• lejonmamma

Det här med pojkvänner!!

Nu är jag tveksam hur hård jag ska vara. Naturligtvis vill jag vara stenhård, men det är ju inte alltid bäst. Hur resonerar andra med femtonåriga tjejer? Nu har tjejen något på gång med en kille som är arton år. Vi bor i en mindre ort så jag känner ju till lite om vem han är och vilka hans föräldrar är. Men till frågan, är jag sjåpig och löjlig om jag framhärdar att jag vill ha den kollen att jag kräver ett "samarbete" med killens föräldrar? Min tjej är dock femton, inte arton, och tidigare erfarenheter med pojkvänner är att de skenar iväg och tror att de är så himla vuxna. Artonåringar får och kan ju gå längre vad gäller festande och annat. Jag har nolltolerans vad gäller alkohol o sånt. Men jag är inte dummare än att jag fattar att femtonåringar är pigga på allt... Men vad jag undrar är hur mycket andra föräldrar har koll och krav på vad som gäller. Det är bra jävla svårt att känna att mangör rätt... Är jag för slapp? Är jag för hård? Huvva, hjälp mig med synpunkter!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-22 11:44
    Men vad skönt att se att det finns "ungdomar" som tycker att föraäldrar har rätt! :) Jag vill ju bara att hon ska må bra och ha ett bra liv. Och med tanke på kommande gymnasium långt hemifrån så vill jag ju känna att jag är trygg med hur hon har det i livet. Jag hoppas att det ska gå bra med denna killen om det blir något av det. Tack så himla mycket för dina ord!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-26 19:50
    Tack alla som ger synpunkter! Jag har träffat killen ifråga nu, och han verkar himla trevlig och go, och bor hemma gör han också. Jag är nog lite sjåpig av mig. Men jag vet ju hur artonåringar kan vara, har ju också varit i den åldern med killar runt mig... :S Men dock tror jag att det kan bli bra detta. Fast nog är det en vinglig väg när det ska till att jämkas olika viljor...

• Svar på tråden Det här med pojkvänner!!
  • PappaMajki

jag är själv 20 så inte mycket äldre än 18.. tycker så du tänker är normalt.. om jag TEX hade träffat en tjej som va yngre.. så hade jag absolut utan tvekan velat att Tjejens mamma "gick" med på det .. annars hade jag inte alls försökt hur starka känslor jag än haft. tycker du tänker helt rätt.. och att du ska köra på det :) får du ingen respons från hans föräldrar så tycker jag inte han ska få träffa din dotter. det kan snabbt gå åt helvete när det gäller olika fest nivåer.. men samtidigt om det funkar så kan det gå otroligt bra.. e det kärlek dom har till varandra så borde det inte vara några problem för dom att "följa" dina "regler" ja du förstår vad jag menar.. :) kör på det du skrivit i TSen. hade jag träffat en tjej som va yngre än mig så hade jag tyckt det va helt underbart att tjejens mamma tänker som du....

• kaji

alltså samarbete med killens föräldrar kan ju vara lite svårt att kräva.

förutsätter nästan att killen bor hemma, annars blir det ju väldigt konstigt.

när vår äldsta var 15 hade hon 19 årig pojkvän och han bodde ju inte ens i samma stad som sina föräldrar, tänkte aldrig ens tanken på att söka något samarbete med dem.

• lillekatt
    PappaMajki skrev 2009-11-21 09:44:38 följande:
    får du ingen respons från hans föräldrar så tycker jag inte han ska få träffa din dotter.
    Men det tycker jag verkar lite hårt. Föräldrarna kan ju likagärna säga att killen nu är 18 och att TS mamma får ta det med honom istället.
    Vilket jag också skulle ha gjort i TS fall. Alltså snackat lite med killen.
  • mama86

träffade min sambo när jag var 15-16 år och han 18. min pappa la sig inte i alls vilket var skönt. det enda jag saknade var att han inte ringde varje dag och kollade läget när jag var borta. han tog mest förgivet att jag sov hemma hos killen. visst drack vi en del och så men tror inte min pappa kunde hindrat mig ändå.
    min mamma däremot var väldigt negativ ifrån början till vårat förhållande vilket har gjort att min sambo och hon inte har någon bra relation nu heller. han har aldrig kännt sig välkommen. man kan aldrig sätta stopp för kärleken.
    bästa är nog att få honom att känna sig välkommen så att han självmant öppnar upp sig och även din dotter. jag dålde aldrig något för min pappa men mycket för min mamma, det säger väl mycket

• ichbintova

Är man kär så är man.
    Och åldern är bara en siffra.
    Hon kanske är väldigt mogen för sin ålder? Jag vet inte.
    Men jag vet iaf att det enda du kan göra är att prata med henne om vad du tycker, om alkohol och sånt.
    Men du måste ge henne chansen med honom.
    Det är hennes liv och hennes framtid.
    Du kan inte styra din dotters kärlek.

• lillamamman

Åldersskillnaden verkar okej..
    Jag tycker också att du tänker helt rätt, det borde din dotter uppskatta..

Svar på tråden Det här med pojkvänner!!