• Anonym

hur får vi igång sexlivet? "pressad"

Jag och min sambo fick vårt första barn i juli 2009. Vi hade pratat om innan förlossningen att det säkert kommer att dröja ett bra tag innan vi kan ha sex igen(efter allt vi har hört).

Det gick bra de första två månaderna. Jag försökte "komma in" i min egen kropp igen efter all föränring och det gick sakta men säkert. Jag kände mig inte under den tiden pressad alls att prestera sexuellt.

Men efter 2,5 månad ungefär började bägaren "rinna över" för min sambo. Han mådde sämre och sämre över att vi inte hade sex. Och tillslut kunde han inte låta bli att visa sin besvikelse eller frustration. Jag reagerade med motsatt effekt. Till en början försökte jag pressa fram sexuella tankar men det krävde väldigt mycket energi och dessutom fungerade det inte fullt ut. Vi testade sex en gång, men under akten kände jag ingen njutning eller någon sexuell kännsla utan koncentrerade mig bara på hur det kändes rent konkret, Att det skiljde sig från innan förlossningen och att det stramade och var allmänt obehagligt. Vi avbröt försöket. Ju mer min sambo visar hur gärna han vill ha sex desto längre bort från sexuella tankar kommer jag. Jag mår nästan dåligt av att tänka mig in i ett samlag, jag vill bara slå bort tankarna. Jag känner mig som en pryd gammal tant vilket i sin tur också gör mig ledsen.

Vi har försökt att prata om situationen men efter varje gång har det bara blivit värre och värre och jag känner mig mindre och mindre förstådd. Min kropp har ju ändå utsatts för så mycket iochmed graviditeten och förlossningen så jag känner förtvivlan över att jag inte fått mer tid på mig än 2,5 månader att återhämta mig innan "pressen" sattes igång. Nu 4,5 månader efter förlossningen känner jag mig längre bort ifrån sexet än vad jag gjorde efter 2,5 månader, innan jag började känna mig pressad.

Min sambo föreslog ett experiment där vi skulle ta av oss nakna och bara ligga och titta utan att röra vid varandra för att framkalla det sexuella. Jag blev ordagrant livrädd för den ideen och tänkte bar "NEJ!!". Jag förstår inte helt min egen reaktion. Vad kan vi göra för att det ska gå åt rätt riktning igen så vi kan hitta tillbaks till ett samliv? Jag känner mig rätt så misslyckad som kvinna inför min man nu.

• Svar på tråden hur får vi igång sexlivet? "pressad"
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Eftersom din fråga är viktig och allmängiltig vill vi ge ett gemensamt svar med ett manligt och ett kvinnligt perspektiv.
    Du skriver att när ni testade att ha sex så stramade det och kändes obehagligt för dig. Kolla för det första med din barnmorska eller gynekolog så att allt är OK med dig efter förlossningen.
    Du skriver inget om hur er relation i övrigt fungerar men vi skulle vilja lyfta fram några komponenter. Män behöver känna sig attraktiva och sexiga för sin kvinna. Det ger honom bekräftelse och gör att han känner sig älskad. Vår erfarenhet är att kvinnor behöver bekräftelse och uppskattning både för sitt utseende men också för hela sin person. Naturligtvis finns det många varianter på detta tema men vi uppmanar er att fundera över hur ni behöver få uppskattning av varandra.
    När det gäller ert föräldraskap är det viktigt att ni har ett bra samarbete med ett delat ansvar samt att ni kan prata med varandra om på vilket sätt det påverkat er att bli föräldrar. Det är ju ni två vuxna som är ett team kring barnet.
    Ni kan utveckla närhet mellan er på olika sätt. Prata, visa omtanke, ömhet, kramas. röra vid varandra i vardagen utan att det måste bli sex.
    Genom att bredda perspektivet till att gälla hela er relation blir ni inte så fokuserade på sex som enda sättet att visa kärlek, uppskattning och gemenskap.
    Hälsningar
    Tommy och Gerd

Svar på tråden hur får vi igång sexlivet? "pressad"