• Anonym (***)

Hur gör man nu?

Igår träffade jag världens sötaste tjejer!
    Detta utspelade sig på mitt barns dagis.

Alltså... jag är inte säker på att de var ett par.
    De bodde tillsammans och hade två barn.
    Jag kände mig så dum för jag frågade en utav dem "Var bor du?" varpå hon svarade "Vi bor i ******". Då frågade jag tjejen som satt bredvid henne samma sak och de bodde tillsammans.

Jag har ingen aning om ifall de "bara" bor tillsammans eller om de är ett par. Kanske spelar inte det här heller någon roll. Vad jag däremot känner är att jag (kanske) gjorde bort mig som tog den heterosexuella normen för given och nu har jag ingen aning om hur jag ska gå vidare. Nu i efterhand kan jag ju inte gärna komma och fråga "Du... menade du att ni är två mammor eller bor ni ihop som vänner?"

• Svar på tråden Hur gör man nu?
  • Gaytjej

Äh, du gjorde inte bort dig. Heteronormen har fostrat oss alla, det är faktiskt ett konststycke ibland att se förbi den! Men jag tror nog att du kan utgå ifrån att de där två tjejerna bor ihop som ett par, tills motsatsen är bevisad :)

• Longines

Jodå, du kan visst fråga, om du inte känner dig obekväm,
    Bra att du har dina hetero normer, hade nog varit värre om du du frågat om dom var ett par, lesbiska, och dom egentligen var kompisar som bodde ihop av praktiska skäl.
    Kan tänka mig att det, för dom, skulle vara värre,,

Inget tissel tassel, om du tycker det är ok, visa det, om inte, visa det inte..

• Anonym (***)
    Gaytjej skrev 2009-11-13 23:19:31 följande:
    Äh, du gjorde inte bort dig. Heteronormen har fostrat oss alla, det är faktiskt ett konststycke ibland att se förbi den! Men jag tror nog att du kan utgå ifrån att de där två tjejerna bor ihop som ett par, tills motsatsen är bevisad :)
    Longines skrev 2009-11-13 23:27:47 följande:
    Jodå, du kan visst fråga, om du inte känner dig obekväm, Bra att du har dina hetero normer, hade nog varit värre om du du frågat om dom var ett par, lesbiska, och dom egentligen var kompisar som bodde ihop av praktiska skäl.Kan tänka mig att det, för dom, skulle vara värre,,Inget tissel tassel, om du tycker det är ok, visa det, om inte, visa det inte..
    Med andra ord utgår jag nu från att de bor ihop som ett par men det skulle vara oförskämt att fråga? Till saken hör ju att det egentligen inte är så viktigt men det kan ju vara bra att veta om deras barn (som alltså går på samma dagis som mitt) har två mammor. Det kanske ger sig av sig självt.
  • Gaytjej
    Longines skrev 2009-11-13 23:27:47 följande:
    Jodå, du kan visst fråga, om du inte känner dig obekväm, Bra att du har dina hetero normer, hade nog varit värre om du du frågat om dom var ett par, lesbiska, och dom egentligen var kompisar som bodde ihop av praktiska skäl.Kan tänka mig att det, för dom, skulle vara värre,,Inget tissel tassel, om du tycker det är ok, visa det, om inte, visa det inte..
    Nä det hoppas jag verkligen att man inte tar illa upp för :( Alltså att man som två tjejkompisar skulle bli besvärade eller förnärmade av att bli tillfrågade om de är ett par!

Vill du veta och du inte tror att det kommer ge sig av sig själv så fråga du, men i så fall tycker jag att din fråga ska utgå ifrån att de är ett par och inte tvärtom! När jag och min dåvarande sambo och nuvarande fru var och kollade på lokalen vi skulle ha bröllop i så tyckte jag att det var trevligt att hon som visade frågade ifall det var vi som skulle gifta oss, att hon inte utgick ifrån att vi var blivade brud och brudtärna eller ngt i den stilen. Likaså tyckte jag det kändes bra när de vid första träffen på MVC utgick ifrån att vi väntade vårt barn ihop, att den ene av oss inte bara var där som en kompis.

Men i många, många andra situationer genom åren så har vi per heteronormsautomatik blivit tagna som två kompisar. DET kan faktiskt göra mig lite ledsen ibland.
  • Anonym (***)
    Gaytjej skrev 2009-11-14 10:53:24 följande:
    Nä det hoppas jag verkligen att man inte tar illa upp för :( Alltså att man som två tjejkompisar skulle bli besvärade eller förnärmade av att bli tillfrågade om de är ett par!Vill du veta och du inte tror att det kommer ge sig av sig själv så fråga du, men i så fall tycker jag att din fråga ska utgå ifrån att de är ett par och inte tvärtom! När jag och min dåvarande sambo och nuvarande fru var och kollade på lokalen vi skulle ha bröllop i så tyckte jag att det var trevligt att hon som visade frågade ifall det var vi som skulle gifta oss, att hon inte utgick ifrån att vi var blivade brud och brudtärna eller ngt i den stilen. Likaså tyckte jag det kändes bra när de vid första träffen på MVC utgick ifrån att vi väntade vårt barn ihop, att den ene av oss inte bara var där som en kompis.Men i många, många andra situationer genom åren så har vi per heteronormsautomatik blivit tagna som två kompisar. DET kan faktiskt göra mig lite ledsen ibland.
    Ja, jag förstår det. Det var därför jag kände mig så bortgjord när jag tog för givet att de inte bodde ihop.
  • Skutt

Det har jag varit med om ett par gånger...just på dagis...
    Jag tycker absolut att du kan fråga dem Jag hade uppskattat det:) Bättre att folk frågar mig än att frågar andra.
    Jag tycker inte att du gjorde bort dig, och om du är osäker eller känner så, kan du ju alltid fråga dem igen:)

Kram Skutt

Svar på tråden Hur gör man nu?