• Freddan

Vad kommer jag att göra för fel?

Om några månader kommer jag att bli pappa för första gången vilket givetvis är hur gigantiskt som helst. Så gigantiskt att jag räknar dagarna som är kvar och samtidigt som jag i stort sett planerat klart för barnets framtid till dess 18-årsdag. Det enda som hindrar mig från att göra ett minutiöst planerat excel-diagram över h*ns liv är att jag ännu inte vet könet (vilket kommer att förbli okänt tills leverans).

Jag tror mig redan nu vara en av Sveriges främsta på barnuppfostran och att vårt kommer att blir ruskigt framgångsrikt tack vare mig. Men det kan kanske finnas en liten möjlighet att jag gör fel ngnstan på vägen.

Här på familjeforum borde det finnas en enorm samlad kunskap om barnuppfostran...så berätta för mig: vad kommer jag att göra för fel?

• Svar på tråden Vad kommer jag att göra för fel?
  • Stårschan
    Freddan skrev 2009-11-18 11:22:17 följande:
    Kloka råd kanske. Men om du hade känt mig hade du aldrig skrivit så. Köpa begagnad vagn? Finns inte på denna planet kan jag säga. Det ska vara nytt. Och det bästa av allt, som jag upptäckt, är att dessa vagnar, precis som bilar, märks upp med årsmodell. Underbart kul faktiskt.
    Prylbög! {#lang_emotions_wink}
    Vänligen tillse att hjärnan är inkopplad i god tid innan du öppnar munnen.
  • Freddan
    Stårschan skrev 2009-11-18 11:32:42 följande:
    Prylbög!
    Av värsta sorten dessutom!

Men ändå gick jag ganska mycket på min frus linje vid val av barnvagn. För mig var svensk kvalitet det viktigaste. Val av ärger och annat jox överlät jag helt till min fru.

Kan ju avslöja att när det blev känt att att vi skulle få barnleverans så började ganska omedelbart jaga ny bil. Det tog 3 månader och 15 bilaffärer innan jag hittade rätt.
  • Wolfclaw

Ditt språkval i tråden får mig att tro att du har någon form av militär bakgrund så jag säger så här som svar på din rubrik: en stridsplan håller fram till första stridskontakt.

Utan att ha läst alla inlägg i tråden så verkar du vara väldigt mållåst 18 år framåt. Jag själv är nybliven förälder och tänker fram till typ nästa matning (lite raljant nu). Vad han gör när han är 18 har jag inte haft en tanke på, än mindre skrivit ner. Det kommer med tiden.

Sambon har en släkting som har samma "planeringsbehov" som du verkar ha och inget får rubba hennes cirklar. Har nog aldrig sett så nervösa barn som hennes. Lite ironiskt att hon i sin strävan efterperfektion fått så oroliga barn och sambon som varit mycket mer avslappnad har en så harmonisk och lugn fem-åring.

• Katarina76

För mig känns det som om din världsbild med att det mesta går att planera och kontrollera kommer att få sig en ordentlig törn när barnet kommit.

Många barn sover inte speciellt mycket på dagarna och vissa vill vara i famnen hela tiden för att vara nöjda och trygga. Vissa har kolik, vissa vill äta varje timme, många kan inte sova i sin egen säng i början mm.

Ditt barn kommer att ha en egen vilja som inte alltid stämmer överens med din vilja. Hur mycket strider ska man ta för att varken vara diktator eller curlingförälder?

Jag tyckte det verkade enklare att vara förälder innan jag själv blev det. Nu förstår man plötsligt varför folk säger saker som att de inte har fått duscha på hela dagen, knappt ätit mm. Att höra sitt eget barn skrika är tortyr - även i 30 sekunder.

Vilka fel du teoretiskt kan göra är:
    Att ha för stora prestationskrav på barnet.
    Att bara tala om för barnet att det är duktigt, istället för att du älskar det som det är.
    Tro att det kommer att ha samma intressen som dig, svårt att tvinga fram.
    Skämma bort barnet med prylar i stället för tid.
    Underskatta att sömnbristen kan tära på förhållandet. Man blir lätt mer ego när man inte fått sova tillräckligt på ett par veckor.

I övrigt lycka till! Det är bra att läsa på i förväg för när du blir förälder kommer "alla"  kända och okända att ha åsikter om hur du uppfostrar ditt barn.

• Freddan
    Wolfclaw skrev 2009-11-18 12:07:02 följande:
    Ditt språkval i tråden får mig att tro att du har någon form av militär bakgrund så jag säger så här som svar på din rubrik: en stridsplan håller fram till första stridskontakt. Utan att ha läst alla inlägg i tråden så verkar du vara väldigt mållåst 18 år framåt. Jag själv är nybliven förälder och tänker fram till typ nästa matning (lite raljant nu). Vad han gör när han är 18 har jag inte haft en tanke på, än mindre skrivit ner. Det kommer med tiden. Sambon har en släkting som har samma "planeringsbehov" som du verkar ha och inget får rubba hennes cirklar. Har nog aldrig sett så nervösa barn som hennes. Lite ironiskt att hon i sin strävan efterperfektion fått så oroliga barn och sambon som varit mycket mer avslappnad har en så harmonisk och lugn fem-åring.
    Nej, någon militärisk bakgrund har jag inte, däremot finner jag det hysteriskt kul att planera 18 år framåt i tiden för andra människor. När det gäller mig själv så planerar jag sällan mer än en dag framåt, om nu inte jobbet kräver det förstås.

