• anna h29

50000 kr/mån - hur mycket får vi låna?

Hej!
    Jag och min sambo (33 år gamla) kommer ha 2 x 25 000 kr/månad innan skatt, när han också är färdigutbildad. Vi har enbart csn-lån som vi betalar på varje månad, ca 1400 kr var. Vi har ett barn på 3 år, slutbetald bil och jag börjar bli sugen på hus eller radhus.

Vad kan ni kloka människor gissa att vi skulle få i lån? Vi har ingen kontantinsats att tala om (jag har ca 35 000 kr sparat och visst är det dumt att barskrapa sig helt, eller?).

Skulle vara intressant att veta i vilken prisklass man kan titta på. Vi bor i Göteborg och för 2 miljoner får man inte mycket till radhus ens.

/Anna

• Svar på tråden 50000 kr/mån - hur mycket får vi låna?
  • MammaTove

Vi lånade till allt när vi köpte lägenhet. Då hade maken ca 19 000 innan skatt och jag 17 000. Fick lånelöfte på en miljon och max hyra/avgift på 6500.-.
    Nu hamnade vi en bra bit under men ändå...

• JAG är BÄST
    Tecken skrev 2009-11-18 19:36:39 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 19:22:43 följande:
    Och vi fick knappt lån på 1,3milj. Tror det kan var skillnad, eftersom du lånade till hus - vi lånade ju till lägenhet.Men jag har hört att bankerna blivit mer restriktiva idag. Och om de var hårda redan då, för fyra år sedan...Olika banker bedömer olika, säger en bank nej kan en annan säga ja.
    Har haft lån själv med på lägenhet,, å då var jag dessutom mellan 2 olika jobb= inget fast jobb.
    Låg lön,,,lägenheten kostade 125.000:- DÅ!! Men mycket för en ensam person å en hyra på 3600:- (boendekostnaden hamnade på 5500:- med lån å hyra. el å annat tillkom.
  • anna h29
    glasbubblan skrev 2009-11-18 19:18:21 följande:
    Jag snackade med en mäklare för ett tag sen som menade att ett par med 2 x 25 000 lätt kunde köpa en villa för fyra millar... men jag undrar jag. Har iofs bekanta som köp hus för drygt tre med den inkomsten, men det handlar ju om vad man får för lägenheten man säljer/insatsen också.
    Nu bor vi tyvärr i hyresrätt och ingen av oss äger någon bostadsrätt, så där går det inte att få loss kontanter heller. Men som någon skriver här, man kanske redan nu skulle boka en tid hos banken för att checka läget. Min man är inte riktigt färdigutbildad än så det dröjer lite till. Tills dess får vi försöka spara ordentligt.
  • Mankapanka

Spelar väl ingen roll. Jag lånade ENSAM 595.000:- UTAN sparade pengar på kontot,,,,eller någon hög lön.Reglerna är ju densamme idag.
    Nej, det är en oerhört skillnad i regelverk idag. Har du helt missat kreditkrisen och dess orsaker?
  • Tessideluxe

Idag får inte bankerna låna ut mer än 85 procent av bostadens värde som bolån (med bostaden som säkerhet). En del banker beviljar blancolån på resten eller en del av det som saknas, men då bankerna förutspår en prisnedgång på bostäder de närmaste åren har de blivit väldigt restriktiva.

De banker vi pratade med när vi skulle köpa vårt hus krävde 7000 per vuxen och 3500 per barn kvar när bokostnaden var betald. För er skulle det då innebära att ni först måste ta undan 17500 kr av er nettolön. Sen får ni räkna ut vilka andra räkningarna ni har och därefter se vad som blir kvar till bolån (ränta + amortering) och eventuell avgift om ni köper bostadsrättsradhus.

Tänk också på att de flesta banker idag kräver amortering ner till 70-75 procent av bolånet, så ni kan inte ha lånet räntefritt och ska ni låna blanco blir räntan högre.

