• jmynt

hur fick ni pergotime

jag har en pco diagnos och har fått metformin utskrivet men det funkar inte, mitt bmi ligger på 26,6 men har grov benstomme. Jag undrar hur länge man måste ha försökt att få barn innan man får pergotime. jag har en dotter på snart 6 månader och min mens har varit tillbaka i tre månader, vi har inte skyddat oss men inte heller gått in för att bli med barn. det tog två år att få till våran dotter och jag vill ha barn tätt, kan man få pergotime utskrivet redan nu tro? eller måste man hålla på o försöka själv länge först

• Svar på tråden hur fick ni pergotime
  • FamiljenBrocka

Jag fick pergotime utskrivet då min ägglossning inte var så stark.

♥ Nellie 2006-09-06 ♥ ✫Bf 2010-06-19✫
  • jmynt

ok för jag tror inte att jag har någon ägglossning, mensen är jätte oregelbunden, men hur kan de kolla det

• Bollen82

Jag fick det för att jag inte hade egen äl. Jag föreslog själv pergo, eftersom jag hade läst mycket om det.

• FamiljenBrocka
    jmynt skrev 2009-11-22 11:50:22 följande:
    ok för jag tror inte att jag har någon ägglossning, mensen är jätte oregelbunden, men hur kan de kolla det
    Jag har länge testat med älstickor men inte fått någon större stegring på dom. Så läkarn bestlutade sig för att ta blodprov några dagar efter den beräknade ägglossningen för att se hur kraftig den varit. Och på så sätt så fick vi veta att ägglossningen var väldigt svag.

Så tabletterna skrevs ut till mig men dom hjälpte inte. Däremot så växtre mina cystor så jag fick sluta att ta dom.
  • jmynt
    FamiljenBrocka skrev 2009-11-22 11:56:47 följande:
    Jag har länge testat med älstickor men inte fått någon större stegring på dom. Så läkarn bestlutade sig för att ta blodprov några dagar efter den beräknade ägglossningen för att se hur kraftig den varit. Och på så sätt så fick vi veta att ägglossningen var väldigt svag. Så tabletterna skrevs ut till mig men dom hjälpte inte. Däremot så växtre mina cystor så jag fick sluta att ta dom.
    Beklagar att det inte fungerade, har du testat nåt annat tex.Vitex Agnus Castus?
  • FamiljenBrocka
    jmynt skrev 2009-11-22 12:45:22 följande:
    Beklagar att det inte fungerade, har du testat nåt annat tex.Vitex Agnus Castus?
    Nej, efter jag slutat med tabletterna så blev jag opererad då cystorna blivit så stora. Och under opn så fick dom se att jag hade endometrios. 2 månader efter opn blev jag gravid men fick missfall och nu är jag gravid i v.11 & håller tummarna att allt ska gå vägen denna gången.
  • jmynt
    FamiljenBrocka skrev 2009-11-22 14:16:22 följande:
    Nej, efter jag slutat med tabletterna så blev jag opererad då cystorna blivit så stora. Och under opn så fick dom se att jag hade endometrios. 2 månader efter opn blev jag gravid men fick missfall och nu är jag gravid i v.11 & håller tummarna att allt ska gå vägen denna gången.
    stort grattis och lycka till
  • aprilbebis

Tack trådstartaren för frågan!

Jag upprepar den då jag också undrar. Hur länge måste man försöka själv? Hur många månader ska man göra äl-test? Vi försöker o försöker men inget händer. Vart vände ni er sedan för att få pergotime?

• FamiljenBrocka
    aprilbebis skrev 2009-11-22 19:54:44 följande:
    Tack trådstartaren för frågan!Jag upprepar den då jag också undrar. Hur länge måste man försöka själv? Hur många månader ska man göra äl-test? Vi försöker o försöker men inget händer. Vart vände ni er sedan för att få pergotime?
    Vi började en utredning på varför jag inte blev gravid då vi försökt i över 1 år. Med dottern blev jag gravid första försöket.
  • Tvillingar11

Jag fick det utskrivet ungefär 6 månader efter att jag slutat med mina p piller. Mensen kom inte och jag hade ingen ägglossning. Dock så hjälpte inte pergotime mig...

• Panii

Jag fick pergo efter ett halvår och ett missfall, men jag är 31, det kanske var därför jag fick det så tidigt. Tyvärr har det inte hjälpt ännu, jag är inne på min tredje kur nu och hoppas det fungerar denna gången. Försökte ni i 2 år utan hjälp eller utredning?!

• Svenzan

Jag har bokat tid till en privat gyn för att jag har PCO och vi har försökt få barn på naturlig väg ändå sen oktiber 2008. Måste sambon följa med för att man ska kunna få pergo utskrivet eller måste man gå flera gånger båda två och göra en massa undersökningar och blidprov? Kan man få det om man går själv?

Svar på tråden hur fick ni pergotime