Men jag tar till mig det du skriver. Det låter sunt. Och jag vill absolut inte ha några nervösa barn. Jag vill ha dem som en perfekt avslappnad kopia av mig själv.

Jag gillar din metamorfos om stridsplanen som bara håller till första stridskontakt. Jag ska lagra den i lillhjärnan tills det är dags för barnleverans. Då plockar jag fram den igen.
  • Freddan
    Katarina76 skrev 2009-11-18 12:12:42 följande:
    Många barn sover inte speciellt mycket på dagarna och vissa vill vara i famnen hela tiden för att vara nöjda och trygga.
    Det leder mig till nästa bekymmer jag har. Hur snabbt kan jag förvänta mig att h*n kommer att sova regelbundet minst åtta timmar per natt?
  • Stårschan
    Freddan skrev 2009-11-18 12:17:59 följande:
    Det leder mig till nästa bekymmer jag har. Hur snabbt kan jag förvänta mig att h*n kommer att sova regelbundet minst åtta timmar per natt?
    Om du visste vilken humor som ligger i dina frågor! Tja, jag har aldrig hört om en tonåring som tackar nej till minst 8 timmars sammanhängande sömn. Barn under två år är inte alltid lika lättövertalade. Det är rena lotteriet.
  • hannaliza
    Min sov åtta timmar regelbundet från att han var fyra månader ungefär (innan hade han något matuppvak). Däremot sov han inte längre än till 5.30 någon dag i sitt liv innan han blev 2,5 år. Oftast vaknade han mellan 4.30 och 5.00 - pigg som en lärka... det knep vi inte provat för att få sovmorgon till klockan sex finns inte.

Men han sov gott på kvällen - somnade mellan 18.00 och 19.00
  • Freddan
    Stårschan skrev 2009-11-18 12:57:28 följande:
    Om du visste vilken humor som ligger i dina frågor! Tja, jag har aldrig hört om en tonåring som tackar nej till minst 8 timmars sammanhängande sömn. Barn under två år är inte alltid lika lättövertalade. Det är rena lotteriet.
    Men visst måste det finnas väl beprövade tekniker som gör att även en 2åring förstår sitt bästa och vill sova åtta timmar i sträck nattetid?
  • Stårschan
    Freddan skrev 2009-11-18 13:07:33 följande:
    Men visst måste det finnas väl beprövade tekniker som gör att även en 2åring förstår sitt bästa och vill sova åtta timmar i sträck nattetid?
    Fysisk utmattning är inte fel. Att börja på dagis kan vara det som är avgörande.
  • Freddan
    Stårschan skrev 2009-11-18 13:13:09 följande:
    Fysisk utmattning är inte fel. Att börja på dagis kan vara det som är avgörande.
    Dagis? Men det har jag lärt mig här på familjeliv att det är en dödssynd. Då är jag en dålig förälder.
  • Stårschan
    Freddan skrev 2009-11-18 13:22:31 följande:
    Dagis? Men det har jag lärt mig här på familjeliv att det är en dödssynd. Då är jag en dålig förälder.
    Hur du än vänder dig så har du rumpan bak. Det FINNS inga bra föräldrar! Alla är usla enligt någon, bara på olika sätt.
  • Freddan
    Stårschan skrev 2009-11-18 13:24:09 följande:
    Hur du än vänder dig så har du rumpan bak. Det FINNS inga bra föräldrar! Alla är usla enligt någon, bara på olika sätt.
    Sånt där prat vill jag inte höra. Jag kommer att bli världens bästa pappa. Jag är inte usel, jag är ruskigt bra på mycket. Har tex redan mätt upp rummet för bilbanan.
  • Stårschan
    Freddan skrev 2009-11-18 13:26:15 följande:
    Sånt där prat vill jag inte höra. Jag kommer att bli världens bästa pappa. Jag är inte usel, jag är ruskigt bra på mycket. Har tex redan mätt upp rummet för bilbanan.
    Jamen dåså! Att du inte sa det redan på en gång! (Dags att uppdatera TS kanske?){#lang_emotions_wink}
  • Freddan

Tror det är dags av avsluta den här tråden. Jag har fått ovärderlig hjälp. Jag har kommit till insikt med mycket. Och jag kommer vid leverans att vara så förberedd man bara kan tänkas vara.

Yeah!

• Katarina76
    Min dotter var 6 mån hon sov allra första natten utan att äta. Det dröjde ett par månader till innan det blev vanligare att hon sov 7-9 timmar i sträck. Men om man är van att bli väckt varannan timme första veckorna, tycker man sen att ett par gånger per natt inte så farligt. Du kanske också ändrar ditt perspektiv och inte tycker det är så farligt att vakna någon gång per natt.
    Räddningen är när man kan börja ge på flaska, då kan man turas om med nattmatningarna.
  • Saskia

Du kommer antagligen begränsa ditt barn genom att uppfosta det olika beroende på kön.

Svar på tråden Vad kommer jag att göra för fel?