• Anonym

nån med "bra" erfarenheter av cytotec?

har fått ma konstaterat och fått en tid för återkoll på torsdag, men inget har hänt ännu.

har läst här på fl om cytotec och skrapning och känner spontant att jag inte vill ha cytotec! vill inte ha så ont som många verkar ha haft och vill inte blöda så länge! dessutom verkar det inte ha funkat för många, som ändå tillsist fått skrapas...

någon som tycker att det funkat bra med cytotec? som vill rekommendera det framför skrapning? har förstått att det egentligen är bättre för kroppen, men vet inte om det räcker...

tacksam för alla kommentarer.

• Svar på tråden nån med "bra" erfarenheter av cytotec?
  • CcS

Hej på er...
    Tror att cytotec har funkat på mig.... Vet ej säkert än. Men så vansinnigt mycket blod som rann ur mig igår så måste det ha funkat...
    efter den första tabletten cytotec så tog det ungefär 40 minuter sen satt ja med rinnande underliv på toaletten... det kom massor och mycket med klumpar.
    svimmade tack vare det att kroppen arbetade så fort så ja inte hann reagera ens. åkte in med ambulans och gyn gav mig ett rum så de kunde hålla ett öga på mig samt ta prover och se hur det låg till med blodet å så.

ja tar mig igenom detta, tack vare att min man är så otroligt omhändertagande och mån om min hällsa...
    vi pratar mycket om det hemma nu så det kommer gå över detta med.
    Känns ju bara jobbigt nu när man är mitt i eländet.

säger till er som min farmor sa till oss på våran bröllopsdag.

Var inte rädda FÖR varandra, var rädda OM varandra!!
    Kramar till er alla

• Anonym

oj, ccs, hoppas du mår ok nu och att allt kommit ut så ni kan gå vidare...

men du, jag undrar fortfarande hur det känns? alltså med facit i hand, skulle du ha gjort samma val igen? för att cytotecen funkar betyder ju inte att man är nöjd med resultatet. traumatiskt att svimma och behöva åka ambulans, jag tänker ju att det annars skulle vara fördelen med tabletter - att kunna vara hemma...

jag ska tillbaks imorgon och tror att jag ska begära att få en skrapning, och sen ska jag tigga, be eller grina mig till ett snabbt datum... tror jag.

• Anonym

imorse var jag på återbesök o träffade gyn som kollade igen med ul för att säkerställa diagnosen. sen åkte jag direkt till gynakuten, blev inlagd och fick vänta på att de kanske skulle få en lucka och ha tid att skrapa mig. det gick bra och nu är jag hemma igen, helt slut efter en lång dag med mycket känslor, men väldigt lättad...

• CcS

Jo ts jag skulle välja det nästa gång igen.
    Jag ska inte försöka fler ggr så ja kommer inte heller behöva göra dessa val...

Men ta cytotec nästa gång. Varför ja svimmade var för att min kropp svarade liiite väl för bra på tabletten. Och för att jag tappade så mycket blod för fort. Min kropp hade ju redan börjat stöta ur bebisen själv men nu fick den en liten extra kick så det var nog därför det blev som det blev.

Samma sak när ja födde minstingen nu i somras.
    Ett värkarbete på 75 minuter å 14 minuter krystvärkar så va de klart sen.
    MEN det var heller ingen dans på rosor... Har minnesluckor från nästan hela förlossningen och har svårt nu än idag å säga hur det var å vad han vägde samt längden på pojken.

Bm på förlossningen trodde inte att de skulle gå så fort så ja fick bara lustgas som smärtlindring!!
    -men cecilia, nu får du lugna dig. (70minuter från de att ja kom in, va ej öppen alls från de att ja kom in) ett värkabrete tar i regel 1 cm/timme så du kan ta de lugnt. Vill du bada?? bm ord.

shofff så va de klart.

Till er som redan börjat blöda, låt naturen ha sin lilla gång! Det kommer ut till slut.

Styrke kramar på er som behöver gå igenom den här skiten...!!

• Dramatic Chipmunk

Jag hade inte alls så jätteont som många haft, kändes som en jobbig mensvärk men det kanske beror på vilken vecka man varit i och hur stort foster och hinnsäck är? Jag var i v. 13 men fostret hade tillbakabildats till v. 7.
    Däremot tog det en halv dag innan det satte igång men när det väl gjorde det gick det ganska fort. Blödde i 1 1/2 vecka efteråt så det var normalt.

• Anonym (ma v17)

Beklagar verkligen ditt missfall, det är jättetufft att gå igenom och så otroligt sorgligt att vi är så många...

