• myrstacken

Ni som pluggar på distans på kvällar och helger hur hinner ni med det?

Ni som pluggar på distans på kvällar och helger hur hinner ni med det?
    Jag är mamma till en flicka som somnar mellan 19.00 - 21.00 på kvällarna. Olika tider olika dagar.

Att börja plugga så sent som 21.00 på kvällen är ju så sent. Jag kommer somna framför böckerna!

Hur får ni det attfungera?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:45
    Min flicka vill att jag nattar och nöjer sig inte med sin pappa så allt hänger på hur tidigt som hon vill sova.

• Svar på tråden Ni som pluggar på distans på kvällar och helger hur hinner ni med det?
  • Saaaraa

Jag pluggar heltid på distans.
    Vi bor i en etta och dottern somnar gärna när vi går och lägger oss. Hon kan inte sova klockan 19-20 för att hon vaknar av att man rör sig här inne, lägger sig ungefär 22-23. Får sitte uppe många hela nätter. Klarar mina kurser med hyfsade betyg(har fått VG på alla mina lästa kurser)

Istället för att fördela studietiden på antal timmar om dagen så blir det att man gör mycket under en kväll+natt, ingenting dagen därpå osv. Man får ta de tillfällen som ges.

• sessessa

Jag fixade det inte. Har försökt i 3månader, men nu har jag hoppat av.
    Dock jobbar jag heltid på dagarna och har därför bara kvällarna, och då kraäver ju mina två barn och min sambo lite uppmärksamhet och hjälp också.

De gäller att ha självdisiplin, vilket jag helt saknar!

• Skogstokan

Hej
    Jag planerar också att börja plugga till våren, och kommer förmodligen få lägga många kvällar på detta. Min dotter lägger sig sju varje kväll. Hon är två år.
    Hur gammal är din tjej? Går det inte att vänja henne vid att somna samma tid varje kväll? Och att pappa nattar måste man ju börja med nån gång, annars har man ju ingen frihet som mamma! Vi vande henne vid att pappa kan natta samtidigt som jag slutade amma, det tog ett tag så klart men sen har det funkat bra.
    Hoppas det löser sig, lycka till med studierna!!!

• myrstacken

Vad pluggar du till och hur kommer det sig att ni inte har erat barn på förskola?

Saaaraa skrev 2009-11-18 20:56:57 följande:
    Jag pluggar heltid på distans.Vi bor i en etta och dottern somnar gärna när vi går och lägger oss. Hon kan inte sova klockan 19-20 för att hon vaknar av att man rör sig här inne, lägger sig ungefär 22-23. Får sitte uppe många hela nätter. Klarar mina kurser med hyfsade betyg(har fått VG på alla mina lästa kurser)Istället för att fördela studietiden på antal timmar om dagen så blir det att man gör mycket under en kväll+natt, ingenting dagen därpå osv. Man får ta de tillfällen som ges.
  • Saaaraa

Just nu läser jag bara in gymnasiet på komvux. Jag vill inte ha dottern på förskola än, tycker att hon är för liten för det, dessutom kommer lillebror om ett tag och jag kommer ändå vara hemma med honom då. Då kan dottern lika gärna vara hemma.

När han kommer i mars tänker jag pausa studierna i ett halvår, eller gå ner till deltid, har ännu inte bestämt mig... och när jag ska köra heltid igen kommer dottern möjligtvis få börja på förskola. Då är hon 2,5-3 år.

• mega mags

Jag läser halvfart och är hemma med två barn. min man jobbar 80% När han är ledig pluggar jag! bl.a. helger och hans pappalediga dag! Självklart kan man plugga kvällstid, men säg den som orkar det även om man lägger varsitt barn?
    Sedan tror jag att om man bara är bestämd och låter det gå några dagar så kan pappa lägga!

• kutiom

Jag sitter oftast på kvällarna när dottern somnat och det fungerar fint. Blir det för sent för ofta brukar vi vila efter dagis då hon också är lagom trött. Innan hon började på dagis däremot lyckades jag inget vidare med mina studier, var tvungen att sluta - disciplinen lyckades inte infinna sig ordentlig så tröttheten tog över på kvällarna. Lycka till!

• drömhus

Jag planerar att läsa när barn nummer 2 kommer. Min pojke på 3 kommer att gå på förskola minst 15 timmar och beroende på vilken studietakt jag väljer så kan jag ev ansäka om utäkad tid för min son. Jag har pluggat ca 25% nu när jag har jobbat 75% och har suttit en stund när sonen leker på eftermiddagarna plus kvällar när sonen sover. Han somnar runt 19-20. Det är ju även olika hur svåra kurserna är som man läser. Det ser man ju från kurs till kurs och delmoment till delmoment.

• myrstacken

Men hur orkar du med dagarna utan att vara trött som ett vrak?

För mig är sömnen jätteviktig för att orka med allt så om jag elelr vår flicka eller min man blir sjuka så spricker ju allt..

Saaaraa skrev 2009-11-18 20:56:57 följande:
    Jag pluggar heltid på distans.Vi bor i en etta och dottern somnar gärna när vi går och lägger oss. Hon kan inte sova klockan 19-20 för att hon vaknar av att man rör sig här inne, lägger sig ungefär 22-23. Får sitte uppe många hela nätter. Klarar mina kurser med hyfsade betyg(har fått VG på alla mina lästa kurser)Istället för att fördela studietiden på antal timmar om dagen så blir det att man gör mycket under en kväll+natt, ingenting dagen därpå osv. Man får ta de tillfällen som ges.
Svar på tråden Ni som pluggar på distans på kvällar och helger hur hinner ni med det?