont, bubblig, gasig, diarré etc.

    Omkring en tredjedel av mjölkproteinallergiska barn utvecklar även allergi mot soja eftersom proteinerna är likartade. Vid laktosintolerans finns det inget sånt samband eftersom det inte har med några proteiner att göra utan beror på brist på enzymet laktas som spjälkar laktosen (mjölksockret) till glukos och galaktos så att kroppen kan ta upp det.

    Risdryck är lite sötare än havredryck så det kan vara lite lättare att gå över till, eller också så finns det smaksatt havre- och risdryck som kan vara enklare att få att acceptera om det ska drickas "rent". I matlagning så är det ingen större skillnad smakmässigt på vanlig grädde och tex havregrädde, eller att baka på havredryck istället för mjölk blir ingen skillnad - möjligtvis att det kan bli ännu saftigare än om man bakar på vanlig komjölk.
    För mjölkfritt måste man läsa på alla innehållsförteckningar eftersom de kan stoppa med mjölk i betydligt mer saker än vad man kanske tror. Tänk även på saker som smörgåsmargarinet på mackan och att steka i och som alla former av delingredienser - det räcker inte med att bara ta bort mjölken ur glaset och tallriken.

    /SSK-student, själv allergiker och med multiallergisk dotter
  • Äldre 8 Nov 13:37
    #4

    Tack för ditt svar!

    Det låter ju helt klart mer som att det är mjölkproteinsallergi hon har. Vi har ju till exempel aldrig kunnat få något bra svar på vad hudproblemen beror på.

    Vi kommer att testa de tre testveckorna vi har kvar helt utan mjölkprotein och se vad det leder till. Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar innan man kan se något resultat?

    Spontant funderar man ju även på det här med kalcium. Hur ser det ut med kalciuminnehållet i till exempel risdryck och andra substitut? I havremjölk var det ju lika stort som i vanlig mjölk.

    Än en gång, tack för ditt svar! Känns som att vi äntligen kan vara på rätt väg här. Ska prova det här från och med imorgon. Vet du om det finns några tillförlitliga tester (lät ju inte så...) för den här typen av överkänslighet?

  • Äldre 8 Nov 13:54
    #5

    Surfar runt lite:
    Det verkar som att de flesta utvecklar denna allergi i spädbarnsåldern och att det blir bättre med åren och många gånger försvinner vid 2-4 års ålder. Det stämmer ju inte alls i vårt fall...

    Hon är inte vanligtvis dålig i magen och är inte lös nu heller. Bara senaste dagarna att det varit gult och kletigt efter att ha varit hårt i ett par dagar innan.

    Kan det ändå stämma...?

    Hon har alltid vuxit bra och utvecklas som hon ska. Sover bra - alltid gjort.

  • Milliz
    Äldre 8 Nov 14:08
    #6
    Siri2006 skrev 2009-11-08 13:37:14 följande:
    Tack för ditt svar!Det låter ju helt klart mer som att det är mjölkproteinsallergi hon har. Vi har ju till exempel aldrig kunnat få något bra svar på vad hudproblemen beror på.Vi kommer att testa de tre testveckorna vi har kvar helt utan mjölkprotein och se vad det leder till. Har du någon uppfattning om hur lång tid det tar innan man kan se något resultat?Spontant funderar man ju även på det här med kalcium. Hur ser det ut med kalciuminnehållet i till exempel risdryck och andra substitut? I havremjölk var det ju lika stort som i vanlig mjölk.Än en gång, tack för ditt svar! Känns som att vi äntligen kan vara på rätt väg här. Ska prova det här från och med imorgon. Vet du om det finns några tillförlitliga tester (lät ju inte så...) för den här typen av överkänslighet?
    Tyvärr finns det inga tillförlitliga tester för denna typ av allergier. Men prova ge henne helt mjölkfritt som du var inne på. Blir hon bättre/bra så är det ju troligen mjölken besvären beror på.
    Elias 070202 Ella 080920
  • Äldre 8 Nov 14:09
    #7

    Milliz: Ja det ska vi givetvis göra, men det hade ju varit skönt om man kunde göra mer än så...

  • Äldre 8 Nov 14:10
    #8

    Undrar också över det faktum att hon verkar ha blivit sämre av de laktosfria produkterna: är det vanligt eller en slump? Tycker försämringen varit så plötslig...

  • Milliz
    Äldre 8 Nov 14:13
    #9
    Siri2006 skrev 2009-11-08 14:09:36 följande:
    Milliz: Ja det ska vi givetvis göra, men det hade ju varit skönt om man kunde göra mer än så...
    Jo, jag förstår det. Jag är själv laktosintolerant men det går inte att testa. Eller det går att testa men testarna är som sagt inte tillförlitliga. De kan visa att man är intolerant fast man inte är det och tvärtom.
    Faktiskt finns det inom alternativmedicinen tillförlitliga intoleranstester för en mängd livsmedel. Jag har inte gjort de själv men har funderat på det. Dock vet jag inte om man kan göra de på barn, men det borde ju gå.
    Elias 070202 Ella 080920
  • Milliz
    Äldre 8 Nov 14:14
    #10
    Siri2006 skrev 2009-11-08 14:10:28 följande:
    Undrar också över det faktum att hon verkar ha blivit sämre av de laktosfria produkterna: är det vanligt eller en slump? Tycker försämringen varit så plötslig...
    Är det länge sen ni har slutat med laktos?
    Elias 070202 Ella 080920
  • Äldre 8 Nov 14:31
    #11

    Milliz: Sedan i måndags bara, men efter två dagar förvärrades hennes besvär rätt ordentligt. Från att ha magknip någon gång i veckan fick hon jätteont i magen flera dagar i sträck. Verkar bättre idag (har inte gett någon sorts mjölk att dricka sedan i torsdags, men ätit lite bregott samt lite i mat - vanlig mjölk då).

  • Milliz
    Äldre 8 Nov 14:40
    #12
    Siri2006 skrev 2009-11-08 14:31:03 följande:
    Milliz: Sedan i måndags bara, men efter två dagar förvärrades hennes besvär rätt ordentligt. Från att ha magknip någon gång i veckan fick hon jätteont i magen flera dagar i sträck. Verkar bättre idag (har inte gett någon sorts mjölk att dricka sedan i torsdags, men ätit lite bregott samt lite i mat - vanlig mjölk då).
    Fast visst hade hon varit sjuk nu? Isf kanske det förvärrade magknipet beror på det? Fast om du känner dig osäker tycker jag att du ska ringa och prata med dotterns läkare imorgon..
    Elias 070202 Ella 080920
  • Äldre 8 Nov 14:47
    #13

    Milliz: Ja vi andra har varit dåliga: Vi har varit lösa i magen och spytt. Hon har haft ont i magen och varit förstoppad... Så det är därför jag inte får ihop hennes åkomma med vår.

  • Tue 21 Dec 2021 09:29
    #14

    Hon kan ha glutenintolerans då kan det visa sig som hudceliaki i huden, förstoppning, diarré och att man blir sekundär laktosintolerant. Man kan visst bli förstoppad av laktos med. När tarmen har läkt igen så tål man laktos igen. Det brukar ta från en tarm att läka 3-6 mån upp till 2 år.

Svar på tråden Laktosintolerans??? Ont i magen, huvudet och torr hy...