• AnetteGunnarsson

Har grannar klagat på skrikiga lekiga barn i er lägenhet???

Hej!
    Ni som har grannar under er..

Får era barn köra dockvagn, läragå vagn, bobbycar, dragleksaker i er lägenhet?? Vilka tiden isf?

Har någon klagat på att era barn skriker ibland på nätterna??
    Min dotter som är 2,5 år och i trotsåldern har mycket mardrömmar på nätterna nu och skriker en del i drömmen tex...

Har någon klagat på att era barn skrikit o gapat mycket men ni vet att det bara är trotsen o går inte att göra något åt liksom?

Har någon klagat på att ert barn badat ??

Vad bör vi tänka på som bor i lägenhet ?

Har något sagt till om mycket spring i lägenhet?

Om man får tillsägelse av hyresföreningen hur mycket har dom att säga till om egentligen om man verkligen försöker vara så "normal" som möjligt med barn..?

Tack för svar! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-19 10:51
    Kan ju tillägga att det är ingen som har klagat någongång.. =)
    men ville bara veta.. för ibland känner man sig stressad av att barnen skriker o gnäller när man vet att grannarna hör.. tack för svaren!

• Svar på tråden Har grannar klagat på skrikiga lekiga barn i er lägenhet???
  • Cyberdad

Många människor gnäller för att gnälla. De är hatiska, bittra, ensamma och tråkiga helt enkelt. Det står reglerat i hyreslagen och bostadsrättslagen att sådant som kan anses störande inte avser barn! Man kan aldrig bli vräkt för att barnen låter. Inte en chans i helvetet. Vad är det för människor som vill vräka barn förresten? Det är ta mig fan värt att gå i krig för. Detsamma gäller t ex nattarbetare. Det finns tydliga riktlinjer som säger att ingen särskild hänsyn kan tas till nattarbetare. Om man var tvungen att göra det skulle man aldrig kunna ha hantverkare hemma eller borra upp någonting.

Jag tar aldrig någons skit. Accepterar aldrig att någon klagar för skitsaker. Jag hämnas alltid på ett eller annat sätt.

• Psyke

Vi har tur som har en äldre granne boende under oss som själv har tre barn och har förståelse för att småbarn är inte alltid tysta och stillsamma. Hon är dessutom lite smådöv och hör inte alla skrik och gråt. Men vid ett tillfälle sade hon efter en massa ursäkter om inte barnen kunde vila sig lite ibland, kanske i 5-10 minuter och inte springa och slå saker i golvet i mer än en timme i taget. Sedan dess försöker vi se till att barnen inte kastar hårda saker på golvet allt för ofta. :)

• svalsta

När Klara hade kolik när hon var liten bebis så stampade grannarna över oss jättemycket i golvet :(

Vi ska flytta så nu slipper vi dom

• viseversa

Har två barn som låter EN HEL DEL! Dom både hoppar och drar saker på golvet(dock skulle dom aldrig få åka bobbycar inne då jag VET hur vidrigt mycket det låter) dom bråkar och skriker. Har aldrig fått klagomål. När dom hoppar säger jag dock till då jag inte vill störa grannarna under. Lite får man faktiskt tänka på sina medmänniskor ÄVEN om man ha barn och toleranta grannar!

• garib

Barnen kan leka men till rimliga granser,om ett barn hoppar omkring ien halvtimme tycker jag  att foraldrarna har ett ansvar att aktivera barnet med annat ,tex ga ut,aven om det ar kl 7 pa sondagmorgon.

• viseversa
    svalsta skrev 2011-01-30 10:50:53 följande:
    När Klara hade kolik när hon var liten bebis så stampade grannarna över oss jättemycket i golvet :(

Vi ska flytta så nu slipper vi dom
    Snacka om griniga grannar=(. Kolik är ju knappast något man kan hjälpa. Min dotter nr 2 hade också kolik som bebis. Skrek hela nätterna igenom i stort sett. Vårt sovrum ligger vägg i vägg med grannens sovrum och det är ganska lyhört. Jag hör tom när hans telefon ringer genom väggen=).

