• Anonym (Lost)

Är det bara jag eller......

Är det bara jag eller finns det fler än jag som mått "konstigt" efter förlossningen, senaste förlossningen 3 månader sen.
    Jag har ofta yrsel (ostadighetskänsla) och känner mig svajig även när jag sitter ner känns det som att kroppen gungar.
    Haft mycket synpåverkan, känner mig vid tillfällen förvirrad, och läskigast av allt är när jag inte känner mig som mig själv.
    Har varit hos läkaren ett flertal tillfällen men där har det inte hittats några "fel".
    Jag mådde jätte bra första graviditeten men nu under andra graviditeten och tre månader efteråt känner jag mig så ur balans och undrar om jag någonsin kommer att bli mig själv igen.
    Finns det någon annan som mått "konstigt" och sedan kommit fram till vad det var som var "fel".
    Nu vet jag att det är många som direkt tänker: förlossningsdepp, ångest m.m men jag känner mig inte deppig eller ångesladdad utan bara totalt kroppsligt ur balans.
    Så, någon som har någon idè eller någon som känner igen sig?
    Att tillägga så har jag två barn som är 1½ och 3mån. 14 månader i mellan så graviditeterna har varit ganska tätt.

• Svar på tråden Är det bara jag eller......
  • Anonym (anonym)

Har du kollat ditt järnvärde? du kanske skulle behöva järntabletter. Det behövde ja ett bra tag efter förlossningen, då ja förlorade mycket blod.

• Anonym (Lost)

Alla mina värden är tipp topp...

• sötäpplet

Kan något vara i kläm, eller liksom hamnat "fel" efter förlossningen och att då detta är något som sätter sig på balanssinnet är min första tanke.

Vad säger läkarna då?

Man kan bli ganska knäpp av sömnbrist... (yrsel, glömska etc.) får du sova ordentligt?

• Puls

Nu har du säkert tänkt på det här, men jag vill ändå nämna det.
    Har du kollat blodtrycket, att det inte ligger för lågt?
    Hormonvärdena, så att det inte är något som spökar där?

Det är vad jag kom och tänka på.
    Men du ska inte ge dig förrän du fått något svar eller tills du mår bra, för sådär ska du ju inte behöva ha det.

Lycka till.

• Lärarn

Jag var nog deprimerad efter förlossningen, men fortsatte känna mig konstig. Inte yr och så som du beskriver, men TRÖTT och nedstämd och glömsk, ofokuserad osv. Visade sig att jag hade problem med ämnesomsättningen och får nu medicin och börjar känna igen mig själv.
    Kan vara värt att kolla sköldkörteln...

Annars kan det nog vara så att din kropp är sliten helt enkelt... Och att du med tiden och vila kommer hitta tillbaka.

• Anonym (Lost)
    sötäpplet skrev 2009-11-23 19:49:29 följande:
    Kan något vara i kläm, eller liksom hamnat "fel" efter förlossningen och att då detta är något som sätter sig på balanssinnet är min första tanke. Vad säger läkarna då? Man kan bli ganska knäpp av sömnbrist... (yrsel, glömska etc.) får du sova ordentligt?
    Min tanke har också varit att det skulle kunna vara något neurologiskt.
    Sömn får jag gott om båda barnen sover hela nätterna så....
    Läkaren vet inte riktigt vad hon ska gå på, jag har till och med fått göra en magnetröntken på hjärnan men det såg bra ut.
  • Anonym (Lost)
    Lärarn skrev 2009-11-23 19:52:44 följande:
    Jag var nog deprimerad efter förlossningen, men fortsatte känna mig konstig. Inte yr och så som du beskriver, men TRÖTT och nedstämd och glömsk, ofokuserad osv. Visade sig att jag hade problem med ämnesomsättningen och får nu medicin och börjar känna igen mig själv. Kan vara värt att kolla sköldkörteln...Annars kan det nog vara så att din kropp är sliten helt enkelt... Och att du med tiden och vila kommer hitta tillbaka.
    Jag kollade sköldkötteln i Aug och då utan anmärkning sen har jag kollat den i okt och då såg dom visserligen en viss rubbning så den ska kollas om en månad i gen så får vi se.
  • Anonym

det enda jag kan råda dig till är att du fortsätter kämpa för en diagnos. Sök de bästa läkarna i landet, det kan vara svårt för en läkare att ställa diagnos om h*n inte varit med om något liknande tidigare. Ibland handlar det om att bara tänka rätt, vad som kan vara fel i teorin och inte bara från boken.

Hoppas att det ordnar sig och att det inte utvecklas till något allvarligt!

• Anonym (Lost)
    Anonym skrev 2009-11-23 19:58:35 följande:
    det enda jag kan råda dig till är att du fortsätter kämpa för en diagnos. Sök de bästa läkarna i landet, det kan vara svårt för en läkare att ställa diagnos om h*n inte varit med om något liknande tidigare. Ibland handlar det om att bara tänka rätt, vad som kan vara fel i teorin och inte bara från boken.Hoppas att det ordnar sig och att det inte utvecklas till något allvarligt!
    Tack snälla för de orden, jag tänker inte ge upp även om man känner sig så maktlös bland läkare och sjukvården.
    Jag vet bara inte var jag ska vända mig för att få den rätta hjälpen, tips?
  • Anonym (Lost)
    Puls skrev 2009-11-23 19:49:55 följande:
    Nu har du säkert tänkt på det här, men jag vill ändå nämna det.Har du kollat blodtrycket, att det inte ligger för lågt? Hormonvärdena, så att det inte är något som spökar där? Det är vad jag kom och tänka på.Men du ska inte ge dig förrän du fått något svar eller tills du mår bra, för sådär ska du ju inte behöva ha det.Lycka till.
    Blodtrycket är bra, ligger på 110/70 Jag vet inte om det är alla graviditetshormonerna som ställt till det för mig ordentligt men samtidigt känner jag att dom borde vara ur kroppen vid det här laget.
    Ja ja det är väl bara kämpa på..
  • Anonym (Hajen)

Vet att detta är en gammal tråd men jag har upplevt precis samma sak och är nu sjukskriven för en utmattningsdepression. Kom också efter andra barnet. Hur mår du ts idag?

• Christine 602

Är det bara jag eller finns det fler än jag som mått "konstigt" efter förlossningen, senaste förlossningen 3 månader sen.

Jag har ofta yrsel (ostadighetskänsla) och känner mig svajig även när jag sitter ner känns det som att kroppen gungar.

Haft mycket synpåverkan, känner mig vid tillfällen förvirrad, och läskigast av allt är när jag inte känner mig som mig själv.

Har varit hos läkaren ett flertal tillfällen men där har det inte hittats några "fel".

Jag mådde jätte bra första graviditeten men nu under andra graviditeten och tre månader efteråt känner jag mig så ur balans och undrar om jag någonsin kommer att bli mig själv igen.

Finns det någon annan som mått "konstigt" och sedan kommit fram till vad det var som var "fel".

Nej du är inte ensam...Har precis samma historia men jag drabbades av en utmattningsdepression med mycket ångest, framförallt över känslan av att alltid svaja och vara ostadig. Mådde bra efter första barnet och detta kom efter tvåan. Kände först att jag hade svårt att ställa om synen från nära till långt håll sen kom svajigheten och lutningsfenomen. Kändes som att allt överlutade eller att jag drogs åt olika håll. Blev deprimerad och fick mycket ångest över mina symptom.

Du får gärna mejla mig och berätta hur det gick för dig. Skriv här så skickar jag min mailadress

• Anonym (Ida)

Hur gick det sen? Jag har liknande!

Svar på tråden Är det bara jag eller......