• Nlie

    Februarimorsorna som har fått fler del 2

    Dags för en ny tråd igen.
    Tiden går helt klart för fort!

    Varmt välkomna att fylla tråden med allt som sker i våra små knattars
    liv och våra egna så klart...

  • Svar på tråden Februarimorsorna som har fått fler del 2
  • Tiggr

    Gott Nytt År, lite så här i efterskott! Hoppas ni alla har haft en trevlig jul- och nyårshelg. Vi har haft det ganska bra om än lite stressigt innan jul. Nu när allt stök är över och vi är hemma igen efter en vecka på västkusten känns det som att stressen lagt sig. Skönt!

    Tack Jeckas för tipset om vällingen, tyvärr har jag inte kunnat hitta någon välling från fem månader. Inte i butik och inte när jag sökt igenom produktutbudet för semper och nestlé på webben. När jag skickade svärmor att köpa välling i deras Ica Maxi butik fick hon svaret att de inte kände till att det skulle finnas någon sådan välling och att de strävade efter att ha allt som fanns på marknaden. Nåväl nu är Alva snart sex månader i alla fall så vi ska nog klara oss. Gröten äter hon ju nu och idag började vi med vanliga smakportioner.

    De löser av varandra med sömn mina två, det har du helt rätt i. Nu har faktiskt Wilhelm sovit ganska bra ett tag men Alva har strulat ännu mer. Främst är det kvällarna. Det går inte att lägga ner henne när hon somnat vid amning på kvällen, så fort jag försöker så vaknar hon, fortsätter man är det samma sak varenda gång jag försöker lägga henne alternativt så somnar hon inte om alls. Inte förrän jag har gått och lagt mig för kvällen har hon somnat. Det har varit slitigt men jag har tyckt mig se en liten vändning de senaste kvällarna och jag hoppas verkligen att det stämmer.

    Tänk att i år fyller våra stora tre år och de små två respektive ett år. Helt fantastiskt och jag vet inte hur ofta jag säger detta nu för tiden men tiden går så fort och jag hänger inte riktigt med.


    Världens vackraste syskon, Wilhelm 070225 och Alva 090720
  • Jackass

    Hallå?! 


    Hur mår alla? Hur har ni det runtom i landet??
    Hoppas alla har det bra och att ni sluppit magsjukan som verkar härja nu. Vi lyckades få hem den hit, men *peppar peppar* så har Ida sluppit iaf. Först drabbades My, sen jag och nu är det gubben som mår lite kymigt. 
    Idag är det dags för My's 3 årskontroll och vikt/mätning av Ida gissar jag. 
    Sköt om er!!
    KRAM 
    (¯`°?.¸ ღ♥ My 070206 & Ida 090617 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • EnilemmE

    Hallå hallå!
    Jag är sååå dålig på att skriva här inne nuförtiden, eller vara aktiv här överhuvudtaget.. FB har stulit mig..
    Allt är bra med oss och vi har än så länge klarat oss från de flesta sjukdomarna som härjar! *peppar peppar*
    Och snart är det dags för våra stora busar att fylla 3 år!! {#lang_emotions_surprised} Vad hände liksom?!?! De börjar blir så stora och förståndiga. Usch då.. Fast här härjar 3-årstrotsen vilt!! Lova får utbrott flera gånger om dagen och stampar med fötter i golvet och skriker så det sjunger i väggarna.. Men men, det är bara till att bita ihop och tänka på att man ska gå igenom det en gång till om några år!
    Vi har fått ändrade dagistider oxå, så nu går Lova mån-ons, 8-13. En dag extra för den stackars mamman att aktivera 3-åringen!!

    Vi är mitt uppe i planeringen av ett husbygge oxå, så vi har fullt upp här hemma! Tomt är tecknad så nu återstår för oss att bestämma oss vilket hus vi vill bygga! (Vilket visst inte är det lättaste..) {#lang_emotions_undecided} Det ska verkligen bli skitskoj, men många beslut ska tas och vi är inte riktigt bäst på just det..


    ♥ LOVA & STINA ♥
  • Nlie

    Hej gänget.
    Här är en till som mest hänger på facebook, vi aksnke ska skapa oss en grupp där ist och umgås där? bara en tanke

    Ja snart 3 år, på måndag fyller Jamie. Det har gått så sjukt!

    Vet inte alls vad jag ska skriva mer, blank i skallen. Mne hoppas det är bra med er!


