• Freddan

Hur trimma sitt barn till framgång?

Jag skulle vilja ha lite handfasta tips på hur man kan påverka sitt barn att nå framgång i livet. Och med framgång menar jag väl utvecklad karriär inom valfritt område, ekonomiskt oberoende i viss utsträckning, socialt kompetent och i övrigt mycket uppskattat av sin omvärld.

Jag är nyfiken om någon har ett bra recept på hur man kan hjälpa ens barn att nå ovanstående? Min föräldrar gjorde ett framgångsrikt jobb med mig, men tyvärr kommer jag bara ihåg deras uppfostran av mig från typ 7 år ålder och uppåt. Det är de första sju åren jag vill åt.

Kan man exempelvis spela upp en dvd med Fem myror är fler än fyra elefanter redan från start och sen låta den tugga på första året? Har man ett barn som behärskar alfabetet vid ett års ålder då?

Ovanstående exempel är kanske att ta i lite, men ni hajar säkert hur jag tänker.

En annan sak jag funderat på är ju alla dessa barn i 5-10 års ålder som inte har ngt bordskick och dessutom verkar väldigt bortskämda med vad de behöver äta och så. Hur undviker man att ett sånt nederlag som förälder?

Detta är i allra högsta grad en seriös frågeställning. Och som svar på den frågan som jag garanterat kommer att få; Ja, det är viktigt för mig.

• Svar på tråden Hur trimma sitt barn till framgång?
  • Freddan

Gaby 01 skrev 2009-11-26 13:21:25 följande:

Nja, kanske inte en övervikt. Däremot så har personer med empatistörning lättare att i beslut köra över andra och på den vägen ta sig lite längre. Dock brukar det nästan alltid komma till en punkt där det inte går längre och problemen uppvisas ganska så tydligt, vilket medför att personen avsätts.
    Ok. Jag köper att folk med empatistörningar har lättare att köra över andra. Men finns det verkligen därmed en korrelation mellan folk med empatistörningar och folk i ledande befattningar?
  • Gaby 01
    Freddan skrev 2009-11-26 13:50:20 följande:
    Gaby 01 skrev 2009-11-26 13:21:25 följande:
    Ok. Jag köper att folk med empatistörningar har lättare att köra över andra. Men finns det verkligen därmed en korrelation mellan folk med empatistörningar och folk i ledande befattningar?
    Ja det ska finnas undersökningar och tidningsartiklar baserade på undersökningarna. Men jag tror ej undersökningarnas syfte har varit att "Din chef är psykopat". Utan mer var människor med bokstavskombinationer tar vägen i samhället och då mer på ett positivt sätt att det kan gå bra för dem med.
  • Freddan

Gaby 01 skrev 2009-11-26 13:53:44 följande:

Ja det ska finnas undersökningar och tidningsartiklar baserade på undersökningarna. Men jag tror ej undersökningarnas syfte har varit att "Din chef är psykopat". Utan mer var människor med bokstavskombinationer tar vägen i samhället och då mer på ett positivt sätt att det kan gå bra för dem med.
    Aha, jag förstår. Fast kvällstidningarna gillar onekligen artiklar som rubriceras "Din chef är psykopat".

Ja, jag får väl hoppas att jag inte besitter alltför allvarliga empatistörningar, även om det säkert finns en och annan i detta forum som tycker det.
  • Gaby 01
    Freddan skrev 2009-11-26 14:03:42 följande:
    Gaby 01 skrev 2009-11-26 13:53:44 följande:
    Aha, jag förstår. Fast kvällstidningarna gillar onekligen artiklar som rubriceras "Din chef är psykopat".Ja, jag får väl hoppas att jag inte besitter alltför allvarliga empatistörningar, även om det säkert finns en och annan i detta forum som tycker det.
  • Rar far
    Stårschan skrev 2009-11-26 11:09:21 följande:
    Vad är det för sorts stöd du talar om? Jag har liksom svårt att se vad det är som gör TS frågeställning sjuk medan din åsikt i så fall skulle vara frisk. Ni säger ju samma sak men med olika ord. Men hur var det - du läste inte böcker av manliga författare, eller hur, så du har kanske svårt att förstå hur de uttrycker sig?
    Jag hoppade över frågan förra gången, men nu när det återigen kommer upp blir jag nyfiken. Menar du att för män är "stöd och kärlek" detsamma som att vilja "få fram" en ekonomiskt framgångsrik person? Jag skulle gärna se dig utveckla det lite grand då jag inte känner igen det som ett karaktärsdrag hos mig själv eller andra män i min närhet.
  • Miominmio001
    Freddan skrev 2009-11-26 11:22:11 följande:
    tips om klassiks musik. Ska jag absolut prova när det blir aktuellt. Men jag blir nyfiken på hur din unge "blev helt förlorad" av Vivaldi? Berätta!
    Hon blev helt lugn, fixerade blicken i fjärran och såg nästan drömmande ut. När stycket klingade ut började hon gråta. Det blev många repeat, för detta var under hennes "skrika hela kvällen" period. Och musiken var ett av alla knep som vi provade för att få henne lugn.

