• Namnam

NYA!! När tycker du att det är lämpligt att din dotter/döttrar har pojkvän?

När tycker du det är lämpligt / ok att din dotter/döttrar har förhållande som innefattar sex?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden NYA!! När tycker du att det är lämpligt att din dotter/döttrar har pojkvän?
  • Juno
    vindil skrev 2009-12-03 22:44:37 följande:
    Det är inte olagligt att ha sex innan man är 15, försök inte.
    Nej men det är olagligt att HA sex med personer under 15 år om man själv är över 15.
  • enectrixx

Jag tror inte att varken killar eller tjejer under 14 är redo för sex men jag tycker ändå inte att föräldrarna ska lägga sig i och försöka förhindra det ifall de ändå skulle vilja ha sex. Det går ändå inte att förhindra, prata istället med era barn och ge dem råd men förbjud inte. Ska tilläggas att jag själv är 16 år och inte har haft sex än men det är inte för att mina föräldrar försökt förhindra det utan för att jag helt enkelt inte haft chansen än. 

• BlommyNess12
    CeeJay skrev 2010-06-14 17:53:50 följande:
    Jag tycker att det är väldigt FÅ "fjortisar" som verkligen vet vad sex "innebär" och väldigt FÅ som verkligen är redo. Jag vill mina barns bästa och det innefattar inte knaggligt alt påtvingat sex när de är 13 år.
    Men om det är helt underbart och bra sex som hon alltid kommer minnas som en fin första gång när hon är 13 år då? Då är det bättre?

Jag var tillsammans med samma kille från att jag var 13 till jag var 15, och vi hade nog sex från och med den första månaden vi var tillsammans.. Och inget fel var det heller, tänker fortfarande på honom ibland haha, han var min första riktiga kärlek. Han var lika gammal som mig.
  • CeeJay
    BlommyNess12 skrev 2010-06-23 08:20:36 följande:
    Men om det är helt underbart och bra sex som hon alltid kommer minnas som en fin första gång när hon är 13 år då? Då är det bättre?

Jag var tillsammans med samma kille från att jag var 13 till jag var 15, och vi hade nog sex från och med den första månaden vi var tillsammans.. Och inget fel var det heller, tänker fortfarande på honom ibland haha, han var min första riktiga kärlek. Han var lika gammal som mig.
    Japp, naturligtvis är det bättre om hela upplevelsen är underbar, men jag "tror" inte det är så många som har det så när de är 13 år. Men om mina barn har en mogen, genomtänkt, kärleksfull, respektfull relation när de är 13 år och har sex så tycker jag det är bättre än om det är påtvingat - naturligtvis - men jag önskar ändå att de väntar tills de är minst 16 år ändå. Det har ju med egna upplevelser att göra och mina tankar kring samhället vi lever i i dag. Det finns SÅ många "snorungar" som "håller på" och det vet knappt vad som är fram eller bak, ingen respekt, ingen kärlek och bara påtryckningar och det tycker jag är SKIT som jag hoppas mina barn inte kommer utsättas för.
  • petrasandell
    Namnam skrev 2009-11-08 23:14:46 följande:
    När tycker du det är lämpligt / ok att din dotter/döttrar har förhållande som innefattar sex?
    jag tycker att sex och kärlek hör ihop, jag personligen tycker att man ska vänta tills man verkligen tror att man vill vara med den personen man blivit tillsammans med. så att ha sex direkt i början av ett förhållande när man är ung tror jag blir jobbigt eftersom tt förhållandena inte håller särskilt länge. därför är det viktigt att inte ha sex i sina första förhållanden som tonåring.
  • snarf

den dagen mina döttrar känner sig redo att ha sex med sin flick eller pojkvän så tycker jag att de är ok. Huvudsaken är att dom själva vill/känner lust och är redo.

• enny signatur
    petrasandell skrev 2010-06-23 13:10:26 följande:
    jag tycker att sex och kärlek hör ihop, jag personligen tycker att man ska vänta tills man verkligen tror att man vill vara med den personen man blivit tillsammans med. så att ha sex direkt i början av ett förhållande när man är ung tror jag blir jobbigt eftersom tt förhållandena inte håller särskilt länge. därför är det viktigt att inte ha sex i sina första förhållanden som tonåring.
    Hur vida förhållandena håller länge eller ej kan man inte uttala sig om på förhand.
    Fast att verkligen vilja vara med personen, menar du då för evigt? 
  • CeeJay

För mig är det jättekonstigt att föräldrar tycker det är ok att barnen har sex "när de är redo". För mig är det inte alls ok (även om jag inte kan förbjuda det, men jag kan fostra dom till att respektera sin kropp och själ) att barnen har sex vid 11-13 års ålder för att de är "redo"

• BlommyNess12
    CeeJay skrev 2010-06-24 09:05:51 följande:
    För mig är det jättekonstigt att föräldrar tycker det är ok att barnen har sex "när de är redo". För mig är det inte alls ok (även om jag inte kan förbjuda det, men jag kan fostra dom till att respektera sin kropp och själ) att barnen har sex vid 11-13 års ålder för att de är "redo"
    Jag kan ju inte säga till mitt barn att han måste vänta tills han är 16 år när jag själv hade en sån fin upplevelse och introduktion till sex med min pojkvän när jag var 13 år, och vi höll ihop tills jag var 15.

