• Perry the Platypus

Strulig dagishämtning - har du bättre förslag?

Dagishämtningen blev trist idag. Sonen vägrade följa med och vägrade jacka. Smet iväg, gnällde, tramsade, krånglade. Jag ledsnade till slut och högg ungen under ena armen med skor, jacka och annat meck i andra handen och bar honom till grinden ute. Sen fick han (gallskrikande naturligtvis) själv gå i bara strumplästen till cykelvagnen, jag hivade in honom i den och spände fast honom, han fortsatte illvråla och försöka ta sig loss, jag gav upp om att försöka sätta på "locket" till vagnen och började gå med cykeln istället, han vrålade efter typ 10 meter att han ville ha skor, bråkade lite till men tog till slut på sig både skor och jacka. Vi cyklade hem.

Nu undrar jag: vann jag? Kommer jag nånvart långsiktigt på sån här tough love?

Att de andra dagisföräldrarna kanske tycker att jag verkar helt knäpp får jag ju ta; det viktiga är ju att sonen lär sig att det inte funkar att jävlas med mig vid hämtningen.

• Svar på tråden Strulig dagishämtning - har du bättre förslag?
  • AnneSophie

Ha jag har sett föräldrar lämna av sina barn iklädda pyjamas på dagis. Same same, fast tvärtom då. 

Visst kan man försöka stanna lite längre på dagis, pocka/locka och försöka men ibland så vill ju barn bara inte. Alls. Och om man nu måste åka så måste man.
    Jag har inte behövt vara med om att mina barn gjort just sådär, men om...och vi var tvugna att gå så hade jag nog också plockat upp dom under armen. Dom lär ju sig på det viset också (fast jag tror att det finns dom som tycker att det där är hemskt kränkande, vi är trots allt på FL).

• 3tjejer

Om det ofta är så så kan du göra som jag gjorde. Jag ringde dagis när jag var nära så började de förbereda dottern på att det var dags att gå. De avslutade leken, tog henne på toa och när jag kom var hon mentalt förberedd på att gå. Då gick det bättre. Vissa har svårare än andra att sluta med vad de håller på med. Min äldsta är helt klart sån att man måste förbereda och räkna ner när man ska iväg för att inte hon ska låsa sig.

• Jessa med 3

Vår son fick cykla hem utan jacka häromdagen. Min man hade hotat med det ett tag för att han tar sån evinnerlig tid på sig när man ska gå - så till slut var det liksom upp till bevis... Det går bättre nu - och säger vi nå't om att cykla hem utan jacka så skyndar han sig!

• Perry the Platypus

Nej, det är inte ofta just det händer. Har behandlat honom likadant en gång förut och då blev han nog väldigt chockad för det var kallt och väldigt blött ute och troligen en förfärlig upplevelse att gå i strumplästen, trots att det bara handlade om 5-10 meter. Man liksom, om jag hotar så måste jag ju också göra det jag hotat med. Nu kan jag iaf hänvisa till det här nästa gång han bråkar och se om det tog skruv.

Pim - bra idé. Det ska jag göra om det här händer oftare.

• LeaveMeAlone

min kille strular typ minst hälften av gångerna man ska hämta. han springer iväg och gömmer sig, "ska bara" säga hejdå, hämta något pyssel i lådan, larva omkring och undvika att klä sig osv osv. till slut blir man ju galen när man försökt att låta honom avsluta sitt i lugn och ro. förklarat varför man vill göra sig i ordning och gå på en gång osv. någonstans tar tålamodet slut och då brukar jag säga det att "nu vill jag inte vara här längre, om inte du klär på dig och följer med NU, så får du gå ut i det du har på dig"..och med det vet han att jag menar att jag konkar ut honom så får han klä på sig utanför dörren där inget distraherar och han förstår varför kläderna ska på.
    jag har iaf inte sett någon annan lösning på det. jag vill inte stå inne på dagis och bli mer och mer irriterad, börja höja rösten, att han blir arg också osv. då går jag hellre.

• Kajee

Bättre att göra som du gjorde TS än att stå och locka och pocka i evighet som en del gör. Det är inte barnet som bestämmer utan du.
    Att ringa och förvarna, som någon föreslog, är inte fel.
    Jag brukade också alltid se till att barnen fick leka färdigt den lek de höll på med (eller pyssla färdigt) i möjligaste mån. Ingen blir ju direkt glad av att slitas hastigt och lustigt från det man håller på med.

Svar på tråden Strulig dagishämtning - har du bättre förslag?