Gör denna uträkning först så får ni se om ni har råd att köpa ny bostad. Kommer ni fram till att ni har råd, så tar ni med er kalkyl till banken och pratar bolån. Gör detta innan ni börjar leta hus/radhus som ni inte vet om ni har råd att köpa.

• Tessideluxe
    Tessideluxe skrev 2015-09-12 07:01:20 följande:

Idag får inte bankerna låna ut mer än 85 procent av bostadens värde som bolån (med bostaden som säkerhet). En del banker beviljar blancolån på resten eller en del av det som saknas, men då bankerna förutspår en prisnedgång på bostäder de närmaste åren har de blivit väldigt restriktiva.

De banker vi pratade med när vi skulle köpa vårt hus krävde 7000 per vuxen och 3500 per barn kvar när bokostnaden var betald. För er skulle det då innebära att ni först måste ta undan 17500 kr av er nettolön. Sen får ni räkna ut vilka andra räkningarna ni har och därefter se vad som blir kvar till bolån (ränta + amortering) och eventuell avgift om ni köper bostadsrättsradhus.

Tänk också på att de flesta banker idag kräver amortering ner till 70-75 procent av bolånet, så ni kan inte ha lånet räntefritt och ska ni låna blanco blir räntan högre.

Gör denna uträkning först så får ni se om ni har råd att köpa ny bostad. Kommer ni fram till att ni har råd, så tar ni med er kalkyl till banken och pratar bolån. Gör detta innan ni börjar leta hus/radhus som ni inte vet om ni har råd att köpa.

Såg nu att denna tråd är från 2009, så jag hoppas att Anna hunnit köpa ett hus Mina råd är dock så generella att de kanske kan hjälpa någon annan.
  • Noname00

Hade vart kul å veta hur det gick, har ni köpt något eller bor ni kvar och kommit frammåt i ert sparande?

• IsadoraW1
    Tecken skrev 2009-11-18 19:04:37 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-11-18 18:59:40 följande:

Köpte ni hus i år? Vi hade det svårt då vi skulle låna till en lägenhet för fyra år sedan - och vi hade en bra bit mer än 35.000kr sparat.
    Spelar väl ingen roll. Jag lånade ENSAM 595.000:- UTAN sparade pengar på kontot,,,,eller någon hög lön.

Reglerna är ju densamme idag.
    Är reglerna verkligen desamma idag? - jag trodde det var krav på 15% kontantinsats numera?

Antar att man kan låna till kontantinsatsen också som ett blanco lån men det lär bli hiskeligt dyrt..
  • Noname00
    IsadoraW1 skrev 2017-11-22 08:37:10 följande:
    Är reglerna verkligen desamma idag? - jag trodde det var krav på 15% kontantinsats numera?

Antar att man kan låna till kontantinsatsen också som ett blanco lån men det lär bli hiskeligt dyrt..
    Det är krav på 15% kontantinsats, dock inget som säger att man inte kan låna till den förutsatt att du har ekonomi, dock inte med bostaden som säkerhet utan det blir då ett blancolån med högre ränta.
  • anonym maria
    Tessideluxe skrev 2015-09-12 07:01:20 följande:

Intressant uträkning! Kul att se en uträkning med så konkreta siffror, det gör det lättare att förstå hur bankerna tänker. Jag ska sätta mig ner och räkna lite nu.
  • MissMagnolia

Fundera på vilken boendekostnad ni klarar först :) det kanske inte är så kul att lägga större delen av inkomsten på bostad. Sen undrar jag om det verkligen går att låna kontantinsats, till pantbrev och lagfart idag?

Tänk på att de räknar på att man ska klara en högre ränta än vad som är idag. Länsförsäkringar räknade på 7% när vi lånade i år.

Men boka ett möte med en bank och prata med dem!

Svar på tråden 50000 kr/mån - hur mycket får vi låna?