Jag har inga dåliga erfarenheter av Cytotec. När jag fick en liten blödning i v 17 och åkte till gynakuten konstaterade de med vul att fostret antagligen dött flera veckor tidigare och det mesta hade redan "tagits hand om" av kroppen, dvs det var inte så mycket kvar. Jag fick cytotec som jag skulle ta morgonen efter (det här var lör eftermiddag) för att inte behöva blöda och ha ont på natten. Tog 4 tabletter vaginalt kl sju tillsammans med citodon och voltaren och började blöda ett par timmar senare. Det mesta kom ut det närmaste dygnet, som en riklig mens ungefär och det var också ungefär i den nivån smärtan låg på också - som mensvärk. Till natten tog jag bara alvedon och hade inte ont alls. Efter detta dygn blödde jag lite i ganska exakt två veckor, sista dagarna var det bara lite ljusbrunt och bara ibland.

På återbesöket sex dagar efter missfallet såg hon bara nån millimeters rest kvar och det var väl det som kom ut de sista dagarna antar jag?

Har mått bra efteråt, inga infektioner, värk eller annorlunda flytningar. Däremot har mensen fortfarande inte kommit tillbaka, sex veckor efter missfallet nu... Hoppas kroppen är redo snart, vi längtar ju sååå efter en bebis!!

Hoppas det går bra för dig!
    Kram

• Anonym (ma v17)

Just det... glömde skriva att jag jobbade hemifrån veckan efter missfallet, men egetnligen inte pga blödningarna eller så utan mer för att jag tyckte att det var jobbigt att behöva träffa folk och berätta vad som hänt (eftersom graviditeten hade gått så pass långt hade vi ju berättat för alla... )

• Snusann

Jag fick 3 stycken tabletter att ta kvällen innan skrapning. Fick även smärtstillande i form av stolpiller, den gav mig fruktansvärd diarre och hjälpte inte alls mot smärtorna som cytotec gav. Jag hade värkliknande smärtor hela natten och fram till skrapningen, det kändes men inte så att jag inte skulle göra om det. Enligt läkaren är det bra att det känns för då arbetar livmodern och det gör skrapning lättare! Skulle absolut ta dem igen...

• Neko

Jag har bra erfarenheter. Fick det vid MA. Efter andra omgången fungerade det. Gjorde inte det minsta ont, inte ens som mensvärk. Kände ingenting.

• Anonym (Tjej26)

Jag är positivt inställd, för mig har det funkat. Gjorde en abort för 8 år sedan ( var i v.8-9?) och det minns jag som en kraftig mensvärk, tog några timmar innan allt var ute. Läste tidningar och åt godis under tiden jag väntade. Idag var jag på KK för att få ut resterna av ett påbörjat missfall ( v.16 men fostret var dött v.8) så det påminde mycket om aborten jag gjorde. Fick 4 tabl i underlivet, då blödningen redan börjat och jag ville påskynda det hela. det tog några timmar innan allt sattes igång men 6 timmar senare var allt ute. Det är en molande värk i magen men finns smärtlindring om man vill det. Beklagar missfallet!

• Mumin1

Jag har mycket goda erfarenheter. Fick ma konstaterat ca v 10, det lilla dött i v 5 typ. Tog cytotec och det funkade bra. Hade inte jätteont utan som kraftig mensvärk. Allt kom ut och testade negativt en vecka senare. Tog mina under tungan. Fick med mig citodon och alvedon att ta samtidigt eller om det var lite innan. Gick mycket snabbt. Ingen lång blödning, max 3 dagar, sedan en mens, då gravid igen och dottern är nu 11 månader. Känns mindre riskabelt med tabletter än ett ingrepp. Om du väljer detta så begär kontroll UL efter en vecka så att dom ser att allt är ute. Skönt att veta att allt står rätt till. Jag var hemma och tog tabletterna tillsammans med maken. Vi tittade på film och var tillsammans. Var sedan sjuk från jobbet en vecka mest för att få tid att smälta det mentalt, inte för fysiska delen.

Beklagar ditt missfall!!!

• Anonym

Jag fick cytotec som jag skulle ta 3 timmar innan jag skulle skrapas. Och jag var skit nervös och satt bokstavligen och väntade på att världens smärta skulle börja. Var livrädd för dom, läst att folk skrivit att de var värre än förlossningsvärkar och jag har fött barn också så jag väntade mig de värsta utav allt. Men inget hände, började blöda mer men jag fick inte värre värk än lite svag mensvärk i omgångar :) Så jag har bara bra att säga om cytotec !

