• Stårschan

Undviker du att läsa sagor för dina barn...

Händer det att du väljer bort sagor som du egentligen gillade när du var barn själv, för att du inte vill föra vidare ett politiskt inkorrekt budskap till dina barn? (T.ex att det är kvinnor som ska städa, eller att det är OK att ha ihjäl fiender, eller att låta sexåringar vara ensamma hemma på dagarna)

Jag har varit lite tveksam till "Prins Hatt i underjorden", som jag tyckte var vansinnigt romantisk som barn, men som jag nu tycker är en lärobok för psykopater i hur man bryter ner en kvinna.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Undviker du att läsa sagor för dina barn...
  • Magrat
    Serendipity skrev 2009-11-25 19:34:29 följande:
    återigen, gäller det även då man läser för en 18-månaders?
    Det tycker jag i alla fall.

När ska du helt plötsligt börja läsa som det står? Hur vet du exakt när barnet kan förstå en förklaring ? Blir det inte rätt märkligt om du läser en saga på ett sätt fram till ett datum du sätter och sedan plötsligt läser den på ett annat sätt?
  • Fenomen a

Det är superkul att byta ut alla han mot henne och prins och kung mot prinsessa och drottning. Blir mer spännande sagor då

• camillimill

Jag skulle aldrig i helvete få för mig att läsa sagor som askungen, törnrosa och snövit för mina barn. Helt enkelt därför att de har en förlegad kvinnosyn och strider mot allt jag försöker lära mina tjejer.
    Sen är jag väl införstådd med att de ändå kommer att komma i kontakt med ovan nämnda böcker iaf, men det kommer i varje fall inte vara subventionerat och sponsrat av mig eller min sambo.

• Tonx

Jag läser allt. Mycket för att ge barnen en bild av hur det var förr. Det förstår dom.
    Min dotter t.ex tycker det är jättekul att höra om "Pojken som inte ville gå i skolan".
    Det är med skräckblandad förtjusning hon hör om riset som smiskar pojken och repet som hänger slaktarn.
    Jag har förklarat att så gjorde man förut för längesen.

• Liljan77

Här e de bara dora å pippi som gäller för in snart 4-åring,å de har jag inga problem med.

• Tonx
    camillimill skrev 2009-11-25 19:45:40 följande:
    Jag skulle aldrig i helvete få för mig att läsa sagor som askungen, törnrosa och snövit för mina barn. Helt enkelt därför att de har en förlegad kvinnosyn och strider mot allt jag försöker lära mina tjejer. Sen är jag väl införstådd med att de ändå kommer att komma i kontakt med ovan nämnda böcker iaf, men det kommer i varje fall inte vara subventionerat och sponsrat av mig eller min sambo.
    Sagorna må ha en förlegad kvinnosyn men det är ju ändå en tid som har funnits. Varför inte ge barnen lärdom om hur det var förr?
    Det tar man inte skada av. Jag har fått höra sagor och berättelser från alla tider under hela min uppväxt och det har bara utvecklat mitt intresse för litteratur. Sen är de gamla sagorna så mycket mer än bara förlegad kvinnosyn.
  • camillimill
    Tonx skrev 2009-11-25 19:49:52 följande:
    Sagorna må ha en förlegad kvinnosyn men det är ju ändå en tid som har funnits. Varför inte ge barnen lärdom om hur det var förr? Det tar man inte skada av. Jag har fått höra sagor och berättelser från alla tider under hela min uppväxt och det har bara utvecklat mitt intresse för litteratur. Sen är de gamla sagorna så mycket mer än bara förlegad kvinnosyn.
    Mina barn får i allra högsta grad veta hur det såg ut förr i tiden, utan att jag för den sakens skull måste läsa om förtryckta kvinnor som representerar en svunnen och förlegad kvinnosyn.
    Jag är väl insatt i ämnet och här pratas det hej vilt. Jag får så gott som varje dag tillfälle att ta upp det här med gamla, traditionella könsroller och andra, liknande orättvisor.

Det behöver jag inga böcker för att göra.

