• EnLitenSöt

    RMC Malmö-vad är era erfarenheter?

    Hej!

    Vi har just fått reda på att min sambos spermier är rätt så slöa och min gyn har sagt att han ska remittera oss till RMC för ytterligare provtagning inför assisterad befruktning.

    Vad är det för "ytterligare provtagning" man gör inför denna assisterade befruktning och hur lång tid kan vi vänta att det tar från och med nu tills att vi kan påbörja IVF om det är det vi ska göra? Kan det även inkludera insemination i ett första läge och är det någon väntetid för detta?

    Vad har ni för erfarenhet av RMC? Om det visar sig att vi ska göra IVF, kommer vi få göra det där eller kan det bli så att vi remitteras vidare till Öresundskliniken eller någon annanstans? Gör RMC ordentlig kompletterande utredning, eftersom min gyn inte gjort alla relevanta tester på mig (vill ju inte göra IVF pga manlig faktor som kanske misslyckas pga något hos mig som kanske kunde ha åtgärdats).

    Snälla, är det någon som har några erfarenheter så hjälp!!!

  • Svar på tråden RMC Malmö-vad är era erfarenheter?
  • Gaytjej

    Hoppas ni får bättre upplevelser av RMC Mas än vad smurfelina och vi har haft. Vi har varit patienter där i 2,5 år och mestadels upplevt besvikelser och frustration. Vi har också blivit bortglömde i flera olika sammanhang och vi har känt oss lågprioriterade. De flesta sjuksköterskor och läkare har dock bemött oss väl, när vi väl har varit där.

    Det som dock skiljer oss från er och som förmodligen har betydelse i sammanhanget är att vi har behövt donerad sperma och hamnat i deras märkliga karusell med skumt kösystem osv.

    Lycka till, många är ju trots allt mkt nöjda med RMC! Skulle ni inte bli det så rekommenderar jag fertilitetsklinikken Trianglen i Köpenhamn varmt!

    Smurfelina - hoppas ni får fart på de frusna spermierna ni har sparade!

  • ITM

    Håller med gaytjej att när man väl är på rmc e de jätte trevliga och jätte trevlig personal. Men som sagt kösystemet fattar jag inte.
    Så här ligger det till för oss. RMC fick vår remiss i början på maj. Efter flertalet samtal under sommaren då de hela tiden sa att det var kö och att de skulle kontakta oss när det var vår tid fick vi till slut en kallelse. Efter sista besöket i nov så beslutades det att det blir IVF.
    Läkaren skulle skicka brev till mitt landsting för ett gödkännande för ivf. Men det har hon ej gjort. Så idag ringde jag dit. Jag sa att jag KRÄVDE första lediga tid i feb men det kunde jag inte göra sa hon för då går jag före alla andra. Vadå före alla andra jag har stått i kö sedan i Maj???
    Och vet ett flertal par vars remisser inkommit till RMC i början på Dec och redan blivit kallade för IVF. E det någon som har tips hur jag ska gå tillväga. Man vill ju inte bli ovän med dem men det känns som om man måste höja rösten för att de ska fatta.

    HJÄLPPPPPPPPPPP

  • ITM

    vill bara tillägga att jag tycker att personalen är kanon inget ont om dem alls men lite dålig org kanske.....

  • ITM

    vill bara tillägga att jag tycker att personalen är kanon inget ont om dem alls men lite dålig org kanske.....

  • ITM

    vill bara tillägga att jag tycker att personalen är kanon inget ont om dem alls men lite dålig org kanske.....

  • Gaytjej
    ITM skrev 2009-12-28 22:11:28 följande:
    Håller med gaytjej att när man väl är på rmc e de jätte trevliga och jätte trevlig personal. Men som sagt kösystemet fattar jag inte.Så här ligger det till för oss. RMC fick vår remiss i början på maj. Efter flertalet samtal under sommaren då de hela tiden sa att det var kö och att de skulle kontakta oss när det var vår tid fick vi till slut en kallelse. Efter sista besöket i nov så beslutades det att det blir IVF. Läkaren skulle skicka brev till mitt landsting för ett gödkännande för ivf. Men det har hon ej gjort. Så idag ringde jag dit. Jag sa att jag KRÄVDE första lediga tid i feb men det kunde jag inte göra sa hon för då går jag före alla andra. Vadå före alla andra jag har stått i kö sedan i Maj???Och vet ett flertal par vars remisser inkommit till RMC i början på Dec och redan blivit kallade för IVF. E det någon som har tips hur jag ska gå tillväga. Man vill ju inte bli ovän med dem men det känns som om man måste höja rösten för att de ska fatta. HJÄLPPPPPPPPPPP

    Usch så frustrerande för er!

