• Gulligatjejen

tisp för lekar med 9månaders bebis?

Jag har en snart 9månaders bebis hemma! har ni några bra tips vad man kan hitta på med dom i den åldern? vad brukar ni hitta på?
    vi har börjat sitta och lyssna på kassetband med bok, Leka titut-lekar och lyssna till spel-lekasker, har även börjat läsa böcker för honom nu men det verkar han inte vara så intresserad av..han lessnar efter nån minut och vill krypa iväg istället och göra annat!

• Svar på tråden tisp för lekar med 9månaders bebis?
  • yatsy

vill jag med ha.. Idag satte jag mig på golvet med bebis och syster mitt emot och rullade boll. Hon skrattade gott och storasyster tyckte det va kul och rulla med! Har du testat imse vimse spindel ? Det e mycket intressant när man grejar med händerna :) och sjunger då såklart..

• maximum

-Min son gillar att leka tittut med en kökshandduk som man lägger över hans huvud så får han ta av den själv.
    -Bygga torn som dom kan riva
    - Leka kurragömma älskar han. Jag springer i förväg och sötter mig tex bakom tv:n då kommer han i gåstolen efter och skrattar som bara den och är alltid lika glad när han hittar mig.
    - Ge och ta. Man ger dom en grej sen sträcka fram handen och säga tack tack när dom lägger tillbaka grejen i din hand

• Sandret

Vi brukar gå omkring och titta på saker. Lampan, klockan, spegeln, en tavla med får på, micron, blommorna i fönstret mm.
    Flera kan hon titta på eller peka åt när man frågar vad dom är.
    Vi har också börjat läsa böcker, och så lyssnar vi på musik och sjunger en del.
    Men jag håller med, det är jättesvårt att roa nu! Hon leker helst inte själv på golvet längre så mamma kan sitta vid dator tex... ;)

• Gulligatjejen

Tack för tipsen :) dom verkar låta bra för Robin! jo har testat Titut lekar och han älskar det och imsevimse spindel :) bygga torn av klossar och rulla boll ska jag prova med :)

• Katarina76

Jag fyller en låda med leksaker och så får hon plocka ur dem. Eller så sjunger vi också imse vimse, mammas lilla kråka(eller var det prästens), titt ut framför spegeln, leka flygplan (lite jobbigt), bäras omkring och känna på saker: typ dörrhandtag, bokhyllan, gardinerna.

• Mamma till tre kottar

Titta vad han gör och härma honom, invänta hans reaktion och härma igen. På så stt kan ni skapa små dialoger av rörelser, agerande och ljud. Det är belönande för man får så mycket kontakt och dessutom är det raketbränsle för språkutvecklingen.

Bästa leken är alltså - härma honom och vänta.

Svar på tråden tisp för lekar med 9månaders bebis?