1:Kontakta familjerätten i kommunen och begär att få faderskapsutredningen påbörjad. I vårt fall fick vi tjata lite för att detta skulle göras innan barnet fötts. Men det gick och vi fick komma dit på en träff och lämna in vårt kvitto på insemination.
2: När bebisen är född kommer dess personnummer automatiskt att anlända till familjerätten efter ett par veckor pga det inte finns någon klar pappa. Endast gifta heterosexuella män räknas automatiskt som pappor vad jag förstår. I vårt fall agerade familjerätten då genom att sätta igång faderskapsutredningen och meddelade oss att så var fallet. Kanske behöver man i andra fall ligga på här?
3:När faderskapsutredningen var klar fick vi beslutet hemskickat till oss. Nu skall ansökan om adoption in till tingsrätten. Se länk:www.famratt.com/adoption/ad_ansokan.htm. Vad vi inte kunde läsa oss till här var att bifoga kopia av faderskapsutredningen och att man skall betala in avgiften till tingsrätten i förskott.
4:Sedan ger tingsrätten familjerätten i uppdrag att utreda adoptantens lämplighet. I vårt fall innebar detta 3 träffar samt att vi skulle lämna in två referentbrev. I vårt fall var utredarna lite osäkra om vad referntbreven skulle innehålla, men vi fick hjälp här: www.adoptera.nu/refbrev.jsp Våra referenter tyckte det var svårt att skriva så de behövde tid på sig, så förbered gärna era referenter i tid så kan de i alla fall kan påbörja skrivandet.
5:När familjerätten har gjort sin utredning skall ett par olika nämnder besluta enligt utredningens rekommendation, detta tar sin lilla tid, särskilt om det är semestertider.
6:Sedan skickar kommunen sin rekommendation till tingsrätten som beslutar om adoption och man får ett skriftligt besked om beslutet. Lycka! Jag skrev på min dotters hälsodeklaration inför vaccinationen häromveckan, något som jag inte varit berättigad till att göra innan. Konstigt att en så liten grej kan göra en så stolt.