    Vi som behöver donerade spermier måste ta den här typen av konfrontation med den av personalen på RMC som tyvärr inte är trevlig. Ni som har egna könsceller slipper dock ha ngn kontakt med denna kvinna. Jag har blivit riktigt dåligt och otrevligt bemött av henne, och har hört om några till som blivit det. Därför har jag vänt mig direkt till verksamhetschefen A och i alla fall fått svar på mina frågor på ett nyanserat och förhållandevis trevligt sätt.

    När jag ringde i februari 2009 och återigen fick veta att de inte kunde ta emot oss så var gick jag på ganska hårt om att jag tycker det är grymt och oacceptabelt att låta patienter vänta på behandling så länge, vår senaste ins var då gjord i sept 08 och vi hade fått vänta pga spermabrist, inventering, tidsbrist, personalbrist, juluppehåll och sportlov och plötsligt så fanns där lite spermier till oss trots allt...!?

    Så jag tycker absolut att du ska ligga på - någon kö av ordets rätta bemärkelse tycks de inte ha i alla fall! För oss som behöver donerade spermier så tar de in nya par hela tiden medan vi andra som varit i rullorna i två år får vänta pga spermabrist (de gör 1-2 inseminationer med en gång man kommer in, misslyckas dessa så får man stå tillbaka och vänta och vänta).

  • smurfelina

    Usch då Gaytjej. Det låter ju inte så lovande. Vi ska precis ha första kontakten med denna dam. Jag tycker dock att det finns fler där som är otroligt nonchalanta i sitt bemötande. Till ITM vill jag bara säga att ni ska ligga på och tjata. Vi körde med den ödmjuka stilen länge, till ingen nytta. Nu har vi börjat säga till ordentligt och ställa krav. Vet i och för sig inte om det hjälper men det känns bättre att få sagt det man vill iaf. När jag väl har orken kommer jag att göra en skrivelse till en högre instans, för hela denna tuffa resan har skötts under all kritik. Kanske kan det hjälpa andra framöver....

  • Gaytjej
    smurfelina skrev 2009-12-29 12:32:40 följande:
    När jag väl har orken kommer jag att göra en skrivelse till en högre instans, för hela denna tuffa resan har skötts under all kritik. Kanske kan det hjälpa andra framöver....
    Det har jag också planerat att göra, men krafterna att ta ta i det har inte riktigt infunnit sig ännu.. trots att jag nu är gravid (med hjälp av IVF på fertilitetsklinikken Trianglen i Danmark).

    Det jag också kommer att ta upp (och har skrivit om till Skånes Hälso- och Sjukvårdsnämnd en gång om, men utan ngn större respons)  är orättvisan i riktlinjerna för vilka som får göra landstingsfinansierat IVF på RMC.

    Detta rör inte er som har egna spermier med fart i (hoppas som sagt att era fungerar när de väcks upp från sin vinterdvala, smurfelina!!) utan det rör homopar och heteropar med sterila män, men hittar man inget fel på kvinnan så som blockerade äggstockar (vilket inte är så vanligt) så får man betala IVF:en själv, oavsett hur många misslyckade inseminationsförsök med donerad sperma man har bakom sig.

    Det går alltså inte i Södra Sjukvårdsregionen att klassas som oförklarligt barnlös om man samtidigt behöver låna spermier (ca 1/3 av alla IVFer i Sverige görs på just oförklarligt barnlösa par - och övriga svenska sjukvårdsregioner gör alla landstingsfinansierade IVF:er med donerad sperma utan ngn skillnad i riktlinjerna). Orättvist!
  • smurfelina

    Stort Grattis Gaytjej! Vad roligt att det äntligen har lyckats för er! Måste vara en underbar känsla. Hoppas att du mår bra! Mm, förvisso har vi spermier nedfrusna men endast två st och vi har fått berättat för oss att några inte brukar klara upptiningen så vi hyser inga större förhoppningar om att kunna navända min sambos spermier utan riktar in oss på donation.

