Hur fort kan en tapp förkortas som är ca 27 mm?
Hej!
Förra veckan när jag var i v 27+3 var jag på en kontroll på spec.MVC för att mäta livmodertappen. (Min son föddes spontant i v 31+3 efter att jag öppnat mig "tyst".) Tappen var då 27,5 mm och innan dess har den legat på runt 34 mm. Doktorn tyckte att det såg bra ut och att jag inte behövde gå på fler kontroller, men att jag borde bli sjukskriven.
Känns så konstigt att jag inte ska på fler kontroller. Betyder 27,5 mm att jag med säkerhet kommer passera 34 fulla veckor? Varför tyckte hon i sånt fall att jag skulle bli sjukskriven? Och om jag inte passerar 34 veckor, så borde jag ju få cortison. Hur ska jag veta när jag behöver åka in för att få cortison? Jag känner inte av smärtsamma sammandragningar eller tryck nedåt eller annat. Lär säkert märka när vattnet går, men då känns det lite för sent för att hinna få cortison.....
Jag har väldigt mkt sd, men inga som gör ont. Har lite mensvärk ibland men aldrig samtidigt som en sd. Och det hade jag inte med sonen heller..
Är det ngn som haft en tapp på runt 27 mm runt v. 28 och fött prematurt? Eller gått hela vägen?