• LindizJ

har jag medicinska skäl för snitt?

hej!
    vet inte riktigt hur jag ska börja men jag lider av en psykisk sjukdom/störning, som gör att jag oroar mig för väldigt mycket saker ,jag oroar mig så att jag får ångest och depressioner.
    jag har ett stort kontrollbehov och vet jag inte precis vad som kommer hända så kan jag få ångest och må dåligt. jag ska gå i terapi för detta,men jag undrar bara om man vid eventuell graviditet kan kräva snitt av anledningen att man kommer oroa sig sjuk över förlossningen annars,att man kan hävda medicinska skäl,för blir jag deprimerad så mår ju definitivt inte bebisen bra och jag känner mig själv såpass att jag vet att jag kommer oroa mig.
    kan jag inte bli garanterad snitt så kan jag nog inte skaffa några barn,så enkelt är det!
    vad tror ni?

• Svar på tråden har jag medicinska skäl för snitt?
  • CityMami

Som svar på din fråga "har jag medicinska skäl för snitt"
    Nej det har du inte. åtminstone inte vad som framgår av det du skriver här.

Däremot låter det väl som att du har mer än nog av psykologiska/psykosociala skäl?

ღ ♥Våran älskade Bebow är beräknad till 2010-01-23♥ ღ
  • LindizJ
    CityMami skrev 2009-11-10 19:07:45 följande:
    Som svar på din fråga "har jag medicinska skäl för snitt"Nej det har du inte. åtminstone inte vad som framgår av det du skriver här.Däremot låter det väl som att du har mer än nog av psykologiska/psykosociala skäl?
    tack för svaret! när jag känner mig redo för barn så ska jag prata med någon barnmorska/läkare innan för att se om jag kan få snitt beviljat av detta skäl!
  • CityMami

Det gör du rätt i. Och har du nu en bakomliggande historia med psykisk sjukdom/störning i botten, frivilligt går med på terapi och att omständigheterna sammantaget ändå gör att du känner att du inte vågar skaffa barn om du inte får bli snittad, så har jag svårt att se varför dom skulle neka dig.. Men som sagt, fråga BM eller obstetriker som är experter på ämnet.

För att klargöra det här med medicinska skäl, när man pratar medicinska skäl som indikation till planerat snitt (akutsnitt eller katastrofsnitt är något helt annat) menar man just rent medicinska skäl. T.ex. felaktigt fosterläge, total placenta praevia (helt föreliggande moderkaka), om patienten är opererad för myom tidigare (kan det bli aktuellt), ovanlig trångt bäcken etc.. Med andra ord, åberopar man medicinska skäl så SKA man ha medicinska skäl.

Lycka till när det väl blir aktuellt, och hoppas du får all hjälp och vägledning du behöver!

ღ ♥Våran älskade Bebow är beräknad till 2010-01-23♥ ღ
  • LindizJ
    CityMami skrev 2009-11-10 19:27:21 följande:
    Det gör du rätt i. Och har du nu en bakomliggande historia med psykisk sjukdom/störning i botten, frivilligt går med på terapi och att omständigheterna sammantaget ändå gör att du känner att du inte vågar skaffa barn om du inte får bli snittad, så har jag svårt att se varför dom skulle neka dig.. Men som sagt, fråga BM eller obstetriker som är experter på ämnet.För att klargöra det här med medicinska skäl, när man pratar medicinska skäl som indikation till planerat snitt (akutsnitt eller katastrofsnitt är något helt annat) menar man just rent medicinska skäl. T.ex. felaktigt fosterläge, total placenta praevia (helt föreliggande moderkaka), om patienten är opererad för myom tidigare (kan det bli aktuellt), ovanlig trångt bäcken etc.. Med andra ord, åberopar man medicinska skäl så SKA man ha medicinska skäl.Lycka till när det väl blir aktuellt, och hoppas du får all hjälp och vägledning du behöver!
    tack,jag ställde nog frågan fel...
  • Tjosan

Hej!

Lider av exakt samma psykiska problem som dig. Har själv gått i terapi vilket hjälpt mig att kontrollera den värsta ångesten. Dock finns oron kvar till viss del eftersom mitt kontrollbehov är kvar. Jag har därför börjat fundera på hur jag skall bära mig åt för att få veta om jag är berättigad till ks, innan jag blir gravid.

Men efter en del surfande på nätet läser man ju att det verkar hopplöst. Man måste ju först vara gravid för att få tid hos Aurora och det (inbokningen) kan ta ett bra tag om man läser i andra trådar. Och då får man gå lång tid och oroa sig under graviditeten tills man får ett svar, om när ett ev ks kan ske (om man får ok överhuvud taget).

Eftersom jag redan nu oroar mig för själva graviditeten vill jag ju gärna slippa oron för förlossingen också. Ett ks för mig betyder att jag åtminstone har lite "kontroll" över när förlossningen kommer att ske och ung hur den kommer att gå till.

Jag vet att de försöker övertala de som har förlossningsrädsla att genomföra en normal förlossning genom diverse samtal. I mitt fall (och du LindizJ kanske känner likadant) så är det ju dock inte riktigt samma sak som förlossningsrädsla, då min oro även kan uppkomma för andra saker som "psykiskt friska" personer gör nästan dagligen, utan problem, och då blir ju en förlossning så mycket större genast.

Jag ska också försöka få ett "förhandsbesked" av BM innan jag blir gravid. Är det någon här med liknande problem som pratat med tex BM om detta innan en graviditet och vad fick ni isåfall för svar?

Svar på tråden har jag medicinska skäl för snitt?