  • smurfelina

    Gaytjej, hur lång tid tog det för er på RMC från det att ni varit på informationsmötet i grupp tills själva ingreppen skedde? Vi har fått tid till infomöte, läkarbesök och träff med koordinatorn nu i januari. Men man vågar ju inte hoppas på att hormonstimuleringen sätts igång riktigt än. Har inte fattat riktigt hur turerna går till men det är väl det vi ska få reda på vid nästa besök. När vi har frågat tidigare har de bara svarat att det får vi veta tids nog... Får alla nedreglering med hjälp av nässpray innan man startar med sprutor eller det är olika? Hur länge tar man sedan sprutorna? Man har ju svårt att stilla sin nyfikenhet tills slutet av jan......

  • Lydisen

    Min och min sambos situation är liknade din och din sambos. Efter att ha försökt att bli gravida själva i drygt 1,5 år och inget hände valde vi att kontakta RMC för att få söka på egenremiss. Tyvärr blev det något missförstånd redan från början vid detta samtal. Vi fick hem ett formulär med dels info att fylla i om oss själva men det fanns även en del frågor kring mannen men inga liknande frågor om kvinnan. Vi förstod direkt att vi troligtvis fått hem fel formulär då personen min sambo pratat med i telefon troligen trott att det var pga manlig infertilitet vi inte kunde bli med barn på. Men så var inte fallet. Varken jag eller min sambo var undersökta och vi visste inte vem eller om vi båda hade något fel.
    Jan -08 ringde min sambo RMC. Februari -08 fick vi komma på besök men då till en andronolog (manlig gyn). Min sambo blev undersökt med ultraljud och fick även lämna spermieprov. Detta prov visade dålig aktivitet på spermierna och han fick ta om provet igen (man brukar få lämna 2 prov). När prov 2 var undersökt kom de fram till samma resultat dvs spermierna hade dålig aktivitet. Vår läkare som vi då fick träffa frågade om jag hade blivit undersökt och utredd och det hade jag inte blivit. Detta tyckte han var konstigt och gick ut till sekretariatet och fixade en tid för träff med deras gynläkare till mig. I mars -08 fick jag träffa en läkare som gjorde ett VUL och allting såg bra ut då. Jag fick lämna hormonprover och även dessa var bra. Slutsatsen blev tyvärr att vi fick göra IVF/ICSI pga spermiernas dåliga aktivitet. I mars gick då remissen till IVF-kön och vi fick hem en remissbekräftelse i maj, efter att ha tagit alla prover för bla röda hund, HIV, m.m, att inom 3 månader skulle vi bli kallade för IVF.
    I och med sommaren blev det att vi fick tid för första informationsmötet den 6 augusti -08, läkarbesök den 27 augusti för information om exakt behandling samt VUL och återigen information om hur det hela skulle gå till. Vid nästa mens skulle vi starta med sprayen. Den 21 september -08 började 1:a försöket och avslutades den 30/10 med ett negativt graviditetstest, tyvärr. Vårt 2:a försök påbörjades på självaste julafton -08 med spraystart och den 5/2 fick vi vårt efterlängtade plus och den 5/3 fick vi bekräftat på VUL på RMC att där fanns ett litet pyre med hjärtslag. Den 4/10 i år föddes vår efterlängtade son. Jag hoppas verkligen allt går vägen för er med.

    Vad gäller personalen så har vi alltid blivit väl omhändertagna och de är väldigt förstående för vilken situation man befinner sig i. Alla är otroligt goa!

    Jag önskar dig och din sambo all lycka till och håller alla tummar för att det går hela vägen!

  • Gaytjej
    smurfelina skrev 2009-12-29 16:44:06 följande:
    Gaytjej, hur lång tid tog det för er på RMC från det att ni varit på informationsmötet i grupp tills själva ingreppen skedde? Vi har fått tid till infomöte, läkarbesök och träff med koordinatorn nu i januari. Men man vågar ju inte hoppas på att hormonstimuleringen sätts igång riktigt än. Har inte fattat riktigt hur turerna går till men det är väl det vi ska få reda på vid nästa besök. När vi har frågat tidigare har de bara svarat att det får vi veta tids nog... Får alla nedreglering med hjälp av nässpray innan man startar med sprutor eller det är olika? Hur länge tar man sedan sprutorna? Man har ju svårt att stilla sin nyfikenhet tills slutet av jan......
    Det var landstingsfinansierade inseminationer vi gjorde på RMC och det tog 6 mån från utredning tills det att vi hörde ifrån RMC. I det brevet stod de att de skulle höra av sig inom en månad. Den månaden blev till ett halvår då det var spermabrist, (vilket vi visste tack vare FL, vi fick aldrig ngn info från RMC själva).
    När vi väl hade varit på kurators- och läkarsamtal så visade det sig att vi kunde köra igång direkt i nästa cykel!

