Hur skulle Juul göra?
Min snart 3åriga dotter är frustruerad över att ha en lillasyster som är snart 6 månader. Stora flickan har hittills varit hur snäll och omtänksam som helst, men nu har det vänt och hon slår och sparkar lillasystern, spottar och skallar henne, tar hennes leksaker och kastar bort eller på henne. Hon förstår att det är fel, men kan inte hejda sig.
Jag försäker ge henne så mycket uppmärksamhet som helst och hon har pappan alldeles för sig själv, men problemen är som värst när vi är hemma på dagarna.
Jag är så trött på att tjata på henne.
När hon slår så markerar jag direkt att det är fel genom att säga att "Du får inte slå, eller sparka etc" och lyfter upp henne och sätter ner henne en bit bort. Jag har försökt att prata snällt som tex. att "jag blir ledsen eller arg när du slår eller att det kan göra ont på lillasystern eller att Hur tror du det skulle kännas för dig om någon annan slog dig etc", Jag har även blivit jättearg på henne och skrikit åt henne och sagt till henne att gå ut från tex, köket eller rummet och komma tillbaka när hon har förstått sin handling, jag har försäkt att uppmuntra henne överdrivet när hon nån gång smeker lillasystern snällt genom att klappa händerna och säga att det var fint av henne etc, men INGENTING hjälper och situationen blir bara värre och värre hemma. Jag går på helspänn varje gång hon går förbi lillasyster och snart vågar jag inte ha lilasystern på golvet alls eller i babysittern.
Vad skulle Jesper Juul råda mig att göra?