• Lum

Flerspråkiga barn senare med språkutvecklingen?

Min son är nu 11 månader och hör för tillfället minst tre språk om dagen (två hemma och ett tredje på dagis). Han har inte börjat prata alls än. han verkar heller inte förstå särskilt många ord.

Jag har ingen panik alls angående hans språkutveckling, utan är säker på att det kommer att komma när han är redo.

Men jag är lite nyfiken på om andra föräldrar till flerspråkiga barn har upplevt att deras barn är senare i språkutvecklingen än andra barn. En del menar ju att om barnet hör fler språk så tar det längre tid att lära sig.

Vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Flerspråkiga barn senare med språkutvecklingen?
  • Shmone

Det är mycket individuellt. Jag har inte märkt att mina barn är senare än andra bara för att dom är tvåspråkiga. (hebreiska/svenska)
    Sonen som nu är fem år har lite uttalssvårigheter, men har aldrig haft problem med ordförrådet. Dottern som är 4 år pratade 6-7ordsmeningar och hade ett STORT ordförråd innan hon ens hade fyllt två år. Och tredje barnet är väl den som är som senast.. Hon har precis börjat prata nu och har nyss fyllt två år.

Däremot märker man ju att dom kan fler dagisord på hebreiska och mer hushållsord på svenska. Ordförråden språken emellan är långt ifrån identiska.

• Anme

Min store kille var ganska sen, han började inte prata förrän han var knappt tva ar, da blandat svenska och tyska. Men nu pa 4-ars kontrollen berömde de hans tyska och han pratar bra svenska ocksa, han vet ocksa att det är tva sprak som han kan sära pa.

Min lille kille 22 manader har precis börjat säga diverse ord och tvaordsmeningar, blandat svenska och tyska hej vilt och med fel konsonanter i en del ord. Ganska sen han ocksa alltsa.

• jessamy

Min dotter är 11 månader och säger "mamma, pappa och titta". Jag pratar svenska med henne, pappan flamländska och jag och pappan pratar en mix av engelska/svenska och flamländska med varandra.

Förskolelärarna på våran öppna förskola sa att barn som blir två språkiga generellt kan vara senare på att börja prata för att de måset först sortera..

vi har nu varit i Belgien i3 veckor och hon säger ingenting på nederländska en.

• Wagram
    jessamy skrev 2009-12-02 16:50:11 följande:
    Min dotter är 11 månader och säger "mamma, pappa och titta". Jag pratar svenska med henne, pappan flamländska och jag och pappan pratar en mix av engelska/svenska och flamländska med varandra. Förskolelärarna på våran öppna förskola sa att barn som blir två språkiga generellt kan vara senare på att börja prata för att de måset först sortera.. vi har nu varit i Belgien i3 veckor och hon säger ingenting på nederländska en.
    Detta ar lite ot, men jag vill varna for att blanda spraken hemma. For att barnet skall kunna skilja pa spraken kravs att de kan koppla en viss person till ett visst sprak. Ju mer foraldrarna blandar deston mer blandar barnen, enligt forskning.
  • jessamy

Jo det är nog så :) Fast jag håller strikt svenska till henne och han håller strikt nederländska det är bara när vi pratar med varandra. Vi pratade enbart engelska förut och han håler på att lära sig svenska så han pratar svenska med mig och lägger till engelska och nederländska när han inte kan ett ord.

Vi spelar enbart nederländsk musik hemma och enbart nederländsk film om vi har film på när hon är vaken..
    Alla andra runt omkring henne pratar ju svenska.

• Ain

Min barnläkare tyckte att min dotter var tidig med sin sprakutveckling, och om jag jämför med manga ensprakiga barn sa är hon nog det.

Vi pratar tva sprak hemma (jag svenska pappa tyska) och hon har ett tredje (franska) pa dagis. Plus lite engelska.

• jessamy

Tänk vilken tur våra barn har som får språk serverade :) Vad bra för dom när dom blir stora =)

• Badger

Jag uppfattar min son som ganska sen med språket. Vi pratar svenska hemma och på dagis är det franska. Han är nu 2 år och 1 månad och har precis börjat säga tvåordsmeningar, men det är fortfarande väldigt sällan.

Den senaste månaden har han dock börjat säga enormt många nya ord och sedan sommarsemesten (då han bara hörde svenska i en månad) har han slutat blanda franska och svenska. Så hemma säger han bara svenska ord (förutom nej som han oftast säger bara på franska...) och på dagis säger han franska ord.

Förståelsen är det dock inget som helst fel på, varken på svenska eller franska (enligt dagispersonalen).

• Blue face

Enligt vad jag har läst (i böcker angående flerspråkiga barn), så börjar de generellt sett inte att prata senare än andra barn. Däremot bemästrar de språket/språken till fullo senare än enspråkiga barn. Det verkar också, generellt sett, som att flickor börjar prata tidigare än pojkar. Mina 2 pojkar (tvåspråkiga) har båda varit sena med talet, men jag tror inte att det beror på tvåspråkigheten. Däremot blandar min största son (4,5 år) tyska och svenska och det beror ju självklart på tvåspråkigheten.

