• Mimmian

Sånger med rörelser för 2-åring

Jag skulle vilja ha lite tips på sånglekar som man kan göra rörelser till som passar en 2-åring, typ "Imse vimse spindel" och "I ett hus vid skogens slut" (den sistnämnda är en stor favoriten) Snurra runt och klappa händer är också kul...
    Det känns som jag kunde massor när jag själv var barn som jag har glömt bort så påmin mig gärna om "gamla godingar"

• Svar på tråden Sånger med rörelser för 2-åring
  • EmmaKlemma

Här kommer några tips. :)
    huvud axlar knä och tå, vi gick in i en affär, honki tonk, klappa händerna när du är riktigt glad, klappa händerna så fort du kan, var är tummen.

• gerbera78

Här kommer några låtar som är "poppis" på min förskolan bland de små barnen..

Krokodilen i bilen

En liten båt

En kulen natt

Vi leker träd

Hoppe hare

Klappa lilla magen

Googla på titlarna så hittar du säkert texterna..

Lycka till.. ;)

• ElinC

Hoppe hoppe hare...

Nyss så träffa jag en krokodil...

Vi hamrar och spikar och bygger en bil...

• Mimmian

Några av dem kör vi, men "Klappa händerna så fort du kan" hade jag glömt bort och Honki tonk... det ringer en liten klocka... visst var det nåt mora träsk körde?
    Ska googla på den.
    Tack för tipsen!

• Zelmilainen

bom bom låter stora trumman

imse vimse spindel hej!

var är tummen?

Vill ha bebis nuuu!!!
  • mona83

Bom bom låter stora trumman, min dotters absoluta favorit

• Mimmian

Åh vilka bra tips! Här ska googlas
    Tack allihop!

• EmmaKlemma
    Mimmian skrev 2009-11-12 20:57:50 följande:
    Några av dem kör vi, men "Klappa händerna så fort du kan" hade jag glömt bort och Honki tonk... det ringer en liten klocka... visst var det nåt mora träsk körde?Ska googla på den. Tack för tipsen!
    Japp mora träsk
  • yatsy

Vart hittar man dessa för att börja sjunga med barnen om jag själv inte kan dom? eller rörelserna? Nu e man trött på dom få som vi kan :)

• Mamma till tre kottar

Vi har använt stödtecken när vi sjunger- då blir det rörelser till ALLA sånger.

En dvd som vi gillar är Kika på Ika. klassiska barnsånger som sjungs i lugnt tempo med rörelser till. Och Ika är ju så suverän i sin mimik.

(kika på Ika finns att köpa på Landskrona Vision)

• ElinC
    yatsy skrev 2009-11-20 09:53:09 följande:
    Vart hittar man dessa för att börja sjunga med barnen om jag själv inte kan dom? eller rörelserna? Nu e man trött på dom få som vi kan :)
    Finns det inte babysång eller liknande där du bor? Om du börjar på det kan du få massor med nya låtar...
  • yatsy
    ElinC skrev 2009-11-22 20:39:32 följande:
    Finns det inte babysång eller liknande där du bor? Om du börjar på det kan du få massor med nya låtar...
    jo det finns det faktiskt. Ska börja försöka ta mig dit. tack!
  • Faile

Mora träsk är jättebra.

Har köpt sånglekar 1 och nu kan jag ca 20 sånger utantill ( efter bara nån vecka ) med tillhörande rörelser. Det är nog faktiskt det bästa köpet vi gjort gällande barnen i lekväg.

• Jenn73

Mora Träsk har en DVD som heter Mora Träsk på Cirkus som är inspelning från deras konsert där. Mina barn älskar den, de har tittat på den sedan dom var intresserade av tv.
    Sen har du ju MiniRöris, friskis och Svettis egna cd-skiva. Den är mycket pedagogisk och gör att ni kan röra i tillsammans.
    Lycka till!!

Svar på tråden Sånger med rörelser för 2-åring