Anonym skrev 2009-12-08 13:47:32 följande:
Jagvet vad du går i genom, jag lider av precis samma är livrädd för smitta och vill inte dra hem till min familj, mitt problem är kondomer på gatan, haha skriver jag nu för jag vet att det låter otoligt men min hjärna säger migg att jag har röt kondomen med min tex sko jag drar då till mig smitta och jag vet att detta inte är farligt innerst inne men paniken tar över, man vill få allt bekräftat att det inte är farligt och så tvärrar jag händerna konstat, som tex nu, nu kommer jag vara väldigt prsonlig...jag har på väg till mitt jobb en dag gått för bi en kondom, jag trampade inte på den men det spelar inger roll, jag har sett en och är nu rädd att det fanns smitta i den som jag kunde ha blivigt smittad av , sedan tror jag att mina skor har rört vi en stol och nu kan jag inte vara nära den stolen för då tror jag att jag nöddar den och för hem smitta till mitt hem och skadar dom jag älskar....förstår ni hur jävla löjligt detta är?!!!!!! Jag vill inte leva så här men mina tankar kan jag inte styra över, Vet någon hur man sakll göra........
Vad jag vet så har kognitiv beteendeterapi visat sig vara mycket positivt verksam på den här typen av specifika fobier. Du lider av en fobi som är nyare än de andra och som därför kanske ses av allmänheten som "märkligare" men det är samma drivkrafter bakom HIV/Aids-fobi som det är när det gäller sedan länge kända och kanske även mer accepterade fobier som agorafobi, araknofobi, hydrofobi och så vidare.
Vissa studier pekar mot att fobier kan vara reaktiva, andra menar att det finns ett samband med depressioner.
Jag skulle säga att du bör söka hjälp eftersom din fobi begränsar dig och plågar dig (det finns ju också människor som har en mycket mildare variant av fobitillstånd som inte i egentligen mening påverkar deras vardag).
Man har sett goda resultat hos fobiker som har fått antidepressiva läkemedel.
Du är inte ensam om att ha det så här. Jag har för mig att så många som 15% av befolkningen lider av en eller flera specifika fobier.
Det går att göra något åt!