• paprikatingeling

Ni som nyligen har genomgått närståendeadoption: hur gör man?

Hej!

Vi har ett Danmarkstillverkat litet knytt som beräknas anlända i slutet av december. Jag vill gärna kunna adoptera så fort som möjligt och undrar nu hur jag ska gå tillväga. Jag har läst en massa bra info i äldre trådar och rätt bra koll i stort hur det går till, men vem kontaktar man först? Visst måste man få någon blankett att fylla i? Har letat mig snurrig på kommunens och tingsrättens hemsidor men all info handlar ju förstås om internationella adoptioner med hänvisningar till adoptionsorganisationerna. Vi bor på Södermalm i Stockholm.

• Svar på tråden Ni som nyligen har genomgått närståendeadoption: hur gör man?
  • linjes

Det finns ingen specifik blankett utan du kan använda den blanketten som finns på www.mia.eu/ alt skriva en egen ansökan

• Gaytjej

Gött att du börjar dra i detta paprikatingeling!

Hur har det gått med faderskapsutredningen, har ni varit och viftat med ert Triangelkvitto någonstans? Fick ni förresten också bara ett kvitto i excel-format skickat via mailen?

• paprikatingeling

Tack linjes! Känner mig dock inte 100:a på vilken blankett man egentligen ska fylla i.

Ja, det känns som att det kanske är på tiden...

Nej, vi har inte tagit tag i faderskapsutredningen än. Ska ringa stadsdelsområdet i veckan. Vi fick ett intyg skickat till oss med stämplar och allt eftersom vi mejlade och berättade om den kommande faderskapsutredningen. Då fick vi raskt två st, ett från läkaren och ett från receptionen... :) Vi kunde nämligen inte hitta något kvitto alls från Trianglen...

• Gaytjej

Jag mailade och bad om ett kvitto så det var därför vi fick ett. Borde förstås mailat och bett att få ett intyg istället. Är ju inte försent dock!

• linjes

Det går inte att länka till just den blanketten men den heter iaf

Ansökan om prövning av förfarandet vid enskild adoption

Skickas in till TR i ditt län

• Gaytjej
    paprikatingeling skrev 2009-11-17 17:57:02 följande:
     Ja, det känns som att det kanske är på tiden...

Jag tänkte förresten främst på att ni skulle bereda vägen medan vi surfade i ert kölvatten ;) Inte många veckor kvar för er nu läste jag i ngn tråd, var det sex veckor?

Tack för info, linjes!

• FamilyGay

Jag tror att vi bara ringde först och sen fick alla blanketter av dem. Vi bor också på Söder och vi fick en tant som inte var alltför trevlig till att börja med och väldigt väldigt nyfiken. Så var beredda på att svara på helt oviktiga frågor om vad som hellst som faktiskt inte har med ärendet att göra och som kan vara lite för närgågna. Men hon är inte ond bara lite korkad så allt gick bara bra och vi är nöjda såhär i efterhand och skulle inte gråta ifall hon skulle göra nästa utredning också. Men de har två utredare tror jag så kan ju bli den andra.. Men ring dem först så ordnar det sig nog

• paprikatingeling

Tack linjes och FamilyGay! Får väl se om vi får samma tant som ni och om hon har lärt sig något eller fortfarande ställer dumma frågor.

Gaytjej: Just det! Bereda vägen var det ju, ska bli! ;)
    Japp, 6 veckor kvar... Galet!

• åra

Vi gjorde så här:
    Innan födseln - kontaktade familjebyrån, dvs de som ska göra själva utredningen och bad om besök för att förbereda nedläggning av faderskapsutredning.
    Efter födseln kontaktade de oss och sa att allt var klart (fast det ska man kanske inte lita på händer i alla kommuner!).
    Jag skickade då in ansökan till Tingsrätten och BETALADE IN pengar (375 för att de ska ta upp ärendet. Jag fick alla blanketter tillsammans med en checklista skickade till mig efter att ha ringt dem. Det finns ett papper där man ska skriva sin motivering till varför man vill adoptera knyttet.
    Jag skrev ett medgivande till adoptionen och bifogade handlinarna.

