hysterisk 5årig tjej * HJÄLP*
hej
jag undrar lite om ett beteende hos en 5årig tjej, min pojkväns dotter.
hon har ett otroligt häftigt humör, och det har vart så, en väääligt lång tid nu,
när vi började träffas för ca 1år sen, så var det så här, och redan innan detta tydligt.
hon har noll tålamod, hysteriska utbrott, hon sprakas och slåss, hon hotar, men framförallt handlar det om att hon inte kan kontrollera sig,
tror jag.
det kan handla om så enkla grejer som att man ska gå ut, till lekparken, och man säger åt henne att sätta på sej skorna, då vill hon plötsligt ha sina sommar sandaler (vanligt trots, jag vet)
försöker man då förklara att de går inte, de e kallt, å dom har man på sommaren, så bryter hon ut i vansinnes utbrott.
gråter å gråter å skriker å sparkas, kastar saker. de går inte att få hejd på henne..
det går aldrig att kompsomissa, eller överlägga med henne..
jag har också en dotter, 3år, och dom är ju med varandra varannan vecka. dom e totalt olika. min e lite lättre, blir inte alls arg på samma sätt. men när min dotter då, exempelvis ibland sätter sig liiiite för nära den stora tjejen, när det inte passar 5åringen så blir hon heeelt galen.
jag fattar inte. hur svårt ska det vara?
vi är rätt pedagogiska och lugna både jag och min kille,
och pratar lugnt men henne när detta händer, typ varje dag.
men inget hjälper.
vi har försökt med att.
* ställa in de saker vi skulle ha gjort när detta inträffat. och sagt att man inte vill göra roliga saker med henne när hon beter sej så här
* tatt ifrån henne dator speladet och bett henne vara på sitt rum
* överlagt att om du går in på rummet och lugnar ner dej så kan vi prata sen och kanske åka.
* straffat lite med att bara min dotter har fått gå i väg, och hon vart kvar hemma.
vart lugna, hårda, konekventa..
allt
men inget fungerar
är det nått fel på henne?
att tillföra är att hennes mamma har ett krafigt humör, att likna till detta så jag gissar att det är genetiskt. men finns de nått man kan göra som underlättar?