Hur trimma sitt barn till framgång?
Jag skulle vilja ha lite handfasta tips på hur man kan påverka sitt barn att nå framgång i livet. Och med framgång menar jag väl utvecklad karriär inom valfritt område, ekonomiskt oberoende i viss utsträckning, socialt kompetent och i övrigt mycket uppskattat av sin omvärld.
Jag är nyfiken om någon har ett bra recept på hur man kan hjälpa ens barn att nå ovanstående? Min föräldrar gjorde ett framgångsrikt jobb med mig, men tyvärr kommer jag bara ihåg deras uppfostran av mig från typ 7 år ålder och uppåt. Det är de första sju åren jag vill åt.
Kan man exempelvis spela upp en dvd med Fem myror är fler än fyra elefanter redan från start och sen låta den tugga på första året? Har man ett barn som behärskar alfabetet vid ett års ålder då?
Ovanstående exempel är kanske att ta i lite, men ni hajar säkert hur jag tänker.
En annan sak jag funderat på är ju alla dessa barn i 5-10 års ålder som inte har ngt bordskick och dessutom verkar väldigt bortskämda med vad de behöver äta och så. Hur undviker man att ett sånt nederlag som förälder?
Detta är i allra högsta grad en seriös frågeställning. Och som svar på den frågan som jag garanterat kommer att få; Ja, det är viktigt för mig.