• Wailea

Vad har ni fått för riskbedömning på på KUB/NUPP?

Funderar på hur siffrorna ser ut som ni fått efter KUB/Nupp. Har sett den åldersmässiga riskbedömningen men visst får många betydligt bättre siffror efter testet? Vill ni dela med er av ålder samt den riskbedömning ni fått vore det intressant att höra hur det kan se ut!

• Svar på tråden Vad har ni fått för riskbedömning på på KUB/NUPP?
  • Ms Kanga

vill bara förtydliga - det är upp till var och en att avgöra om man kan/ orkar/vågar behålla ett barn med kromosom-fel med allt som det innebär. Jag dömer inte någon oavsett vilket beslut man fattar måste det kännas rätt för den familjen

• Blondie 68
    Ms Ms Kanga skrev 2010-02-16 20:53:13 följande:
    vill bara förtydliga - det är upp till var och en att avgöra om man kan/ orkar/vågar behålla ett barn med kromosom-fel med allt som det innebär. Jag dömer inte någon oavsett vilket beslut man fattar måste det kännas rätt för den familjen
    Precis håller med dej... Det är upp tll var och en....
  • CissiP

Hej alla,

Har läst i tråden men inte skrivit. Har idag varit och gjort nupp/kub. Gjorde även ett för knappt 2 år sen. Då blev siffrorna så här:
    36 år, 1:172 som blev 1:3438, spalten var 1,3 mm
    Den här gången blev det:
    39 år, 1:98 som blev 1:321, spalten 1,5 mm

Vi fick väl rätt bra siffror men dom hade gärna fått vara högre. Kändes lite jobbigt precis när bm sa dom men sen när det fått sjunka in och vi konstaterade att det var en smal spalt, näsbenet syntes väldigt tydligt och bebisen i övrigt hade växt som den skulle. Vi kommer inte gå vidare med något fvp eller så (vet inte om vi fått heller?). Nu är det bara att hålla tummarna fram till slutet av aug då det är dags!

• MementoMori

Idag gjorde jag mitt fostervattenprov. Jag var väldigt nervös för ingreppet och rädd för missfall. Som tur var så kände jag nästan ingenting. Det stack bara till som vid en spruta och sen kändes en lätt "mensvärk" precis efter.

Nu kommer en spänd väntan på resultatet. För två veckor sedan fick vi 1:17 på Downs syndrom. Nackspalten var 2,1 i vecka 13+6 och mina blodprov visade tydligen på något ovanligt.

Vid KUB/NUPP flyttades jag fram två dagar och nu flyttade läkaren mig tillbaka fyra dagar.Fostervattnet såg klart och fint ut sa läkaren (jag vet inte för jag låg med ögonen stängda tills han frågade om jag fortfarande var vid livet...{#lang_emotions_embarassed})

Jag har tagit ledigt från jobbet idag och legat på soffan. Det känns inget speciellt och jag har inte sett något fostervatten eller blod så jag hoppas det går bra.

• Bubblanh

Är 39 år, var på KUB-ultraljud i Uppsala idag och fick resultatet 1:12 för trisomi 13/18 och 1:900 för 21 (Downs). På måndag ska vi till Stockholm för NIPT. Svindyrt! Man kan ju undra om det verkligen är motiverat med det höga priset, eller om de bara spelar på oroliga föräldrars betalningsvillighet...

• litensmurf84

Fick mina svar idag. Gjorde kub-test i v11.5 (trodde jag var i slutet av v 13).
    Fick
    1:5863 på trisomi 21
    1:24945 på trisomi 18
    1:78722 på trisomi 13

Fritt ß-hcg 79.70 IU/I motsvarar 1.578 MoM
    PAPP-A     2.210 IU/I motsvarar 0.813 MoM

Någon som kan förklara vad de två sistnämnda mätningarna innebär och om de är bra?

• godess9

gjorde kub förra veckan och fick riskbedömning 1:76... tid för fvp den 15/4
    sjukt nervös....

• Charlie40
    Bubblanh skrev 2015-03-11 20:57:45 följande:

Är 39 år, var på KUB-ultraljud i Uppsala idag och fick resultatet 1:12 för trisomi 13/18 och 1:900 för 21 (Downs). På måndag ska vi till Stockholm för NIPT. Svindyrt! Man kan ju undra om det verkligen är motiverat med det höga priset, eller om de bara spelar på oroliga föräldrars betalningsvillighet...

Hej hur gick NIPT? Ska själv göra ett nästa vecka.
  • Bubblanh

Jag är 39 år i år, gjorde KUB i v 11 och hade risk för Down's 1:900 och trisomi 13/18 1:12.
    Vi tog då ett NIPT och alla dessa risker kunde avskrivas (mindre än 0,01%).

• Lejonhierta

Jag gjorde KUB 39år, tvillinggraviditet där ena fostret precis dött innan. Då kan man egentligen inte lita på blodproven, men NUPP och KUB gav 1:20 000 oavsett. De mäter inte variabler förbi 20 000 sa läkaren. Tittade man bara på åldern innan undersökningen så hade jag ganska hög risk, kommer inte ihåg men det var väldigt hög risk större än 1:100. Hade inte räknat med så fina resultat utan hoppades att iallafall ha över 1:250 som är vårt sjukhus gräns för vad som anses hög risk.

• Lejonhierta
    CissiP skrev 2010-02-16 21:13:55 följande:

Hej alla,

Har läst i tråden men inte skrivit. Har idag varit och gjort nupp/kub. Gjorde även ett för knappt 2 år sen. Då blev siffrorna så här:

36 år, 1:172 som blev 1:3438, spalten var 1,3 mm

Den här gången blev det:

39 år, 1:98 som blev 1:321, spalten 1,5 mm

Vi fick väl rätt bra siffror men dom hade gärna fått vara högre. Kändes lite jobbigt precis när bm sa dom men sen när det fått sjunka in och vi konstaterade att det var en smal spalt, näsbenet syntes väldigt tydligt och bebisen i övrigt hade växt som den skulle. Vi kommer inte gå vidare med något fvp eller så (vet inte om vi fått heller?). Nu är det bara att hålla tummarna fram till slutet av aug då det är dags!

Vi hade bara fått göra fvp om det var 1:250 eller högre risk.
  • Drottningen70

Fick bara en siffra...

1:10000 . Vid 38 år.

• Skogsbryn

Det här var en ganska gammal tråd såg jag men svarar ändå eftersom jag såg att fler gjort det. Tycker åxå själv det är intressant att läsa nyare svar när man söker i forumet på olika saker Glad

Jag är 39 o fick 1:20 000 när vi gjorde KUB. Fick ingen annan info om vätskespalt etc. Eg ville bm inte säga siffrorna heller, de uppger tydligen bara 'hög risk' eller 'låg risk' på mitt sjukhus enl henne. 

Svar på tråden Vad har ni fått för riskbedömning på på KUB/NUPP?