När hon skrek som värst kunde jag tänka på den stackars gubben på andra sidan väggen som behövde lyssna på henne hela nätterna. Jag tänkte hela tiden att snart klagar han eller lämnar en lapp. Mend et hände aldrig. han hälsade alltid glatt i trappen och småpratade lite med mina barn. Han måste vara den mest tåliga granne man kan ha. En underbart trevlig man=)
  • logg81

Har aldrig fått klagomål. Men så har tösen inte fått dra ut "störiga" leksaker tidigt på morgonen... Hon går och lägger sig vid 19-20 på kvällen så fram tills dess kan hon härja utan att någon ska klaga tycker jag.

En människa som klagar på ett barns lek på normala tidpunkter.... Ja det säger mer om den som klagar än barnfamiljen faktiskt.
    Skulle min tös börja åka runt på sin BobbyCar eller kasta runt på bollar kl 1 på natten. Ja då är det väl befogat att klaga. Då ska det ju inte lekas... Och har man den dygnsrytmen får man ju använda njuren och leka med leksaker som inte grannarna störs av.
    Barn som gråter på natten, oavsett om det är mardrömmar eller kolik... eller bara gråt... Det är väl oxå ganska normalt...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • k girl

Jag och mitt ex bodde under en familj där barnen körde med bobbycar i ett. Det var skitjobbigt och störande, speciellt som jag pluggade och frilansade vilket innebar att jag i hög utsträckning jobbade hemifrån. Lite får man givetvis stå ut med som granne, men det går att ta hänsyn trots att man är förälder också. Det finns leksaker som inte är jättelämpliga att leka med inomhus (bollar, hopprep, trehjulingar) och leksaker man kan ha på plastmattorna (bobbycar) till exempel.

• logg81
    k girl skrev 2011-01-30 11:13:49 följande:

Jag och mitt ex bodde under en familj där barnen körde med bobbycar i ett. Det var skitjobbigt och störande, speciellt som jag pluggade och frilansade vilket innebar att jag i hög utsträckning jobbade hemifrån. Lite får man givetvis stå ut med som granne, men det går att ta hänsyn trots att man är förälder också. Det finns leksaker som inte är jättelämpliga att leka med inomhus (bollar, hopprep, trehjulingar) och leksaker man kan ha på plastmattorna (bobbycar) till exempel.

Jag har plastmattor i alla rum... Sånna där gamla mattor som är lite mjuka... Kanske är tack vare dom som det inte klagats på min tös bilåkande... har aldrig tänkt så långt
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • aldrigmer

Jag har jobbat natt i 15 år och alltså sovit - eller försökt sova - dagtid.....Bobbycar är ett otyg!! Inga öronproppar i världen hjälpte....

Första åren gick bra, bodde i lägenhet med en heltidsarbetande ensam mamma ovanpå, tyst som i graven. Då de flyttade kom Bobbycar in i mitt liv....detta pågick i drygt 3 år, syskon föddes som ärvde bileländet....nå, flyttade rätt hålögd till hus ute på lugna landsbygden sedan....hundburar och vedkapar och gräsklippare och mopeder och snöskotrar och rallycrossbilar och.......

Nu jobbar jag dag.

PS: Jag hämnades genom att äta surströmming med mina andra grannar rätt ofta...... Solig

• kajpa85

Mina två barn vaknar extremt tidigt och låter mycket.Dom vill leka direkt. Jag försöker göra tysta aktiviteter men det är inte alltid det går och dessutom blir det en tråkig stämning om man börjar dagen med att säga nej nej.
    Min granne bankar i taket men jag kan helt enkelt inte bry mig. Vissa saker få man stå ut med om man bor i en lägenhet. 

• Cianna

Hade grannar under som var extremt känsliga (och huset felbyggt)
    De dunkade i taket när sonen kröp i vardagsrummet när han precis lärt sig krypa
    Han var typ 7-8 månader och hasade fram.
    Ruggigt obehagligt!

Svar på tråden Har grannar klagat på skrikiga lekiga barn i er lägenhet???