    Vi ställde oss sedan i kö till privatfinansierat IVF med donerade spermier i januari i år (då hade vi fortfarande ett landstingsfinansierat ins-försök kvar men hade inga förhoppningar om att lyckas med det då vi vid det laget var uppe i 9 misslyckade klinikgjorda inseminationer, vi försökte använda de spermierna till ett IVF som vi då skulle betala själva, men fick inte göra det). Blev lovade att bli kallade till IVF-skola i våras, men fick kallelsen till IVF-skola först nu i november och läkarsamtal i december. Ringde och bokade av detta eftersom vi då hunnit med att bli gravida tack vare Trianglen istället (tack för grattis förresten!!!). Hört om ett annat par som blev kallade till samma IVF-skola som vi, de skulle få köra igång med försöken nu i början av året.

    Som privatfinansierad patient så får man lägst prio på RMC, man får behandling om tid och spermier finns. De senaste åren har de öppnat en ny spermabank var 6:e månad som sedan räckt i 2, max 3 månader, så de har inte ens räckt till de landstingsfinaniserade. Trots detta tar de några privatfinansierade patienter emellanåt (som sagt, deras kösystem är minst sagt godtycklig).

    När det gäller spermierna ni hade - menade du att ni hade 2 st 'strån', eller menar du att ni har 2 st små spermier i frysen..? =/ Om ni inte får fart på spermierna ni har utan behöver använda donerade så är det förmodligen inseminationer ni kommer att få, om det inte är ngt fel på dig?
  • smurfelina

    Tack för ditt svar Gaytjej. Tyvärr är det bara två små spermier vi har i frysen så det är ju inte mkt att hurra för... Men hoppet är det sista som överger en... Är nog tur att man inte vet riktigt vad som väntar en för då hade man kanske redan gett upp... Vi kommer att vända oss till någon klinik i Danmark om det inte vill sig på RMC. Verkar som det går snabbare att komma till där. I och för sig får man ju betala direkt men det kan det ju vara värt... Misslyckas försöket med "våra egna spermier" blir det nog Danmark.

  • Gaytjej
    smurfelina skrev 2009-12-29 21:29:22 följande:
    Tack för ditt svar Gaytjej. Tyvärr är det bara två små spermier vi har i frysen så det är ju inte mkt att hurra för... Men hoppet är det sista som överger en... Är nog tur att man inte vet riktigt vad som väntar en för då hade man kanske redan gett upp... Vi kommer att vända oss till någon klinik i Danmark om det inte vill sig på RMC. Verkar som det går snabbare att komma till där. I och för sig får man ju betala direkt men det kan det ju vara värt... Misslyckas försöket med "våra egna spermier" blir det nog Danmark.
    Ja man kan ju alltid ha de 5 inseminationsförsöken man har på RMC som back up! Vi ångrar att vi inte började parallellköra i Danmark tidigare, då själva väntan mellan behandlingarna faktiskt tärde mer på oss än misslyckandena. Då hade vi dessutom kommit igång med IVF:et tidigare (statistik visar att chansen att lyckas bli gravid planar ut efter 6-8 klinikgjorda inseminationer).
    Danskarna behöver bara få resultatet på HIV-testet, sen kan man tuta och köra!

    Håller tummarna för era två spermier!!
  • GurkApan93

    Hej!

    Någon som fortfarande är aktiv här?

    Hur lång tid tog det från att er remiss skickades tills ni blev kallade?

  • strelitzia
    GurkApan93 skrev 2023-02-27 16:01:50 följande:

    Hej!

    Någon som fortfarande är aktiv här?

    Hur lång tid tog det från att er remiss skickades tills ni blev kallade?


    Hej,

    Vår remiss skickades in i juni och vi blev kallade i september, dock hörde jag av mig i början av september för att kolla status och även flagga för en tid någon annan avboka, vilket vi fick direkt. Göteborg är ju utom kontroll med kö upp till ett år men Malmö ligger fortfarande inom vårdgarantin. 
Svar på tråden RMC Malmö-vad är era erfarenheter?