• kiwi81

Hur fort kan en tapp förkortas som är ca 27 mm?

Hej!

Förra veckan när jag var i v 27+3 var jag på en kontroll på spec.MVC för att mäta livmodertappen. (Min son föddes spontant i v 31+3 efter att jag öppnat mig "tyst".) Tappen var då 27,5 mm och innan dess har den legat på runt 34 mm. Doktorn tyckte att det såg bra ut och att jag inte behövde gå på fler kontroller, men att jag borde bli sjukskriven.

Känns så konstigt att jag inte ska på fler kontroller. Betyder 27,5 mm att jag med säkerhet kommer passera 34 fulla veckor? Varför tyckte hon i sånt fall att jag skulle bli sjukskriven? Och om jag inte passerar 34 veckor, så borde jag ju få cortison. Hur ska jag veta när jag behöver åka in för att få cortison? Jag känner inte av smärtsamma sammandragningar eller tryck nedåt eller annat. Lär säkert märka när vattnet går, men då känns det lite för sent för att hinna få cortison.....

Jag har väldigt mkt sd, men inga som gör ont. Har lite mensvärk ibland men aldrig samtidigt som en sd. Och det hade jag inte med sonen heller..

Är det ngn som haft en tapp på runt 27 mm runt v. 28 och fött prematurt? Eller gått hela vägen?

• Svar på tråden Hur fort kan en tapp förkortas som är ca 27 mm?
  • Katarina76

Hade oupptäckt vattenläckage från v. 29+2.

v. 30+5 fortfarande 4 cm tapp
    v. 31+4 kl 1615, ca 2 cm tapp (det skulle dröja upp till 3 veckor innan födseln)
    v. 31+4 kl 2253, dottern född

Jag skulle nog vilja ha fler kontroller om jag vore dig, även om vattnet inte gått.

• kiwi81

Oj! Hade du vattenläckage hela tiden, eller slöt sig hinnorna? Eller hade du vattenläckage trots 4 cm tapp? Vad läskigt! Och vad fort din tapp förkortades!! Den gick alltså från 4cm till 2cm på 6 dagar och sen föddes dottern samma dag!!?! Hade du några känningar under tiden? Smärtsamma sammandragningar eller tryck nedåt eller ngt annat tydligt?

• Proletariatet

v.22+2 var tappen 1,6 cm.
    v.25+ var tappen 0,5 cm.
    v.30+ var tappen utplånad, jag var öppen fyra centimeter och hinnblåsan buktade ut.
    v.35+1 föddes sonen.

Tilläggas bör att jag var strikt sängliggande på sjukhus under hela tiden (fick i perioder gå och hämta mat och äta sittandes).
    Blir du sjukskriven så vila mycket! Vilan kan till och med göra att tappen stärks och blir längre igen!
    Jag hoppas bebisen stannar kvar länge!

• Katarina76

Jag misstänkte själv att det var vattenläckage fr o m v. 29+2, blev då undersökt av BM samma dag som sa att det inte kom något när hon klämde mig på magen. Fick även utslag på blodspår i urinprovet samma dag och tre dagar framöver.
    V. 29+4 fick jag några ordentliga sammandragningar precis när jag var hos min ordinarie BM och undrade om det kunde betyda något och om hon trodde jag läckte vatten. Hon sa att det "var för tidigt" att läcka fostervatten och jag blev inte undersökt alls.
    V. 30+4 träffade jag läkare på SpecMVC som också klämde på magen och sa att det inte var vattenläckage. Jag hade då 4 cm tapp. Jag behövde nu ha binda varje dag för att inte det skulle gå igenom kläderna.
    V. 31+4 kom ytterligare större mängder, så då kontaktade jag förlossningen istället (eftersom ingen annan hade öppet på julafton). Då kl 1615 hade jag 2 cm tapp, vattenavgång kostaterades, och de trodde att de kunde hindra förlossningen genom sprutor och dropp, möjligen i 3 veckor till. Varje timme sa jag till att värkarna ökade, men de trodde de skulle avta snart. De blev less på mitt "tjat" kl 2115 och undersökte mig igen, då hade jag öppnat mig 7 cm och fick veta att jag troligen skulle föda samma kväll. Så blev det också.

Jag vet alltså inte om min tapp förkortades under en vecka eller under den halvtimme, det tog att åka till förlossningen och sitta i väntrummet innan jag undersöktes. Jag kände mig allmänt öm och spänd om magen samt stötkänslig, men inga tydliga sammandragningar den sista veckan. De tror nu i efterhand att vattenläckaget berodde på att jag hade extra mycket fostervatten och att det gick hål p g a det höga trycket. Sedan hade jag tydligen tur som inte födde direkt utan att det gick två veckor innan det satte igång.

• kiwi81

Katarina76, åh vad jobbigt att ingen tog dig på allvar!!!! Vet precis hur det känns. Förra gången blev jag hemskriven på fredagen den 21 dec med orden "det är inget fel på din tapp". Detta trots att jag var öppen 1 cm och bara hade ca 1 cm tapp kvar. Läkaren sa t o m att jag inte hade några restriktioner längre. Några timmar senare, trots att jag fortsatte med strikt sängläge när jag kom hem, så gick vattnet. Eftersom jag fått höra att det inte var ngt fel och eftersom det bara sipprade vågade jag inte kontakta förlossningen igen (jag hade ju precis blivit hemskriven) utan tyckte att det var pinsamt att jag var tvungen att gå med bindor för urinläckage eller ngt liknande. Så jag gick med vattenläckage hela helgen, men när det inte slutat på söndagen och maken föreslog ett bad, vågade jag inte chansa utan ringde för att få en kontroll. Jag ringde på morgonen den 23e och fick en tid ngn efter kl tre på eftermiddagen. Då konstaterades vattenavgång och jag fick värkhämmande sprutor och åka ambulans till ett sjukhus som hade platser kvar på neo. Magen höll sig lugn på måndagen och min son föddes på tisdagen, på juldagsmorgon!

• Katarina76

Jag skulle också rekommendera vila så mycket som möjligt. Då vet du att du gjort vad du kan. Eftersom jag övertygades att jag inte läckte vatten så jobbade jag inom handeln i julrusningen samt julstädade till 0200 dagen innan födseln eftersom vi skulle fira jul hemma hos oss. Kan ju säga att jag haft ganska dåligt samvete för det eftersom det är motsatsen till vad man ska göra om det är risk att man föder för tidigt. Det känns bättre nu när jag kontaktat SpecMVC och de erkänt att de gjorde en missbedömning och att jag borde blivit inlagd direkt.
    Hoppas din bebbe stannar inne riktigt länge!

• lugna gatan

Hoppas att det går bra. Som alla sagt, så är nog vila enda lösningen för att undvika att tappen förkortas mer. Något som de andra däremot inte sagt, är att tappen är rörlig och kan även gå ihop och förlängas igen.
    Själv så blev min tapp bara kortare och kortare, men när jag var inlagd i 4 veckor och delade rum med två andra långliggare, så förvånades vi över när den ena tjejen haft en ½cm tapp och den veckan efter var 2cm igen. Det är alltså fullt möjligt för tappen att återhämta sig och dra ihop sig så att den blir längre igen också.

Svar på tråden Hur fort kan en tapp förkortas som är ca 27 mm?