• bido

Vi har tre sprak hemma. arabiska svenska franska. han borjade inte att prata forann han var ca 2 ar och :2 manader! och nar n pratade sa pratade han svenska arabiska

• Sofiko

Var son ar 2,5 ar och pratar svenska och grekiska. Svenska ar han jatteduktig pa och pratar 6-7 ords meningar och kopplar ihop manga meningar nu sa man kan ha en ordentlig konversation med honom. Grekiskan ar han lite samre pa och det blir mest 3-4 ords meningar och kan farre ord. Han blandar nastan aldrig spraken och oversatter at oss nar den andra pratar "sitt sprak" med honom. Han ar nog ganska tidig generellt med att prata sa han tillhor nog inte genomsnittet, men jag tror det har hjalpt att vi har skillt spraken at fran borjan och oftast lagt till vad ordet heter pa mammas/pappas sprak nar vi sager nya ord, t.e.x "det har ar en stol, och pappa sager karekla". Nu fragar han sjalv vad ordet heter pa det andra spraket beroende pa vem som lar ut ett nytt ord.

• Blue Bear

Sonen (17 mån) säger inte mycket än.
    Han säger varken mamma, pappa eller så. Vi pratar bosniska hemma med han och mellan oss och svenska får han via dagis.
    Han är lite sen om man jämför barn i hans ålder på dagis som enbart har svensktalande föräldrar men jag har märkt att sonen förstår mkt mer än vad man tror.. men själva talet kommer väl nån gång.

Just nu är det ett eget språk han pratar som bara han förstår

• Hëllef
    Badger skrev 2009-12-03 10:12:09 följande:
    Jag uppfattar min son som ganska sen med språket. Vi pratar svenska hemma och på dagis är det franska. Han är nu 2 år och 1 månad och har precis börjat säga tvåordsmeningar, men det är fortfarande väldigt sällan. Den senaste månaden har han dock börjat säga enormt många nya ord och sedan sommarsemesten (då han bara hörde svenska i en månad) har han slutat blanda franska och svenska. Så hemma säger han bara svenska ord (förutom nej som han oftast säger bara på franska...) och på dagis säger han franska ord. Förståelsen är det dock inget som helst fel på, varken på svenska eller franska (enligt dagispersonalen).
    Då är vi i exakt samma sits Har en dotter på snart 2,5 år som pratar svenska hemma och franska på dagis. Här har det hänt massor med språket sedan i somras. Känner förresten igen det där med att säga nej bara på franska, samma här
  • Ain

Haha, min dotter pa 2 ar säger nej pa alla sina tre sprak - däremot bara ja pa franska

• MrsFreckles

Tror inte att dottern, 2 ar och 3 manader, ar senare; hon sager 2-3-ords meningar pa bade svenska och engelska, portugisiskan ar val den som ligger "efter" lite men verkar forsta det mesta, sager ocksa en del ord. Pa dagis sager de att hon pratar jattebra for sin alder.

Hon vander sig till mig och fragar efter nagot pa svenska, sedan kan hon vanda sig till pappa och fraga samma sak fast pa portugisiska, naturligt for henne men kan inte lata bli att tycka det ar lite haftigt!

• Mental

Det är ju väldigt individuellt!
    Jag började prata vid 9 månaders åldern och kunde flera ord på tre olika språk, sen vid 5 -6 års ålders så pratade jag relativt flytande engelska med.
    Har både hört att en del barn blir förvirrade av många språk och att en del blir "smartare".
    Jag tror helkt enkelt att språket är som resten av utvecklingen, vissa lär sig sitta senare, vissa tidigare.
    Nu pratar vi bara svenska med lillan här hemma då min sambo inte kan polska eller serbiska, men hos morföräldrarna (som hon träffar ofta) pratar vi olika språk, jag kanske inbillar mig men ibland verkar det som hon förstår haha =)

• Dorian Ertymexx
    Lum skrev 2009-11-22 07:50:11 följande:
    Min son är nu 11 månader och hör för tillfället minst tre språk om dagen (två hemma och ett tredje på dagis). Han har inte börjat prata alls än. han verkar heller inte förstå särskilt många ord. Jag har ingen panik alls angående hans språkutveckling, utan är säker på att det kommer att komma när han är redo.Men jag är lite nyfiken på om andra föräldrar till flerspråkiga barn har upplevt att deras barn är senare i språkutvecklingen än andra barn. En del menar ju att om barnet hör fler språk så tar det längre tid att lära sig. Vad är era erfarenheter?
    Jag började tydligen tala rätt sent, och jag var i liknande sits som palt.
  • southernbelle

Min son pratar inte alls sa man begriper nat. Han ar ett ar. Vi oroar oss inte direkt da all forskning sager att flersprakiga barn tar lite mer tid pa sig (av naturliga skal).
    Jag har nagra kompisar som tjatar hal i huvudet pa deras barn pa bade svenska och engelska och det ar bara jobbigt for alla som ar i narheten sa jag tror inte det ar sa lyckat heller.
    Tyvarr sa blandar vi spraken hemma da min man inte kan svenska. Min son forstar mer svenska an engelska da jag ar hemma med honom hela dagarna. Du behover nog inte oroa dig, utan det lossnar nog sa smaningom.

Svar på tråden Flerspråkiga barn senare med språkutvecklingen?