• mimmi 1

Tips på BRA finn-medel

Min son har egentligen alltid haft rätt fin hy, och är alltid jättenoga med rengöring.
    Går aldrig till sängs utan att ha rengjort ansiktshyn ordentligt. använder peeling 1 gång/veckan, och alltid acnetvätt.
    det bästa har han alltid tyckt vara Basiron, ( förutom att den bleker både handdukar och sängkläder) han smörjer in sig med fuktkräm för att inte torka ut... han har inte fet hy, utan hellre torr.

MEN.... nu har han kommit in i en period då hans hy är full med finnar, i en ålder då dessa problem normalt brukar avklinga... 18 år !! han lider jättemycket av detta, jag undrar om någon har något super-duper tips att ge honom??

• Svar på tråden Tips på BRA finn-medel
  • honeybun

Bara för att kolla så jag är med.. Han har inte haft problem med finnar tidigare utan snarare vart åt det torra hållet (antagligen yttorr) men ändå använt produkter för fet hy? tex basiron (som innehåller alkohol och annat som skadar och torkar ut hyn) Huden mår inte bra av att man använder produkter som inte passar ens hudtyp.. Då kan huden (som i detta fallet) reagera och tex ge acne.. Det bästa han kan göra är att gå till en hudterapeut som får titta på hans hy å sen rekommendera produkter därefter.. Annars är mina tips att inte använda produkter som innehåller alkohol, parfymer, mineralolja (mineraloil, paraffinium liquidum) Mineralolja lägger sig som en hinna över hyn och låter den inte andas, porerna täpps till och därmed pormaskar, acne.. Produkter som funkar väldigt bra på acne/fet hy är tex MD Formulations och Dermalogica, MD snäppet bättre skulle jag nog vilja säga.. Visst de kostar ju lite mer än apotekets (ursäkta uttrycket) skit men jag kan lova dig att det är värt varenda krona.. Plus att de är otroligt dryga..

Jäst skulle jag inte råda honom att använda då acne är en infektion och jäst är svamp.. Med otur kan man bara göra det värre..

Inte heller roaccutan är nån jättebra idé mer än som absolut sista utväg.. Det är starkt A-vitamin som man behandlar hela kroppen med.. Huden tunnas ut (vilket gör den känsligare), lever och andra organ kan ta.. Kvinnor får inte bli gravida under beh. och inte heller inom 6 mån efter avslutad beh. pga att roacuutan skadar fostret..

Hoppas detta hjälpte lite, som du kanske förstår arbetar jag som hudterapeut.. Undrar du över något får du gärna inboxa mig!

• mimmi 1

Tack snälla för utförliga tips! ja, hans hy är torr, men basiron har hjälpt, då han bara punktbehandlar.. och han har upplevt att finnarna försvinner med rekordfart jämfört med att man inte lägger på nånting alls.

men nu är det som om basiron inte längre hjälper! jag har rådfrågat på apoteket, ifall man blir så van vid basiron, att man blir "immun"? men dom hävdade att så inte var fallet.

Men naturligtvis ska vi prova på något annat, så han får bukt med detta.
    Jag har lagt ut tråden i två olika forum, och fått svar i båda och ett tips var att ta propyless som fuktkräm, och det har vi ju hemma på pumpflaska, så det ska han få prova till ansiktet... har inte tänkt på det faktiskt....

Annars bokar jag tid hos hud terapeut, om vi ser att det blir ännu värre....

• ump

Jag hade mycket finnar när jag var yngre. Fick tipset att äta 1 msk KUMMIN (hel) morgon och kväll. Smakade apa men hjälpte.. Blandade ut det i filmjölk. Jag märkte med en gång om jag slarvat nån dag.. Är ju inte farligt att testa. Enda kruxet är att jag numera alltid får kväljningar så fort jag känner lukten av kummin...hehe..

• mimmi 1

hmm... jag gillar alternativmedicin och hälsokost! kummin har jag aldrig hört talas om i det syftet.. men helt värt att prova!
    Tack!!

• Fiolina

clinicue har en serie som heter anti-blemish, köper den till min dotter som har haft rätt mycket finnar och småknottror, efter bara en vecka var allt nästan borta, kostar lite men helt klart värt att prova.

• jolala

jag har haft mycket finnar när jag va runt 14-15, mot acne hållet. jag hade då torr hy, å smörjde och hade mej så mycke det gick, men d vägra försvinna.
    tills ja kom på att inte göra nått alls.
    rengöra morgon å kväll med mild tvål (alco fri) sen inge smörja på dagen eller natten. huden tar på nått sätt hand om sej själv, det stramar å har sej i början, men sen försvinner finnarna sakta. det funka för mej. vet inte om det funkar för din son, men det skadar inte att prova...

• mimmi 1
    Fiolina skrev 2009-12-03 16:18:25 följande:
    clinicue har en serie som heter anti-blemish, köper den till min dotter som har haft rätt mycket finnar och småknottror, efter bara en vecka var allt nästan borta, kostar lite men helt klart värt att prova.
    var hittar man clinicue´s serie?
  • Fiolina

Du hittar Clinicue på bla Åhlens eller Kicks, lycka till!

• souhait

Hej! Brottades med samma problem för min tonåring (lite yngre än din son) .. plötsligt jättedålig hy, trots noggrann rengöring, basiron och fasen vet vad .. hade liksom inte så mycket att förlora längre kändes det som när vi hittade vitamin B5 som hade en helt fantastisk effekt på hyn!
    Är normalt jätteskeptisk mot "mirakelkurer" av det här slaget, men hade inget mer att testa .. Roaccutan är väl receptbelagt och har en del jobbiga biverkningar
    "Clearly Gone" heter produkten som innehåller B5 i jättekoncentrat.
    Kostar lite grann, grymt koncentrerade doser av B5 (som är helt ofarligt) och visst tar det några veckor innan resultaten kommer men det är det värt, tro mig!
    www.vitamin5b.se eller www.vitamin-b5.se (alternativ site, billigare men samma produkt) .
    Helt seriöst, prova och förvånas!!
    Lycka till!

• mimmi 1

Tack! det var ett bra tips! ska inhandla vit.B5 !!!

• Avanol

Jag ska hålla mig kort.

Kille 18år, ACNE sen 12-13års åldern.
    Jag har testat allt. Och det enda som just nu funkar för att hålla det på en rimlig nivå är:

Basiron 10%
    Tetralysal 300mg (recept, dock väldigt enkelt att anförskaffa)
    Plus diverse kroppspeelingar och ansiktstvättar.

En annan viktig sak att tänka på, är att byta sängkläder FÖR ofta.
    Det hjälper.

Viktigt är också att även fast man har extremt fet hy, så får huden inte torka ut. Då detta oftast förvärrar ACNEN och gör förbaskat ont.

• Waldo

Stioxyl tycker jag är jättebra, den använde jag själv mycket
    Samma problem att den kan bleka tyger, men man får investera i några örngott och handdukar extra

• squirrel

Hej!! Är en tjej på 16 år haft problem med finnar några år nu, de mesta är i ansiktet och lite på axlar och hals. Har provat basiron 5% några veckor men känner inte att de hjälper så bra. Är Clearacil ett bra finnmedel? Tänkt länge på att testa det. Mina två bröder som nu är 19 -21 hade samma problem som mig i min ålder men nu har dom riktigt fin hy. Dom har båda flickvänner och jag känner att alla finnar hindrar mig från att träffa killar osv skäms som tusan. VAD SKA JAG GÖRA ? GråterGråter

Svar på tråden Tips på BRA finn-medel