• TellMi

    Kan Provera ge positivt ÄL-test?

    Hej
    Jag var på dag 31 i förrgår efter provera och pergo och pratade då med min gynekolog. Vi bestämde att börja om så jag började med provera i förrgår. Jag hade så ont i magen idag så jag tog ett ÄL-test och det var positivt?! Vet inte riktigt varför jag testade. Jag har ju liksom börjat om. Men kan det vara Proveran som spökar eller min PCO. Eller är det bara så att min kropp är väldigt seg så att jag faktiskt har ÄL nu?
    Men i så fall till nästa fråga. Vågar jag ta min tredje tablett provera idag?
    Ska ringa gyn direkt imorgon och höra men är det något som varit med om liknande? det står ju att man inte ska äta dom om man är gravid men det är jag ju inte, men kan det liksom förstöra för att ev bli det?

    Många frågor, hoppas någon vill hjälpa

  • Svar på tråden Kan Provera ge positivt ÄL-test?
  • Citronsmör

    Provera innehåller ju en progestin som fungerar som kroppens eget progesteron. Ägglossningstest testar för LH, som är ett helt annat hormon. Alltså borde Provera inte ge dig positiva ägglossningstest om du inte faktiskt har det. Det är bara LH och hCG som ger utslag på ägglossningstest (hCG för att det är så likt LH). 

    Jag såg just att du skrev "pergo" - är det Pergoveris? Det innehåller LH, så i så fall kan det vara det som ger dig positivt ägglossningstest.

    Ifall det är din egen ägglossning som har kommit nu, är det kanske inte så stor mening med att sluta med Provera - det lär vara de tabletter du tog innan ägglossningen som gör skada, eftersom de ställer om slemhinnan och gör att den hamnar i "osynk" med ett eventuellt embryo som kommer mycket senare.

    (Såg också just att TS skrev detta i november, men förhoppningsvis kan det vara till hjälp för andra som är i liknande situationer.)

Svar på tråden Kan Provera ge positivt ÄL-test?