• PippiLottan

varför tidigt VUL?

Har blivit gravid med hjälp av pergotime. Pratade med en på IVF-kliniken igår och hon sa att det var jättviktigt att göra ett tidigt vul, och att jag skulle kontakta MVC först efter jag gjort det.
    Kom mig inte för att fråga då, men varför är det så viktigt att göra ett tidigt? Är det större risk för MF om man blivit gravid med pergo?

• Svar på tråden varför tidigt VUL?
  • pusslan

Aha. Trodde risken var så gott som obefintlig. Strålande. Ännu en sak att oroa sig för med andra ord...

• PippiLottan

pusslan:men utomkveds är ju jättejätteovanligt. Jag har ingen i hela min bekantskapskrets som drabbats av det och då har i princip alla barn

• pusslan

Min mamma har. Och två kompisar. Så det är inte jätteovanligt.

• Pimpinellan

Jag vet en tjej som haft hela TRE utomkvedes vid IVF. Läkarna fattade ingenting för så många hos en och samma kvinna ska nästan vara omöjligt. 4.e gången gick det dock vägen!
    Utomkvedes är ju rätt ovanligt hur som helst och inget man direkt behöver oroa sig för.

• theresiaw
    pusslan skrev 2009-11-22 11:09:01 följande:
    Aha. Trodde risken var så gott som obefintlig. Strålande. Ännu en sak att oroa sig för med andra ord...
    eller hur =(
    hmmm
  • NiWa

Stopp, stopp... Inte hålla på och oroa dig! Vi fick också tidigt VUL efter Pergo, för att man vill kolla ev flerbördsgraviditet.
    Njut av möjligheten att få se ditt barn tidigt - oro kommer du få nog av ändå när barnet väl kommer.

GRATTIS!!!

Prins Liam kom till oss 15/1 -08. Han är vårt underbara mirakel!
  • pusslan

Tydligen hade jag all anledning i världen att oroa mig. Vi gjorde VUL igår och fostret vara bara hälften så stort som det borde vara. Med största sannolikhet kommer graviditeten att leda till missfall då det lilla pyret verkar ha slutat växa redan. Jag är 7+2 och fostret var endast 5 mm. Verkligen inte bra. Bara tomt och sorgligt.

• theresiaw
    pusslan skrev 2009-12-03 19:25:42 följande:
    Tydligen hade jag all anledning i världen att oroa mig. Vi gjorde VUL igår och fostret vara bara hälften så stort som det borde vara. Med största sannolikhet kommer graviditeten att leda till missfall då det lilla pyret verkar ha slutat växa redan. Jag är 7+2 och fostret var endast 5 mm. Verkligen inte bra. Bara tomt och sorgligt.
    åh nej så tråkigt!
    jag lider med dej!

skickar massa styrke kramar
  • Strix

Pusslan - såg du hjärtaktivitet?

Jag hade samma upplevelse i fredags på VUL. Var 6+2 med ett embryo på endast 2,9 m.m., men det var hjärtaktivitet. Som jag har förstått det är det inte kört då, men lite svajigt.

• pusslan

Jo då. Hjärtat pickade som bara den - åtminstone gjorde det det i onsdags. Vi ska tillbaka på fredag. Vi försköker hålla modet uppe, men läkaren var så allvarlig att jag verkligen inte tror att det kommer att gå vägen.
    Just nu vill jag mest säga väldigt många fula ord och aldrig sätta min fot på en ivf-klinik så länge jag lever...
    Hoppas att ditt lilla pyre tar sig.

• Strix

Än så länge är hjärtaktiviteten det viktiga - så det finns hopp för oss båda. Lycka till på fredag! Vi har nästa VUL om drygt en vecka.

• Utlandssvensk76

Lycka till Pussalan och Feia! Nar man ar sa tidigt i graviditeten ar det ju svart att veta exakt hur langt gannen man ar sa aven fast man tror man ar 6+2 tex ar man kanske bara 5+ nat och det kan ju forklara storleken pa fostren.

Jag hoppas och tror att det kommer att ga vagen!!

Jag blev gravid pa 1a pergoforsoket och ska pa VUL nasta tisdag pa 6+5 och hoppas att vi far se nat.

• Mamma till Philip Nova Elliot

Vi går på privat MVC och där är det rutin att göra ett tidigt VUL, om man vill såklart. Ett sätt att verifiera att där är en graviditet. Känns bra tycker jag att få se det så tidigt. På "vanliga" mvc ingår detta dock inte. Inte heller nupp/kub om man inte kommit upp i 35 års åldern.

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 3/5-10 ★*☆
Svar på tråden varför tidigt VUL?