• Info

Min cytotecbehandling kändes bra efter omständigheterna. Tog tabletterna hemma. Hade inte mera smärtor än vanlig mensvärk. Använde bara ibumetin som smärtlindring. Kollade på film och fick gå på toaletten varje halvtimme under eftermiddagen. Ca 4h med stundvis kraftiga blödningar. Efter det bara vanliga mensblödningar. Hade lite feber så jag fick åka in o kolla det men det var ok. Blev inte yr eller illamående. Jag har också läst en svensk studie om cytotecbehandling vid missad abortion och ofostrig graviditet. Den fokuserade på upplevelser och symptom. 72% av kvinnorna som fått cytotec behandling skulle välja att göra det igen om de hamnade i samma situation. Ca 8% var osäkra, 11% ville inte använda cytotec igen och resten hade inte svarat på frågan. Medeltid med smärta var 2 dygn och medeltid med behov av smärtlindring var också 2 dygn. Medeltid för efterblödning var 14 dagar. Studien finns på adressen old.sfog.se/presentationer_sfogv10/BHaseeb_SFOG%20Med%20Beh%20Missfall.pdf Kom ihåg att det är de med mest dramatiska upplevelser som skriver mest på forum. Det är de 11% som inte vill göra cytotecbehandling igen. Majoriteten (72% ) skriver inte på forum efteråt. De vill helst komma vidare.

• Anonym (MA v 11)

Mitt foster dog i v.9.
    Blev inlagd på sjukhuset över dagen och fick cytotec + värktabletter.
    Gick bra tyckte jag, var orolig innan efter allt jag läst, men var inte alls så farligt.
    Hade lite ont som mensvärk, men kändes bättre om man gick omkring.
    Allt var klart kl.17 (började ta första tabletterna kl.9)
    Är ca en vecka sedan och blöder nu som en vanlig mens...

• Thimmylina

Jag är inte den som sitter och skriver på forum i vanliga fall men jag kände att jag gärna vill dela med mig av sådan information som jag hade önskat att få innan jag använde Cytotec. 

Jag fick konstaterat ma i v. 14 men fostret hade dött runt v. 6 så jag hade gått ganska länge utan att veta något. Jag fick tid för vul två dagar senare och började blöda rejält kvällen innan. Jag tänkte att det var bra och att kroppen kanske tar hand om det själv till slut trots allt men på vul visar det sig att inget kommit ut. Eftersom det har gått så länge vill gynläkaren göra medicinsk abort och jag blir hemskickad med Cytotec, Citodon och Diklofenac. 

På läkarens inrådan tar jag 4 st Cytotec vaginalt och samtidigt 2 st Citodon och 2 st Diklofenac samtidigt och efter att ha läst om andra som använt Cytotec är jag minst sagt livrädd och lipfärdig när jag ligger på soffan och väntar. Efter någon timme kickar tabletterna in och då börjar jag slappna av. Jag somnar en stund och min sambo väcker mig när det är dags för ytterligare 2 st Cytotec. Jag tar dessa och känner efter ett tag hur jag börjar få lite molvärk, likt mensvärk. Blir rädd igen eftersom min smärtlindring börjar gå ur kroppen. Jag kommer alltså att få genomlida det värsta utan smärtstillande Skrikandes 

Ca 6 h efter första tabletten kan jag trycka ut fostret och börjar sedan blöda. I samma stund som fostret är ute (det gjorde inte ont) så upphör också menssmärtorna. Jag kan därmed, strax efter midnatt, gå och lägga mig och sova. Det var lite svårt att somna men mest eftersom jag var uppjagad och lite stressad. 

Det absolut jobbigaste för mig var att vara så jäkla rädd. Jag trodde att det skulle vara fruktansvärda plågor men så var det inte alls. Det kändes som mensvärk. Självklart var detta ingen rolig upplevelse men jag hade absolut inte behövt oroa mig så som jag gjorde. Däremot kunde jag ha väntat med smärtlindringen tills mensverken började komma igång. Dåligt av vården att inte kunna skicka med ett par tabletter extra när de vet om att det kan ta ett antal timmar innan det kommer igång. 

Mina råd till den som ska använda Cytotec:
    * Ha värktabletter hemma ifall du skulle behöva. 
    * Bädda bekvämt på soffan och ladda med böcker och choklad så kan du sova dig igenom det mesta och slippa vänta.
    * Ha din sambo hemma, eller en kompis om det inte går! Det underlättar att ha någon att prata med. Man vill bara att tiden ska gå. 
    * Om du har begränsat med värktabletter - ta inte dem förrän det börjar mola lite grann.
    * Var lugn och låt inte nätforumssvaren skrämma dig såsom jag gjorde. Om det inte vore för rädslan och ångesten hade min abort varit smidig och okomplicerad :)

Sist av allt - en stor bamsekram till alla er som drabbats! Även om Cytotecen inte var så farlig så är ju situationen jättejobbig. Jag håller tummar och tår och önskar stort lycka till med att bli gravida på nytt!

Svar på tråden nån med "bra" erfarenheter av cytotec?