    Jamie 07-01-25 & Alexander 08-10-19
  • Jackass

    He he jag får väl villigt erkänna att Facebook snott mig med. Är lite spelberoende av FarmVille


    Bäst jag skriver GRATTIS i förskott till Jamie!! Stora killen
    Här hemma så trotsar My genom att gråta för ALLT, även om hon får som hon vill. Rätt irriterande. Jag vore nästan tacksam om jag kunde få ett stamp i golvet och lite ilska istället för detta eviga gnällande och gråtande, men, men.....bara att genomlida. 
    Ida är ju redan 7 månader också, sitter superbra, försöker krypa och två små bissingar har också tittat fram. Jösses jag tyckte hon kom nyss!.
    Jag röstar för en grupp på Facebook. Jag kanske inte är helt lätt att finna då jag har ett rätt vanligt efternamn, men inboxa så kan jag lägga till er (om ni vill). 
    STOR kram 
    (¯`°?.¸ ღ♥ My 070206 & Ida 090617 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • EnilemmE

    Jag säger oxå grattis till Jamie, om jag inte kikar in här imorrn! GRATTIS till storkillen!!

    Sen jag skrev här sist har även Stina fått två små gaddar! De syns inte så jättemycket än, men de känns väl.
    Hon sitter oxå jätteduktigt och det är väl mest när syrran "brottar" ner henne som hon tippar i golvet! Hon sitter iofs där hon sitter, för röra sig har inte varit nåt för någon av mina flickor, inte i tidig ålder iaf! Lova gick iofs när hon var 11 mån, men hon var rätt sen med att ta sig fram genom att krypa eller så.. Vi får väl se när lillhönan behagar börja förflytta sig!

    Jag heter f.ö. Emmeline och mitt ytterst ovanliga efternamn börjar på A och slutar på -son! Om nån vill lägga till mig på FB alltså!


    ♥ LOVA & STINA ♥
  • Tiggr

    Angående Facebook så är jag där lika ofta som här men inte särskilt aktiv där heller. Med en annan FL-grupp har vi skapat en Facebookgrupp istället men jag kan inte påstå att aktiviteten blev något bättre för det. Tycker det är lite med grupperna på Facebook då man t.ex. inte automatiskt ser om det kommit ett nytt inlägg. Men vi kan ju alltid göra ett försök. 

    Alva är tvärtemot vad du beskriver om Stina, EnilemmE. Hon vill inte alls sitta, bara röra på sig. Hon började så fint att sitta för någon månad sedan men när hon sedan började åla så var det inte intressant längre. Så fort man försöker sätta henne ner så hasar hon liksom ner på golvet och kravlar iväg. Wilhelm var likdan han. Verkar som hon är på gång att börja krypa också för hon ställer sig ofta på händer och knän och står så en bra stund innan hon kravlar iväg igen.

    För övrigt är det fortsatt sömnstrul, never ending story känns det som. Nu fungerar kvällarna hyfsat igen men nätterna är inte alls bra. Alva vaknar oftare än vad hon gjorde som riktigt liten och efter klockan fem somnar hon inte om överhuvudtaget. Jag är ständigt så fruktansvärt trött och det är inte alls roligt att inte orka med något om dagarna, bara vila och vila så fort jag får chansen. Det verkar som att den dåliga sömnen på natten beror på att hon inte är tillräckligt mätt inför natten men jag vet inte riktigt. Det gick så bra med grötsmakisar och smakportioner och vi ökade ganska snart på till en hel portion gröt och provade annat än grönsakspurérna. Det gick bra till en början men så blev det bara tvärstopp och hon ville inte äta. Flaskan tar hon fortfarande inte heller. De senaste dagarna har jag faktiskt fått i henne en liten burk grönsakspuré och sedan en halv portion gröt på kvällen men det är inte tillräckligt. Det är ganska så frustrerande då det inte direkt finns något att göra mer än vänta på att hon ska börja äta bättre, jag kan ju inte tvinga i henne mat.

    Med Wilhelm har det äntligen lossnat vad gäller blöjavvänjning. Vi började förra lördagen. Wilhelm får klistermärken varje gång han tar av blöjan. Klistermärkena klistrar han i en bok och efter ett antal klistermärken hittar vi på något roligt. Det har gått hur bra som helst, bara ett fåtal olyckor och de senaste dagarna har han varit blöjfri hela dagen. Wilhelm säger till om han behöver kissa även då han har blöjan på sig, t.ex. på morgonen. Igår var vi och badade och då sa han också till både när vi var i duschen och när vi var i badet. På mornarna är blöjan i regel helt torr så fortsätter det så i några dagar till tar vi bort nattblöjan också. Otroligt skönt med bara ett blöjbarn måste jag säga.