Jag fostrar mitt barn till att respektera sin kropp och sin själ och inte göra sånt han inte vill göra, förrän han känner sig redo och mogen, oavsett om det betyder att han är 13 år när det händer, som för mig, eller nästan 19 år när det händer, som sin far.
  • petrasandell
    enny signatur skrev 2010-06-23 15:05:08 följande:
    Hur vida förhållandena håller länge eller ej kan man inte uttala sig om på förhand.
    Fast att verkligen vilja vara med personen, menar du då för evigt? 
    det är ju svårt att veta om det blir för evigt...men att man verkligen seriöst har den inställningen att det är den man vill vara med...jag tror inte att ju fler killar/tjejer man haft sex med  desto bättre utan tvärtom! att ha många innebär inte bättre sex utan jag tror mera på att man lär sig bra sex med den man väljer att ha det med. idag ska man liksom testa sig runt hela tiden och jag tror att det skadar mer än vad det hjälper eftersom att sex är så intimt och en kärlekshandling. idag blir sex ett mer egoistiskt utövande för att man själv är sugen....jag skulle önska att det kunde bli mer en inställning att man vill ha sex för att man verkligen älskar varandra och vill ge den andra personen en del av sig själv. jag jobbar med ungdomar och en fråga jag har angående kärlek och sex lyder så här: kärlek och sex, hör det ihop? och då svarar nästan alla nej....och det tycker jag tyder på en stor förändring bland ungdomar att man bara kan ha sex utan att det egentligen inte har nåt med att man är ihop eller inte.
  • BlommyNess12
    petrasandell skrev 2010-06-24 09:09:29 följande:
    det är ju svårt att veta om det blir för evigt...men att man verkligen seriöst har den inställningen att det är den man vill vara med...jag tror inte att ju fler killar/tjejer man haft sex med  desto bättre utan tvärtom! att ha många innebär inte bättre sex utan jag tror mera på att man lär sig bra sex med den man väljer att ha det med. idag ska man liksom testa sig runt hela tiden och jag tror att det skadar mer än vad det hjälper eftersom att sex är så intimt och en kärlekshandling. idag blir sex ett mer egoistiskt utövande för att man själv är sugen....jag skulle önska att det kunde bli mer en inställning att man vill ha sex för att man verkligen älskar varandra och vill ge den andra personen en del av sig själv. jag jobbar med ungdomar och en fråga jag har angående kärlek och sex lyder så här: kärlek och sex, hör det ihop? och då svarar nästan alla nej....och det tycker jag tyder på en stor förändring bland ungdomar att man bara kan ha sex utan att det egentligen inte har nåt med att man är ihop eller inte.
    Men varför är det dåligt? Måste man må dåligt av det? Kan man inte bara få njuta tillsammans för att man vill det?

Jag tror själv inte på tillfälliga sexuella förbindelser, men jag tror inte på att ha sex med bara en person för resten av livet. Jag tror på att man bör ha ett par stadiga sexuella förhållanden innan man t.ex gifter sig och skaffar barn, jag tror det är nyttigt.

Där inte sagt att jag tycker det är fel med tillfälliga sexuella förbindelser, alla gör som det passar dem.
  • CeeJay
    BlommyNess12 skrev 2010-06-24 09:09:05 följande:
    Jag kan ju inte säga till mitt barn att han måste vänta tills han är 16 år när jag själv hade en sån fin upplevelse och introduktion till sex med min pojkvän när jag var 13 år, och vi höll ihop tills jag var 15.

Jag fostrar mitt barn till att respektera sin kropp och sin själ och inte göra sånt han inte vill göra, förrän han känner sig redo och mogen, oavsett om det betyder att han är 13 år när det händer, som för mig, eller nästan 19 år när det händer, som sin far.
    Jag tänker inte heller säga att de MÅSTE vara oskuld tills de är 16 år. Mitt första inlägg var svar på TS fråga - jag TYCKER det är rimligt att de har sex tidigast när de är runt 16 år och jag ÖNSKAR att de väntar tills de är 16 år eller äldre. Men hur jag än vrider och vänder på det kommer jag inte tycka det är "bra" om mina barn har sex när de är småungar oavsett om de tycker de är redo eller ej
  • enny signatur
    petrasandell skrev 2010-06-24 09:09:29 följande:
    Fast måste dina barn tycka samma sak som dig?
    För mig hör sex och kärlek ihop nu, men det har det inte alltid gjort. Eller sex ock kärlek, sex och känslor för den andra personen snarare. Att ha sex för sexet skull är i min värld inte så lockande nu, men förr var det så, så varför inte. Jag har inget behov av att andra har sex av samma orsak som mig.

Man kan vara med någon och verkligen vilja det utan att det håller i många år.
Svar på tråden NYA!! När tycker du att det är lämpligt att din dotter/döttrar har pojkvän?