Det var fascinerande att se hur musiken talade till henne, en så liten bebis, åtminstone vissa musikstycken. Favoriten var Vivaldis konsert i D för gitarr, andra satsen.

Tycker inte att det är något fel att önska sitt barn framgång, och hur man definierar framgång är naturligtvis olika.

Jag vill ge mitt barn ett rikt språk, kärlek till musik, humor och god självkänsla. Och hon får absolut inte börja spela fotboll. Jag skriver inte kärlek, det är väl självklart för dom allra allra flesta, eller hur?
  • Freddan
    Miominmio001 skrev 2009-11-26 14:35:35 följande:
    Hon blev helt lugn, fixerade blicken i fjärran och såg nästan drömmande ut. När stycket klingade ut började hon gråta. Det blev många repeat, för detta var under hennes "skrika hela kvällen" period. Och musiken var ett av alla knep som vi provade för att få henne lugn. Det var fascinerande att se hur musiken talade till henne, en så liten bebis, åtminstone vissa musikstycken. Favoriten var Vivaldis konsert i D för gitarr, andra satsen. Tycker inte att det är något fel att önska sitt barn framgång, och hur man definierar framgång är naturligtvis olika. Jag vill ge mitt barn ett rikt språk, kärlek till musik, humor och god självkänsla. Och hon får absolut inte börja spela fotboll. Jag skriver inte kärlek, det är väl självklart för dom allra allra flesta, eller hur?
    Låter som tunga grejer det där med Vivaldi. Jag har för mig att det finns nån samlingsskiva hemma med alla de stora kompositörerna. Jag lägger det på minnet.

Hur kommer det sig att du dissar fotbollen som karriär? För dåligt pröjs för kvinnliga fotbollsproffs?
  • Freddan
    enny signatur skrev 2009-11-26 14:55:38 följande:
    ligger inte tråden fel?
    Efter 26 sidor med inlägg så undrar du om tråden ligger fel? Hursomhelst...varför ligger den fel tycker du?
  • Tida77

Har klurat lite mer över detta och vill också tillägga att välja rätt skola till barnet. Jag är lite emot friskolor och elitskolor, men något jag inte gillar med många kommunala skolor är att alla måste följa läroplanen i samma takt.
    Har man ett barn som är väldigt kunnig i något ämne (eller fler) är det viktigt att skolan uppmuntrar det och inte håller tillbaka barnet så det inte "lär sig för fort".
    Kan knappt tänka mig något som snabbare skapar en översittande skolkande unge än att aldrig få utnyttja sina kunskaper och aldrig få en utmaning för intellektet.

Lagom är bra, men lagom är inte samma för alla individer. Alla ungar ska få leka (enligt mig då) och vara just barn, men även små barn behöver utmaningar och få känna att de klarat en för dem klurig uppgift och känna sig stolt över det.

Min bror låg tre årskurser före sina klasskompisar i matte när han gick i sexan, men skolan vägrade undervisa eller ge honom studiematerial ens för sjuans kurs. Då blir man ju förbannad. Tur han hade en syster som sparat sina matteböcker så han åtminstone fick lite utmaningar på hemmaplan eftersom skolan bara var skittråkig.

• Uppöveröronenförälskad
    Tida77 skrev 2009-11-26 18:37:03 följande:
    Har klurat lite mer över detta och vill också tillägga att välja rätt skola till barnet. Jag är lite emot friskolor och elitskolor, men något jag inte gillar med många kommunala skolor är att alla måste följa läroplanen i samma takt. Har man ett barn som är väldigt kunnig i något ämne (eller fler) är det viktigt att skolan uppmuntrar det och inte håller tillbaka barnet så det inte "lär sig för fort". Kan knappt tänka mig något som snabbare skapar en översittande skolkande unge än att aldrig få utnyttja sina kunskaper och aldrig få en utmaning för intellektet. Lagom är bra, men lagom är inte samma för alla individer. Alla ungar ska få leka (enligt mig då) och vara just barn, men även små barn behöver utmaningar och få känna att de klarat en för dem klurig uppgift och känna sig stolt över det. Min bror låg tre årskurser före sina klasskompisar i matte när han gick i sexan, men skolan vägrade undervisa eller ge honom studiematerial ens för sjuans kurs. Då blir man ju förbannad. Tur han hade en syster som sparat sina matteböcker så han åtminstone fick lite utmaningar på hemmaplan eftersom skolan bara var skittråkig.
    Jag håller med dig till viss del. Man behöver utmaningar och motstånd så man lär dig hantera den känslan som uppstår när det blir svårt. Däremot kan den känslan infinna sig vid utövandet av andra saker och sedan kan kunskapen nyttjas i de flesta situationer som kräver. Visst måste skolan göra sin del för eleven ska ha passande uppgifter för sin kunskapsnivå, men föräldrar måste ju på hemmaplan ge barnen uppgifter som lär dom att hantera motstånd redan i tidig ålder. Det är nämligen det jag tror är det farligaste med för lätta uppgifter, frånvaron av känslan att man inte kan och måste kämpa mer.
Svar på tråden Hur trimma sitt barn till framgång?