    Stort GRATTIS till Jamie på födelsedagen! Hoppas storkillen får en bra födelsedag.

    EnilemmE: Vad roligt med husbygge men hade inte ni hus som ni har hållt på att renovera? Jag satt och tittade på Hemnet för några dagar sedan när H kom förbi och det första och enda han sa när han såg vilken sida jag var inne på var "NEJ"


    Världens vackraste syskon, Wilhelm 070225 och Alva 090720
  • Nlie

    Jag tackar å Jamies vägnar

    Jag kommer adda dem som vill på FB sdå kan vi skapa en grupp där också.

  • EnilemmE

    Tiggr: Hoppas att det släpper med maten för Alvas del.
    Den biten har liksom aldrig varit nåt problem för oss, varken med Lova eller Stina. Igår provade jag att vända på välling/ersättning och gröt, då jag har gett gröt som kvällsmål innan vi lagt henne. Istället fick hon välling som kvällsmål och hon sov hela natten! Om det berodde på skiftningen eller att hon fick sova jämte mig hela natten, det kan man ju fråga sig iofs! (Förmodligen det sistnämnda!)

    Jo, vi har ett hus som vi snart har renoverat färdigt, men det är helt enkelt för litet! Det var lite våran (eller iaf sambons) ambition med detta huset. Renovera upp det för att sedan sälja det och hitta något större. De hus som är okej som säljs här hinner knappt ut på Hemnet innan de är sålda, men ändå är det oftast nåt litet som behöver göras. Vi har alltid pratat om att bygga och nu när de har gjort ett nytt område i samhället, där vi för övrigt gärna kan tänka oss att bo, så var det liksom inget att tveka på! Vi bygger helt enkelt!


    ♥ LOVA & STINA ♥
  • EnilemmE

    Med risk för upprepning Jeckas!

    Usch, jag upptäckte för en lite stund sen vid ett blöjbyte att Stina har något sammanväxta inre blygdläppar! Jag googlade givetvis det och hittade det här: www.lakartidningen.se/old/content_0438/pdf/2894_2900.pdf och det ser nästan precis ut så.. Stackarn, tänk om det gör jätteont??! Kanske är därför hon inte varit sig själv på sista tiden..
    Är det någon av era flickor som haft detta?? Det ska visst vara ganska vanligt och inte speciellt svårt att behandla heller, men jag vill ju inte att hon har ont.. Känner mig som en katastrof morsa som inte har sett det tidigare!!


    ♥ LOVA & STINA ♥
  • slovenly

    hej hallå, jag gillar iden om att försöka hålla ihop på fb istället då jag lever större delen av mitt liv där....

    hoppas alla har det bra!


    ♥♥Rasmus 070209♥♥Robin 081010♥♥
  • slovenly
    EnilemmE skrev 2010-01-24 17:48:13 följande:
    Jag säger oxå grattis till Jamie, om jag inte kikar in här imorrn! GRATTIS till storkillen!! Sen jag skrev här sist har även Stina fått två små gaddar! De syns inte så jättemycket än, men de känns väl. Hon sitter oxå jätteduktigt och det är väl mest när syrran "brottar" ner henne som hon tippar i golvet! Hon sitter iofs där hon sitter, för röra sig har inte varit nåt för någon av mina flickor, inte i tidig ålder iaf! Lova gick iofs när hon var 11 mån, men hon var rätt sen med att ta sig fram genom att krypa eller så.. Vi får väl se när lillhönan behagar börja förflytta sig! Jag heter f.ö. Emmeline och mitt ytterst ovanliga efternamn börjar på A och slutar på -son! Om nån vill lägga till mig på FB alltså!
    hm... kan inte påstå att jag hittar dej..... på fb asså!
    ♥♥Rasmus 070209♥♥Robin 081010♥♥
  • EnilemmE
    slovenly skrev 2010-02-13 23:32:29 följande:
    hm... kan inte påstå att jag hittar dej..... på fb asså!
    Skumt att jag är så osynlig på FB, för det är fler som inte hittat mig!!
    (Men du har addat mig nu, eller??! )
    ♥ LOVA & STINA ♥
Svar på tråden Februarimorsorna som har fått fler del 2