Sen var det bara att vänta tills Familjebyrån lagt ner faderskapsutredningen och TR tagit upp ärendet och begärt in utredning fr familjebyrån (soc alltså). Vi fick samma tant vid båda adoptionerna så det gick lite snabbare med skrivnadet andra gången. När soc-nämnden godkänt utredningen (man får vänta på att de ska ha sammanträde också!) gick den iväg till TR som sedan skulle besluta i ärendet och efter 7-8 mån så var det hela klart.

Alltså:
    ring familjebyrån på soc
    kontakta TR och be om blanketter o checklista

sen rullar det på. Kanske.

• paprikatingeling

Tack åra!

Vi har nu ringt familjeenheten på Södermalms stadsdelsområde (gissar att det motsvarar familjebyrån). De tyckte att det var smidigast att vi kommer in en gång, efter att barnet är fött och får faderskapsutredningen nedlagd och kör igång adoptionsprocessen. Annars måste vi komma in två gånger. Jag vet inte vad som är bäst, men det verkar ju som att de har haft hand om en del närståendeadoptioner här...

Men vi ska ringa igen och höra om det går att få tag i blanketterna tidigare och börja fylla i innan barnet kommer.

• Egalia

Vi sa till faderskapsutredaren på familjerätten att jag ville adoptera så fort det gick och hon gav oss blanketter och skrev även in detta i faderskapsutredningen. Så fort vi fick bekräftelse på att faderskapsutredningen var nerlagd så skickade vi in ansökan, samtycke, personbevis, kopia på intyg om nerlagt faderskap. Vi hade allt klart då och postade in direkt. Lycka till!

• DorAnn

1:Kontakta familjerätten i kommunen och begär att få faderskapsutredningen påbörjad. I vårt fall fick vi tjata lite för att detta skulle göras innan barnet fötts. Men det gick och vi fick komma dit på en träff och lämna in vårt kvitto på insemination.

2: När bebisen är född kommer dess personnummer automatiskt att anlända till familjerätten efter ett par veckor pga det inte finns någon klar pappa. Endast gifta heterosexuella män räknas automatiskt som pappor vad jag förstår. I vårt fall agerade familjerätten då genom att sätta igång faderskapsutredningen och meddelade oss att så var fallet. Kanske behöver man i andra fall ligga på här?

3:När faderskapsutredningen var klar fick vi beslutet hemskickat till oss. Nu skall ansökan om adoption in till tingsrätten. Se länk:www.famratt.com/adoption/ad_ansokan.htm. Vad vi inte kunde läsa oss till här var att bifoga kopia av faderskapsutredningen och att man skall betala in avgiften till tingsrätten i förskott.

4:Sedan ger tingsrätten familjerätten i uppdrag att utreda adoptantens lämplighet. I vårt fall innebar detta 3 träffar samt att vi skulle lämna in två referentbrev. I vårt fall var utredarna lite osäkra om vad referntbreven skulle innehålla, men vi fick hjälp här: www.adoptera.nu/refbrev.jsp Våra referenter tyckte det var svårt att skriva så de behövde tid på sig, så förbered gärna era referenter i tid så kan de i alla fall kan påbörja skrivandet.

5:När familjerätten har gjort sin utredning skall ett par olika nämnder besluta enligt utredningens rekommendation, detta tar sin lilla tid, särskilt om det är semestertider.

6:Sedan skickar kommunen sin rekommendation till tingsrätten som beslutar om adoption och man får ett skriftligt besked om beslutet. Lycka! Jag skrev på min dotters hälsodeklaration inför vaccinationen häromveckan, något som jag inte varit berättigad till att göra innan. Konstigt att en så liten grej kan göra en så stolt.

Svar på tråden Ni som nyligen har genomgått närståendeadoption: hur gör man?