minhalva skrev 2010-01-20 23:40:39 följande:
det har gått en tid sedan jag ställde min fråga i forumet...det har blivit bättre här hemma och hon har vant sig lite mer MEN tyvärr kan hon fort slå till henne eller görahenneilla på andra sätt.hon kan gå fram och pussa henne men samtidigt bita henne osv.. det värsta allt är den agg eller hat eller svartsjuka hon känner mot henne...när vi pussar minstingen eller bara byter blöja på henne kan den stora tjejen se riktigt arg ut...så svårt så svårt
Jag var ju också med och skrev i början av tråden. Här har det tyvärr inte blivit bättre, kanske värre (storebror 2 år 7 mån, lillasyster 5 mån). Har verkligen ansträngt oss, men det går inte rent praktiskt att alltid skydda bebisen eller "vara på sin vakt", som många tipsar om (inte mycket till tips förresten, för vem försöker inte det redan från början?). Jag har fortfarande bara två armar, och ensam med två barn räcker inte dessa till för att både skydda bebis och kontrollera storebror. Dessutom måste vi äta, vilket innebär att jag måste laga mat, jag har faktiskt behov av att gå på toa etc. Och den där BVC-psykologen har bara telefontid en timme i veckan, då svarar hon inte, och hon ringer inte tillbaka trots att man lämnar namn och nummer. Så någon hjälp av "experterna" verkar inte vara att vänta.
Vår kille visar inte något "hat" mot lillasyster på det sätt du beskriver. Snarare säger han "vill leka med lillasyster" eller "vill ligga bredvid lillasyster" eller "vill krama lillasyster", men det där övergår sedan blixtsnabbt i att han biter, slår, sparkar eller kastar något på henne - vilket han också stolt berättar för oss.