För någon vecka sedan kom exempelvis min 5 åring och frågade mig varför det bara är tjejcyklarna som har varukorg på sin cykel. Ett spännande ämne att sätta tänderna i, även för den som bara fyllt år en fem, sex gånger..
  • camillimill
    Sagorna må ha en förlegad kvinnosyn men det är ju ändå en tid som har funnits. Varför inte ge barnen lärdom om hur det var förr?
    Så är det ju förresten fortfarande. Kvinnoförtryck existerar än idag i Sverige, om än i annan form än vad som påvisas i ovan nämnda sagor.
  • Tonx
    camillimill skrev 2009-11-25 19:59:24 följande:
    Så är det ju förresten fortfarande. Kvinnoförtryck existerar än idag i Sverige, om än i annan form än vad som påvisas i ovan nämnda sagor.
    Mm.. fast idag är det mycket gnäll också
  • camillimill
    Tonx skrev 2009-11-25 20:02:54 följande:
    Mm.. fast idag är det mycket gnäll också
    Ja. Männen gnäller som fan eftersom deras mansgrisfasoner har kommit att ifrågasättas.
    Sen finns det såklart en och annan (i ämnet ej insatt) kvinna som gnölar också.
    Helt rätt.
  • Wicke

Ja jag väljer absolu bort en del böcker som inte samfaller med mina åsikter. Varför i hela världen skulle jag vilja föra vidare rena idiotier till mina barn. Jag håller helt med TS om just Prins Hatt under Jorden.

• Sennaboo

Jag väljer generellt bort böcker som jag anser är dåliga, både nya och gamla.

• lisis

Jag är fascinerad över hur mycket barnen på vårt dagis älskar Pippi. Dom får liksom aldrig nog av henne. Det är ju fortfarande väldigt ovanligt med en sån barnbokshjälte, synd att det inte finns fler som lyser lika starkt... men jag är väldigt väldigt glad att Pippi finns. Har ni läst Pippi på kafferep? När hon äter upp hela tårtan själv och häller ut strösocker på golvet. Och berättar sjukt roliga anekdoter om sin mormors hembiträde Malin. Haha. Tänk att Pippi fortfarande censureras i Frankrike.

• Tonx
    lisis skrev 2009-11-25 22:22:18 följande:
    Jag är fascinerad över hur mycket barnen på vårt dagis älskar Pippi. Dom får liksom aldrig nog av henne. Det är ju fortfarande väldigt ovanligt med en sån barnbokshjälte, synd att det inte finns fler som lyser lika starkt... men jag är väldigt väldigt glad att Pippi finns. Har ni läst Pippi på kafferep? När hon äter upp hela tårtan själv och häller ut strösocker på golvet. Och berättar sjukt roliga anekdoter om sin mormors hembiträde Malin. Haha. Tänk att Pippi fortfarande censureras i Frankrike.
    Pippi är sanslöst rolig Just den biten du nämner har jag läst många gånger!
  • Glitter2
    camillimill skrev 2009-11-25 20:07:48 följande:
    Ja. Männen gnäller som fan eftersom deras mansgrisfasoner har kommit att ifrågasättas.Sen finns det såklart en och annan (i ämnet ej insatt) kvinna som gnölar också. Helt rätt.
    ha ha
  • Tygtiiger
    Sagorna må ha en förlegad kvinnosyn men det är ju ändå en tid som har funnits. Varför inte ge barnen lärdom om hur det var förr?Det tar man inte skada av. Jag har fått höra sagor och berättelser från alla tider under hela min uppväxt och det har bara utvecklat mitt intresse för litteratur. Sen är de gamla sagorna så mycket mer än bara förlegad kvinnosyn.
    Precis.
    Man ska inte glömma att många av sagorna levt kvar just för att det är bra historier - det är skurkar och hjältar och sensmoral så det stänker om det. Könsrollerna stör mig inte, och dessutom finns det ju andra sagor än törnrosa att läsa.
  • vindil
    Wicke skrev 2009-11-25 20:12:37 följande:
    Ja jag väljer absolu bort en del böcker som inte samfaller med mina åsikter. Varför i hela världen skulle jag vilja föra vidare rena idiotier till mina barn. Jag håller helt med TS om just Prins Hatt under Jorden.
    Läste lite om den sagans historia... och prinsessan räddar ju honom sen på slutet? Vad är det som är så hemskt med det?
  • vindil
    Lidingöbo skrev 2009-11-09 21:05:27 följande:
    hell yeah! allt som är för överdriande i gamla och nya uppfattningar går fetbort. Jag rekommenderar ex "kalle med klänning" och "prinsessan kristalla" som motkompensation.
    Tack för tipset! Har beställt Kalle med klänning och Jag älskar dig så mitt hjärta brister... har inga egna barn men det kanske finns dem som vill låna!
  • Mannehkunda

Jag läser inte böcker som benämner svarta som negrer, ex. Pippi i Söderhavet(?) och även Pelle Svanslös i Amerika(skriver VÄLDIGT nedsättande om svarta), men självklart bara just de böckerna, inte Pippi i allmänhet.

Vi läser mycket gamla sagor och ibland har jag snubblat över orden när jag inte vet vad jag ska säga, vissa är väldigt grova och kvinnosynen är ofta inte den bästa...

Svar på tråden Undviker du att läsa sagor för dina barn...