• Anonym (Orolig)

Renoverar sönder förhållandet

Hej,
    Jag och min sambo håller på och renoverar ett hus vilket vi gjort i många år, nu har vi äntligen kunna flytta in i huset och det känns skönt, förutom att vi inte fått in vatten eller har någon toa ännu. Utan vi har dunkar med vatten, duschar hos familj/ vänner och går på utedass! Än sålänge har det gått bra, men snart börjar kylan komma och det kommer nog bli rätt tröttsamt!

Vi har vart med om mycket och haft väldigt otur med mycket, men vi har lyckats tagit oss igenom det mesta! Nu har vi haft problem med avlopps tankarna som flytit upp en gång så vi fått börja om från början och är väl både ett stress moment och det känns otroligt lessamt!

Jag förstår ju och märker att min sambo börjar ledsna på alltihop och han kommer snart inte orka mer. Jag vet inte vad jag ska göra.. jag har försökt hjälpa honom med det jag kan hjälpa honom med och försöka stötta honom när det är motgångar osv.
    Nu hinner vi knappt ses någonting utan när han kommer hem ifrån jobbet så är det bara att fortsätta jobba här hemma!

Jag vet inte hur man kan göra för att vi ska kunna umgås tillsammans lite mer och få honom att varva ner och kanske möjligen få honom att le igen som förr.
    Jag känna mig otillräcklig, ensam och samtidigt är jag rädd för jag ska förlora honom pågrund av allt detta hus! Älskar honom obegripligt mycket.
    Snälla vad ska man göra för att få gnistan tillbaka?

• Svar på tråden Renoverar sönder förhållandet
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det är många unga par som renoverar hus och har samma erfarenheter som ni. Det brukar ta längre tid och bli mer arbete än vad man tänkt sig. Jag skulle nog föreslå att ni gör en konkret handlingsplan när det gäller husrenoveringen och att ni i den lägger in ledig tid då ni två kan vara tillsammans. Ni verkar ha lagt ner mycket arbete på huset redan. Hur mycket återstår och hur lång tid kan det beräknas ta? Kan ni ta hjälp av andra eller köpa tjänster så att ni slipper göra allt själva? Det kanske är en kostnadsfråga. Ni behöver sätta av tid att bara vara tillsammans och koppla av från renoveringen. Det kan underlätta om ni åker hemifrån och vistas på ett annat ställe några dagar. Även om din sambo är stressad ochvill ha arbetet klart så tror jag det är mycket viktigt att han och ni unnar er lite ledig tid också. Ni verkar ha ett bra samarbete du och din sambo och det är mycket positivt. När ni får mer tid kommer säkert gnistan tillbaka.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Renoverar sönder förhållandet